انتشار: ۱۰:۵۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
شینوبو هاشیموتو نویسنده فیلمنامه‌های آکیرا کوروساوا روز گذشته در ۱۰۰ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، شینوبو هاشیموتو فیلمنامه‌نویس نامدار، کارگردان و تهیه کننده ژاپنی که بیش از همه برای همکاری‌اش با آکیرا کوروساوا کارگردان مشهور ژاپنی شاخته می‌شد، دیروز در توکیو درگذشت.

وی در طول سال‌های جنگ به تحصیل در رشته فیلمنامه‌نویسی زیر نظر مانساکو ایتامی نویسنده و کارگردانی که پدر کارگردان جونو ایتامی بود، پرداخت.

یکی از فیلمنامه‌های وی که بر مبنای داستانی کوتاه از آوتاگوا نویسنده مشهور ژاپنی شکل گرفته بود توجه کوروساوا را جلب کرد و از آن فیلمی با عنوان «راشومون» در سال ۱۹۵۰ ساخته شد. پس از آن که آن فیلم موفق به کسب جایزه شیر طلای جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۵۱ شد، هاشیموتو به صورت تمام وقت به نویسندگی روی آورد.

«راشومون» یک داستان قدیمی را با فرم روایتی پیچیده و چندلایه روایت می‌کند، بدون آن که لحظه‌ای به پراکندگی دچار شود. چفت و بست فیلم محکم، صحنه‌های آن همبسته و ترکیب نهایی آن بی‌نهایت منسجم است. فیلم با زبانی کاملا تصویری از چند دیدگاه و زوایای گوناگون درباره یک قتل بیرحمانه گزارش می‌دهد.

هاشیموتو نویسنده فیلمنامه‌های «هفت سامورایی»، «زیستن»، «سریر خون» و دیگر فیلم‌های کوروساوا بود. این نویسنده برای کارگردان‌های دیگر از جمله ماساکی کوبایاشی و کیهاچی اوکاموتو نیز فیلمنامه‌ نوشته بود.

وی سال ۱۹۷۳ یک کمپانی تولید فیلم به راه انداخت و اولین فیلمش را سال ۱۹۷۴ با عنوان «قلعه شن» تولید کرد که سال ۱۹۷۴ از اقبال زیادی برخوردار شد.

هاشیموتو سال ۲۰۰۶ خاطراتش را با کوروساوا منتشر کرد که با عنوان «ترکیب سینمایی: آکیرا کوروساوا و من» منتشر شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: