انتشار: ۱۷:۵۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان گفت:در زمینه ثبت خاطرات والدین شهدا اگر غفلت کنیم در آینده با چالش‌های متعددی مواجه که یکی از آنها ناباوری نسل آینده به ایثار والدین خواهد بود.

سمیه باستین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه باید مصاحبه‌گر و نویسنده‌های جوان را در رابطه با ثبت خاطرات والدین شهدا آموزش دهیم، توضیح داد: جمع‌آوری خاطرات والدین شهدا همواره یک ضرورت بوده است چرا که رزمندگان در بستری تربیت شده‌اند که والدین آن‌ها را هدایت کرده‌اند. در صورتی که ثبت خاطرات این عزیزان را فراموش کنیم نسل جوان ما از حقایق دوران ما آگاه نخواهند شد و به مرور زمان صبر، ایثار،از خودگذشتگی و فداکاری والدین دست خوش فراموشی خواهد شد و شاید این مولفه‌ها دور از باور برای آیندگان باشد.

وی افزود: برقراری ارتباط با والدین شهدا بنا به دلایلی در جلسه اول بسیار زمان‌بر است چرا که آن‌ها گله دارند که دیر و با تأخیر به سراغ آنها رفته‌ایم. برای همین در جلسه اول مصاحبه معمولا باید برایشان توضیح بدهیم که دلیل این تأخیر چه بوده است. از سوی دیگر گروه‌های مختلف و متفاوتی با خانواده شهدا دیدار داشته‌اند اما متأسفانه خروجی درستی از آنچه که بیان کرده‌اند را شاهد نبوده‌اند و همین باعث دلسردی آن‌ها شده است. سومین مسئله این است که گروه‌های دیگری به خانواده و والدین شهدا مراجعه کرده‌اند و آثار فیزیکی فرزندانشان را با خود به امانت برده‌اند و دیگر برنگردانده‌اند. خانواده‌های شهدا از این مسئله ناراحت هستند.

این نویسنده یادآور شد: برای اینکه بتوانیم اعتماد خانواده‌های شهدا و والدین‌شان را بازگردانیم به مصاحبه‌گران و نویسنده‌های آموزش دیده نیازمندیم. آن‌ها باید به ظرافت‌های خاصی توجه داشته باشند. خوشبختانه در این بین دانشگاه‌ها می‌توانند مراکز خوبی برای آموزش افراد داوطلب مستعد باشند چرا که نیروی جوان دانشجو مطالب را به خوبی فرا می‌گیرند و با کمی مشورت می‌توانند یک مصاحبه‌گر خوب باشند تا به سوژه‌های مورد نظر بپردازد.

باستین با اشاره به اینکه زمان زیادی برای ثبت خاطرات والدین شهدا نداریم، گفت: ما باید اولویت کاری خود را در زمینه ثبت خاطرات والدین شهدا به گروهی اختصاص دهیم که آسیب‌پذیرترند و اگر در این زمینه غفلت کنیم با کمال تأسف آن‌ها به دلیل کهولت سن از دست می‌دهیم و گنجینه‌ای که درون سینه‌شان است در خاک مدفون می‌شود.

معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان گفت: اولویت کاری ما می‌تواند آن دسته از والدینی باشد که فرزندانشان جزو فرماندهان و افراد اثرگذار بوده‌اند. اگر دیر به سراغ والدین برویم غبار فراموشی خاطرات آن‌ها را فرا خواهد گرفت. در زمینه ثبت خاطرات باید به موازی‌کاری نیز توجه داشته باشیم. خوب است که گروه‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند که مبادا تداخل کاری شکل بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: