انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
عضو تشکل «مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان»، گفت: سینمای کودک سینمای تربیتی است نه گیشه، که البته علاوه بر پرداختن به مساله آموزش باید جذابیت هم داشته باشد.
رهبر قنبری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، درباره نسبت امروز سینماگران با فیلم‌های کودک و احساس وظیفه برای تولید فیلم در این حوزه، اظهار داشت: معتقدم بسیاری از سینماگران ما دغدغه فیلم کودک را دارند اما وقتی تقریباً به هیچ وجه حمایت نمی‌شوند هر قدر هم که به قول معروف پوست کلفت باشند بالاخره جایی از پا درمی‌آیند.
وی افزود: زمانی از سینمای کودک حمایت می‌شد و بزرگانی در این حوزه فیلمسازی می‌کردند و می‌نوشتند، اما گعده‌هایی در سینما، این حمایت‌ها را چنان از آن خود کردند و کاری صورت ندادند که امروز دیگر ساختن کار کودک برای فیلم سازان تقریباً هیچ امتیازی ندارد.
کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ»، با اشاره به اینکه در مقطع کنونی ساخت فیلم «روشنفکری اجتماعی» و «طنزهای جلف» مد شده است، گفت: در نوع اول، فیلمساز به خود افتخار می‌کند و در نوع دوم فیلمسازان تنها به گیشه فکر می‌کنند.
قنبری بر لزوم احداث سالن‌های سینما مخصوص کودکان به عنوان مهمترین رکن حمایت از سینمای کودک تاکید و عنوان کرد: امروزه ما به سالن هایی نیازمندیم که در آن کودک و نوجوان در کنار خانواده و در فضایی امن به تماشای آثار جذاب و مختص به سن و سال خود بنشیند.
نویسنده فیلم «پرنده باز کوچک» با انتقاد از ساخت فیلم‌های بی‌کیفیت در حوزه کودک، گفت: در حالی که امروز انیمیشن‌های سه بُعدی در بالاترین کیفیت تولید و به راحتی در دسترس کودکان ما قرار دارد برخی هنوز بر ساخت فیلم عروسکی اصرار دارند. مشخص است که این دست کارها در مقابل انیمیشن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بنابراین باید نوع نگاه فیلمسازان نیز اصلاح شود.
وی با تاکید براینکه همه ما بدون هیچ چشم داشتی برای تربیت فرزندان‌مان هزینه می‌کنیم، گفت: نگاه مدیران به سینمای کودک هم باید همین طور باشد. یعنی از سینمای کودک به عنوان گونه‌ای تربیتی حمایت کنند و انتظار درآمدزایی کلان از آن نداشته باشند.
قنبری گفت: متاسفانه این فرهنگ در بین مدیران و سینمادارها شکل نگرفته است و فکر می‌کنند سینمای کودک نیز مانند کمدی و برخی آثار اجتماعی سراسر اغراق، باید خوب بفروشد درحالی که این تفکر کاملا غلط است.
کارگردان مستند «آینه‌های غبار گرفته»، درباره کاهش تاثیر جشنواره فیلم کودک نسبت به گذشته و ضرورت برگزاری آن، گفت: جشنواره فیلم کودک یک امکان است و نباید تعطیل شود. بَد برگزار شدن این جشنواره از برگزار نشدنش بهتر است.
وی با بیان اینکه اصولا فیلمساز معترضی هستم و معتقدم نباید در مقابل برخی مسائل کوتاه آمد، افزود: با این وجود از برگزاری جشنواره‌ها همواره حمایت کرده‌ام و معتقدم جشنواره‌ها خود نوعی حمایت از سینما است.
قنبری با تاکید بر اینکه مدیریت جشنواره باید با ایده‌های نو و خلاقانه اصلاح شود، خاطرنشان کرد: برخی مدیران خودشان را به کودکی زده‌اند و فکر می‌کنند جشنواره کودک برگزار می‌کنند در حالی که این‌طور نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: