انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
مهمترین هدف برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) ایجاد نشاط فرهنگی و گسترش سیره و فرهنگ رضوی در داخل و خارج از مرزهای ایران زمین است و با اینکه پانزده دوره از برگزاری آن می گذرد، همچنان تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.
به باور کارشناسان و متولیان فرهنگی، اینکه جشنواره ای به نام یکی از امامان معصوم (ع) با برنامه های متنوع در حوزه فرهنگی و هنری بتواند همبستگی ملی و دینی را در بین مسلمانان ایجاد و توجه دنیا را به این موضوع جلب کند، خود دستاورد بزرگی است.
اما امام رضا (ع) شخصیتی بین المللی است و کرامات و فضائل آن حضرت بسیار زیاد و اثرگذار است که بنا به فرموده خود آن بزرگوار 'اگر مردم زیبایی ‌های سخنان ما را می ‌شناختند، بی‌ شک از ما پیروی می ‌کردند' و جشنواره امام رضا (ع) نیز در واقع به دنبال تحقق همین هدف است.
بنیاد بین المللی امام رضا (ع) با هدف برگزاری این جشنواره و تحقق اهداف متعالی در حوزه فرهنگ رضوی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد با محوریت مشهد راه اندازی شد و تاکنون 15 دوره آن را برگزار کرده است.
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) درباره دستاوردهای ادوار جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به ایرنا گفت: برای نخستین بار این جشنواره در قالب یک برنامه فرهنگی شعر در مشهد کلید خورد و از آنجا که بسیار مورد استقبال گرفت، سال بعد تعداد برنامه های جشنواره در مشهد به هشت مورد افزایش یافت که در ادوار بعدی گسترده تر شد.
برازش اظهار داشت: یکی از مهمترین توفیقات جشنواره امام رضا (ع) توجه دادن اقشار مختلف با مدل های متنوع به اهل بیت (ع) است لذا هر سال در برگزاری جشنواره امام رضا (ع) تلاش شد تا با توسعه کمی و کیفی، مشارکت مردم در این جشنواره و عمق تاثیرات آن بیشتر شود.
وی بیان کرد: در طول 15 دوره برگزاری جشنواره امام رضا (ع) آثار فرهنگی و هنری زیادی گردآوری شده که درصدد برآمدیم از امسال این دستاوردها را دسته بندی و در قالب نمایشگاهی در دهه کرامت به نمایش بگذاریم.
برازش گفت: براساس سیاست های مشخص، بنیاد امام رضا (ع) به طور مستقیم نباید نسبت به نشر دستاوردها و آثار فرهنگی و هنری هر دوره جشنواره اقدام کند بلکه باید محرک سایر نهادها و مردم در این مورد باشد.

*بودجه اندک و حمایت مردمی
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: طی 15 دوره برگزاری این جشنواره به جنبه اقتصادی آن توجه نشده و از محل تولیدات این جشنواره درآمدزایی صورت نگرفته است.
برازش بیان کرد: با توجه به گستردگی جشنواره بین المللی امام رضا (ع) که در 31 استان و حدود 50 کشور برگزار می شود، انتظارات از بنیاد امام رضا (ع) بسیار زیاد است اما این بنیاد برای پاسخگویی به این انتظارات بودجه محدودی دارد.
وی اظهار داشت: همه نهادهای دست اندرکار برگزاری این جشنواره در استانها انتظار کمک مالی برای برگزاری برنامه های جشنواره امام رضا (ع) را دارند، از سوی دیگر همه استانها و سازمانها توقع دارند از هر برنامه حداقل 2 یا سه نفر به آیین اختتامیه دعوت شوند.
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بودجه امسال این بنیاد 88 میلیارد ریال است که میزان تخصیص این بودجه تا پایان سال حدود 60 یا 65 میلیارد ریال خواهد بود.
برازش اظهار داشت: اگر برای پاسخگویی به انتظارات همه استانها و همه سازمانها برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری مرتبط با جشنواره به هر استان 500 میلیون ریال نیز اختصاص یابد کل این عدد 15میلیارد و 500 میلیون ریال می شود که باید هزینه برگزاری مراسم بزرگ اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) را به این مبلغ افزود.
وی افزود: بخش عمده ای از بودجه این بنیاد به سمت حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری استانها چه در جشنواره و چه در طول سال سوق می یابد و بخشی نیز صرف هزینه های جاری برای نگهداشت و پرداخت دستمزد 30 نفر در تشکیلات این نهاد می شود.
برازش گفت: هزینه بخشی از برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا (ع) توسط مردم تامین می شود، به عنوان مثال فروشندگان گل برای گلباران حرم رضوی به عنوان یکی از برنامه های جشنواره امام رضا (ع) در فروش هر شاخه گل 70 درصد تخفیف اعمال می کنند.
وی اضافه کرد: برخی سازمان ها و شرکت های خدماتی نیز در دهه کرامت، خدمات خود را کمتر از نرخ مصوب ارائه می دهند.

*فراگیری جشنواره امام رضا (ع) در داخل و خارج از کشور
مشاور عالی بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) و مدیر خبرگزاری رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هدف غایی جشنواره امام رضا (ع)، مردمی و فراگیر کردن جشن های مربوط به میلاد امام رضا (ع) است به طوری که آحاد مردم در داخل و خارج از کشور در دهه ای موسوم به کرامت نشاط معنوی داشته باشند.
جلال فیاضی اظهار داشت: اینکه اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه در طول سال در قالب برنامه های مختلف جشنواره امام رضا (ع) تلاش می کنند تا آموزه های حضرت رضا (ع) و سبک زندگی رضوی را در جامعه ترویج دهند، یک کار ارزشمند به شمار می رود.
وی بیان کرد: امام رضا (ع) اسوه اخلاق، مهربانی، عدالت و عطوفت است و در جهان امروز که خلاء معنویت و ترویج خشونت یکی از مشکلات جدی به شمار می رود، ترویج چنین اخلاقیات و محسناتی ضروری است.
وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که جشنواره امام رضا (ع) در دهه کرامت موجب یک نشاط معنوی در حوزه فرهنگ و هنر در سراسر کشور می شود و همه هنرمندان و اهالی فرهنگ با دغدغه جدی وارد عرصه فعالیت می شوند.
مدیرعامل خبرگزاری رضوی گفت: این جشنواره باعث می شود که شور و نشاطی در کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به وجود آید و کتاب های زیاد و متنوعی در خصوص فرهنگ رضوی و آشنایی کودکان با آموزه های رضوی تولید و منتشر شود.
فیاضی اظهار داشت: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) باعث می شود که نهضت کتابخوانی گسترده ای در همه کتابخانه های عمومی کشور شکل گیرد به طوری که طی 2 سال گذشته شمار شرکت کنندگان در مسابقات کتابخوانی رضوی به مرز یک میلیون نفر در سال رسید.
وی بیان کرد: برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در کشورهای مختلف حساسیت لازم در خصوص میلاد آن حضرت را ایجاد کرده و عاشقان و دلدادگان آن حضرت اعم از اهل سنت و تشیع و حتی پیروان ادیان دیگر در دهه کرامت جشن های باشکوهی را به یمن میلاد آن بزرگوار برگزار می کنند.
مشاور عالی بنیاد بین المللی فرهنگی – هنری امام رضا (ع) گفت: به عنوان مثال هر سال صدها نفر شیعه و سنی در مرو گرد هم آمده و با عشق پرچم متبرک امام رضا (ع) را به اهتزاز درمی آورند و تلاشی نو را برای پیروی از سبک و سیره رضوی آغاز می کنند.
فیاضی اظهار داشت: به طور کلی فراگیری، گسترش و حساسیت مردم و اهالی فرهنگ و هنر نسبت به آموزه های امام رضا (ع) یکی از دستاوردهای بزرگ جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است.
وی گفت: همه هنرمندان دست اندرکار در برنامه های هنری جشنواره امام رضا (ع) باید تلاش کنند در بخشهای هنری مختلف از جمله بخش سینما، آثار فاخر و مورد علاقه مردم تولید کنند.
فیاضی اظهار داشت: سیاست بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در این دوره مدیریتی، بازنگری در برنامه ها، آسیب شناسی فعالیت ها و تلاش برای ارتقای کیفی آثار، ارتقای اثرگذاری و تولید آثار فاخر در بخشهای مختلف فرهنگی و هنری است.
وی با اشاره به ارتباط گیری ایران با اهالی فرهنگ در کشورهای مختلف حول محور جشنواره امام رضا (ع) گفت: در طول سالهای اخیر با شناسایی خادمان فرهنگ رضوی در کشورهای مختلف؛ هم اینک بنیاد با 60 خادم در خارج از کشور ارتباط مستمر دارد و از طریق آنان برنامه های خود را پیگیری می کند.
مشاور عالی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: آثار تولیدی گردآوردی شده از 15 دوره برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در دهه کرامت امسال در قالب نمایشگاهی به نمایش درآمد و قرار است آلبوم آهنگ ها و موسیقی که در قالب این جشنواره تولید شده، بزودی منتشر شود.

* جشنواره امام رضا (ع)، تا وضع مطلوب فاصله بسیاری دارد
مدیرکل امور فرهنگی معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: امام رضا (ع) متعلق به تمام دنیا است، آن حضرت مبدع گفت و گوی بین ادیان بودند و این مهم بیانگر لزوم ترویج جهانی سیره رضوی است.
سیدحمید موسوی افزود: برگزاری هر ساله جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در داخل و خارج از کشور در دهه کرامت، حساسیتی را در بین اهالی دین به وجود آورده که این دستاورد بسیار ارزشمند است.
وی اظهار داشت: گستره فرهنگ رضوی آنقدر زیاد است که از آن به عنوان تمدن رضوی یاد می شود لذا دامنه برگزاری جشنواره امام رضا (ع) و برنامه های مرتبط با آن باید در حوزه زمانی و مکانی گسترش زیادی یابد.
وی بیان کرد: گستره کار جشنواره امام رضا (ع) در عرصه بین المللی است و هر سال نخبگان و اندیشمندانی از سراسر جهان که اهل اندیشه و مطالعه اند، در این جشنواره حضور پیدا می کنند که باید از این حضور برای اثرگذاری بیشتر و جذب نخبگان بهره گرفت.
مدیرکل امور فرهنگی معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: امام رضا (ع) در حوزه های مختلف صاحب نظر بودند و از ایشان داستان و روایت های زیادی برجا مانده که نشان دهنده گستره اندیشه و سیره ایشان است اما ما تاکنون نتوانسته ایم این ظرفیت ها را شکوفا سازیم.
موسوی اظهار داشت: هر سال که از برگزاری جشنواره امام رضا (ع) می گذرد، ارتقای کیفی و کمی در آن احساس می شود اما تا وضعیت مطلوب برای این جشنواره فاصله زیادی مانده است.
وی افزود: رسیدن به نقطه مطلوب در جشنواره امام رضا (ع) تنها مربوط به متولیان جشنواره نیست بلکه نیاز به اجماع کلی تر در همه دستگاه ها و بین همه متولیان فرهنگ و هنر در کشور دارد.

*جشنواره امام رضا (ع)، آیینه تمام نمای فعالیتهای وزارت ارشاد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: اساس و محوریت جشنواره امام رضا (ع) اخلاق و سیره رضوی است و این جشنواره آیینه تمام ‌نمای فعالیت‌ ها و برنامه ‌های این وزارتخانه برای ترویج فرهنگ رضوی بوده و هست.
جعفر مروارید اظهار داشت: این جشنواره با بخش ‌ها و موضوعات متنوع فرهنگی و هنری خود، بهترین فرصت و زمینه برای خلق آثار فاخر و ارزشمند با محوریت حضرت امام رضا (ع) و نشر معارف و اندیشه ‌های آن حضرت است.
وی بیان کرد: جامعه امروز نیازمند سه محوریت گفتگو در قالب گفت و گوهای میان نخبگان و مردم، دانشگاهیان و حوزویان، سیاسیون و فرهنگیان است تا برای آن برنامه‌ ریزی و فرهنگ ‌سازی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: اگر این سه محور گفت و گو به خوبی در جامعه پیاده شود، کمک شایانی به کاهش و رفع مشکلات فرهنگی و سیاسی کنونی خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: دهه کرامت بهترین فرصت برای پیاده ‌سازی سنت و اخلاق رضوی است، آموزه‌ های دینی و اخلاقی به صورت فردی و اجتماعی در جامعه گسترش می یابد و همبستگی دینی و رضوی شکل می گیرد.

*جشنواره امام رضا (ع) محل کشف استعدادها است
یک شاعر برجسته کشور نیز گفت: جشنواره بین المللی امام رضا‌ (ع) محل پیدا کردن استعدادها و فرصت خوبی برای بروز آنها است.
مصطفی رحمان‌ دوست اظهار داشت: این جشنواره فرصت خوبی برای بروز استعدادها است، به شرط آنکه به اعطای جایزه ‌ختم نشود و کارگاه های آموزشی برای صاحبان استعدادهای کشف شده برگزار شود و مکاتبات و مراودات تداوم یابد.
وی بیان کرد: استعداد به تنهایی کافی نیست و در کنار آن آموزش باید وجود داشته باشد تا فرایند کشف و بروز تکمیل شود.
صاحب نظر حوزه ادبیات کودک و نوجوان افزود: آنچه تحت عنوان آثار دینی و مذهبی برای کودکان تولید می ‌شود دارای رده‌ بندی ‌های کیفی مختلفی است اما متاسفانه برخی از کتابهای مربوط به کودکان بسیار ضعیف است و فقط جنبه درآمدزایی دارد.
رحمان دوست افزود: پیش از این یک بار شعرهای برنامه شعر رضوی را داوری کردم و معتقد هستم که آثار قابل توجهی به این جشنواره ارسال می‌ شود.

* فراوانی فیلم های تولیدی در جشنواره امام رضا (ع)
مدیر انجمن سینمای جوان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برای سازندگان فیلم ها شناخته شده است و هر سال آثار خوبی در این بخش به جشنواره می رسد.
انسیه شاه محمدی اظهار داشت: با توجه بیشتر به بخش فیلمنامه نویسی در این جشنواره و برگزاری کارگاه های آموزشی توسط اساتید مجرب، می توان انتظار داشت آثار ارزشمندی به لحاظ محتوایی در دوره های بعدی این جشنواره ارائه شود.
وی گفت: انجمن سینمای جوان خراسان رضوی در سالهای اولیه متولی برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در بخش فیلم بود که اکنون دبیرخانه جشنواره بین المللی در بخش فیلم کوتاه و مستند رضوی به یزد منتقل شده است.
شاه محمدی بیان کرد: فیلم های بسیاری در مورد امام رضا (ع) توسط اعضای انجمن های سینمای جوان در استان های مختلف ساخته می شود و لازم است جشنواره تنها به عنوان برگزار کننده وارد عرصه نشود و به ایجاد زیرساخت ‌های لازم برای غنای بیشتر محتوای آثار، حمایت های لازم را به عمل آورد.
شاه محمدی با اشاره به داوری بخش فیلم جشنواره بین المللی امام رضا (ع) گفت: اگر داوری ها در حوزه فیلم جشنواره امام رضا (ع) استاندارد و فنی باشد مهمترین اثر آن ایجاد مسیر مشخص برای فیلمسازان در سال‌ های بعد است که بدانند آثار خود را با چه معیارهایی به جشنواره ارائه کنند.
به گزارش ایرنا، شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به مناسبت دهه کرامت از 23 تیرماه امسال آغاز شده که تا دوم مردادماه در 31 استان ایران و کشورهای مختلف جهان ادامه دارد.
برنامه های این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در قالب 13 جشنواره فرهنگی، سه جشنواره کتاب و کتابخوانی، 12 جشنواره هنری، 2 جشنواره سینمایی، سه جشنواره رسانه ای، سه جشنواره پژوهشی، پنج جشنواره دانشگاهی، 9 جشنواره کودک و نوجوان و 13 برنامه ویژه است.
بخش بین الملل جشنواره نیز با محوریت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع)، جامعه المصطفی العالمیه و وزارت امور خارجه در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.
آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره امام رضا (ع) اول ذی القعده در شهر قم برگزار شد و اختتامیه آن دوم مردادماه در برج سپید مشهد برپا می شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: