انتشار: ۲۰:۴۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
رونق فعالیت های سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند به سینمای کودک که سال هاست رمق گذشته خود را ندارد، جانی دوباره ببخشد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی و سمعی، بصری با  مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشستی مشترک به بررسی  راه‌های گسترش همکاری‌ها در حوزه سینمای کودک و نوجوان پرداختند. محمد مهدی حیدریان در این نشست از کانون خواست نقش راهبری حوزه سینمای کودک و نوجوان را برعهده بگیرد و به کانونی برای گردهمایی سینماگران تبدیل شود.سابقه سینمای کودک در ایران به سال 1345 بر می گردد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای نخستین بار با برگزاری جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان به سینمای کودک توجه نشان داد.

 

مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1349 راه اندازی شد که در آن فیلم سازان و نقاش‌های جوان آغاز به ساختن فیلم برای کودکان  کردند. در همین سال عباس کیا رستمی به استخدام این مرکز در آمد و فیلم " نان و کوچه " را ساخت. نورالدین زرین کلک ، پدر انیمیشن ایران از بنیانگذاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود. بهرام بیضایی در کانون فیلم هایی همچون عمو سیبیلو ، سفر ، رگبار و غریبه و مه را ساخت. امیر نادری نیز در کانون فیلم ساز دهنی را در سال 1352 ساخت. علی اکبر صادقی نیز دو فیلم گلباران و شاه خورشید را در کانون ساخت. فیلم های ساخته شده در کانون در جشنواره های بین المللی مطرح شدند و جوایزی را کسب کردند.فیلم باشو غریبه کوچک از جمله فیلم های دیگر مطرح کانون بود که بهرام بیضایی آنرا در سال 1364 ساخت. در واقع زمانی کانون جایگاه کارگردانان فیلم نامه نویسان و فیلم سازانی بود که بعدها به شهرت رسیدند. از طرفی کلاسهای آموزش فیلم‌سازی نیز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت. پس از اولین دوره فیلم ساخته شده توسط یکی از نوجوانان برنده جایزه نخست فستیوال جهانی فیلم های هشت میلیمتری در شهر میلان شد.

 

متاسفانه رونق فعالیت های سینمایی کانون در مقایسه با دهه 40 و 50 کم شد. در صورتی که بخشي از سينماي ايران، مديون و مرهون سينماي کودک و نوجوان است زیرا سینمای ایران در دنیا با سینمای کودک مطرح شد. سینماگران مشهور ایرانی همچون عباس کیارستمی کار خود را از سینمای کودک و نوجوان آغاز کردند. سامان بخشیدن به سینمای کودک نیازمند عزم ملی است. آثار فیلم سازان بزرگ نشان می دهد که ساخت فیلم خوب برای کودکان علاوه بر اشراف بر اصول حرفه ای سینمای کودک نیازمند شناخت دقیق از دنیای کودکان و ویژگی های آنهاست. فیلم ساختن و نوشتن کتاب برای کودکان در مقایسه با بزرگسالان کاری بسیار دشوار است و باید با وسواس بیشتر همراه باشد زیرا فیلمساز و نویسنده باید به دنیایی وارد شود که سالهاست از آن فاصله گرفته است.

 


 

جشنواره فیلم های کودک و نوجوان با هدف معرفی آثار برتر سینمای کودک و نوجوان، زمینه سازی برای حضور فعالان سینمای کودک، تبادل نظردست اندکاران سینمای کودک و نوجوان و رشد و رونق تولید و نمایش سینمای کودک و نوجوان از سال 1361 کلید خورد و امسال شاهد برگزاری سی و یکمین دوره آن در شهریور ماه در شهر اصفهان خواهیم بود. بنیاد سینمایی فارابی به عنوانمتولی برگزاری جشنواره فیلم های کودک و نوجوان تلاشهای زیادی برای هر چه پر شور کردن این جشنواره و افزایش کیفیت آن داشته است. هرچند نبود سینماهایی برای اکران ویژه  فیلم های کودک و نوجوان باعث شده که این فیلم ها در اکران با مشکل مواجه شوند و دیده نشوند.

 

از سوی دیگر، در مقطعی خانه سینما تلاش کرد تا با حضور فیلمسازان عرصه سینمای کودک یک صنف مستقل در کنار سایر اصناف موجود در خانه سینما راه اندازی کند. متاسفانه این امر به توفیقی دست پیدا نکرد. در حال حاضر نیز سینمای کودک مسئول و متولی مشخصی ندارد، در صورتی که این سینما حق کودکان است. کودکان امروز به شدت بصری هستند و از فیلم و انیمیشن به شدت تاثیر می پذیرند زیرا با شخصیت های آن همذات پنداری و از رفتار و حرفهای آنها الگوبرداری می کنند. بر این اساس توجه به سینمای کودک که تخیل، شادی ، سرگرمی و ماجراجویی ارکان آن هستند، مساله ای ضروری است. ارتقای سینمای کودک به سینماگرانی نیاز دارد که با روانشناسی کودک آشنا باشند و مفاهیم انسانی همچون نوع دوستی، ایثار و محبت را با بیانی ساده در قالب جذابیت های بصری و شنیداری و تاکید بر تخیل سازنده برای کودکان تبیین کنند.

 


 

حال باید دید گفتگوهای اخیر مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه نتایجی را متوجه سینمای کودک می کند. فاضل نظری در این دیدار در زمینه های تولید و پخش فیلم و تربیت سینماگران جوان خواستار افزایش همکاری با سازمان سینمایی شد و سازمان سینمایی را شریک اصلی کانون در این زمینه ها خواند و تاکید کرد که با گسترش این همکاری‌ها می‌توان برند کانون را به یک گواهینامه معتبر در حوزه سینمای کودک تبدیل کرد. در پایان این نشست مقرر شد تا کارشناسان سازمان سینمایی و کانون پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را برای گسترش همکاری‌های فیمابین تدوین و ارایه کنند تا در مذاکرات آتی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.  باید دید که این تفام نامه و همکاریها تا چه اندازه به رونق فعالیت های سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمک می کند.

 

گزارش: مریم داوری/شبستان
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: