انتشار: ۱۷:۱۷ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
بعد از «همشهری»، مشکل تامین کاغذ به روزنامه «سازندگی» هم رسید و موجب کاهش ۸ صفحه‌ای آن شد. بحران کاغذ، در هفته گذشته یک روزنامه سراسری (همبستگی) را هم به تعطیلی کشانده بود.
بحران کاغذ هر روز یک قربانی جدید می‌گیرد. در حالی که سه روز بیشتر از تعطیلی یک روزنامه (همبستگی) به خاطر مشکلات مالی و به ویژه افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ نمی‌گذرد، این بحران به روزنامه سازندگی هم رسید و موجب شد که ۸ صفحه از تعداد صفحات این روزنامه کاسته شود.

بر این اساس از امروز شنبه روزنامه یادشده به جای ۳۲ صفحه همیشگی در ۲۴ صفحه ولی با همان قیمت قبل (۲۰۰۰ تومان) منتشر و روی دکه عرضه می‌شود.

«محمد قوچانی» سردبیر روزنامه «سازندگی» در بخشی از سرمقاله روز پنج‌شنبه (۲۸ تیرماه) خود با عنوان «روزنامه زنده است» با اشاره به فشارهایی که به خاطر بحران اقتصادی کشور به مطبوعات وارد می‌شود، از «بحران کاغذ و مافیای کاغذ» نوشته که «با وجود تخصیص ارز دولتی برای واردات کاغذ در سه ماهه اخیر کمر مطبوعات مستقل را خم کرده‌اند».

وی ضمن اعلام اینکه گردانندگان «سازندگی» به روزنامه‌نگاری مکتوب، مستقل، متعهد و متفکر اعتقاد و بر آن تاکید دارند، در عین حال مشکلات انجام این کار را با مخاطبان روزنامه در میان گذاشته و نوشته است: «اکنون اما، در دو راهی افزایش قیمت (و نزدیکی به قیمت تمام شده) یا کاهش صفحات قرار داریم تا کمی از مشکلات مالی روزنامه کاسته شود. افزایش قیمت (که البته کفاف زیان‌های روزنامه را نمی‌دهد) باری بر مخاطب بود که قدرت خرید او روز به روز کاهش می‌یابد به ناچار راه دوم را انتخاب کرده‌ایم».

به گفته سردبیر «سازندگی» این تغییرات از این هفته و به صورت زیر در پیش گرفته می‌شود: «از شنبه تا ۴ شنبه روزنامه در ۲۴ صفحه و با همان قیمت ۲ هزار تومان و روزهای ۵ شنبه و جمعه با دو شماره در همان ۶۴ صفحه اما با بهای ۵ هزار تومان عرضه می‌شود».

قوچانی در عین حال از انتشار ضمیمه تازه «پرسه» در کنار «آدینه» در قالب یک بسته اجتماعی – فرهنگی برای روزهای ۵ شنبه و جمعه‌ی «سازندگی» خبر داده و آن را «بخشی از رویاهای تیم سازندگی برای تداوم سنت مطبوعات مکتوب» معرفی و در ادامه تاکید کرده است که «تحریریه و مدیریت سازندگی این آمادگی را دارد که در یکی از سه صورت: ۱ ـ پذیرش قیمت واقعی از سوی مخاطبان ۲ ـ رونق آگهی‌ها و بازار تبلیغات و ۳ ـ کنترل بحران کاغذ دوباره به وضع گذشته یا حتی بهتر و بیشتر از آن دوران بازگردد».

کاهش ۸ صفحه‌ای تعداد صفحات روزنامه «سازندگی» دو، سه هفته بعد از آن رخ می‌دهد که روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران نیز با اعلام اینکه «افزایش قیمت کاغذ و چاپ و هزینه‌هایی از این دست مانع از آن می‌شود که با همان حجم قبلیِ ۳۲ صفحه‌ای بتوان انتشار روزنامه را ادامه داد» تعداد صفحات سراسری خود با به ۲۴ صفحه کاهش داده بود.


منبع: مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: