انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
سفرنامه های صفحات مجازی زیاد شده اند اما این سفرنامه ها تاثیرگذاری در ذهن مخاطب به صورت دائمی نخواهند داشت از سوی دیگر کمتر کسی به سراغ مکتوب کردن سفرنامه می رود.
فعالیت ایرانی ها در صفحات مجازی اگر بیشتر از کاربران کشورهای دیگر نباشد کمتر هم نخواهد بود بخشی از این کاربران صفحات مجازی خود را چه در اینستاگرام و یا تلگرام و یا حتی فیس بوک به خاطرات سفر اختصاص می دهند چه آنهایی که تنها یک عکس را آپلود می کنند چه آنهایی که اطلاعات مربوط به سفر می دهند تعداد این افراد نیز کم نیست.

کاربران این صفحات مجازی با انتشار تصاویری دلربا از جاذبه های گردشگری داخلی و یا خارجی مخاطبان خود را برای دیدن این جاذبه ها تحریک می کنند. از ایستادن نزدیک دره شیرز در لرستان گرفته تا قهوه خوردن کنار برج ایفل. انتشار سفرنامه نیز برای آنهایی که این سفرها را رفته اند خاطره است و برای کسانی که نرفته اند اطلاعات عمومی و جذاب و تحریک کننده برای رفتن.

به این واسطه مخاطبان بسیار زیادی را نیز جذب می کنند تا جایی که مخاطبان به آنها اعتماد کرده و هر آنچه که آنها تعریف و تمجید و یا انتقاد کنند را می پذیرند. این روند تا جایی پیش می رود که برخی از شرکت ها به خصوص برندهای مرتبط با حوزه سفر و گردشگری به آنها بابت گذاشتن یک پست از محصولات شرکت آنها هزینه زیادی به این کاربران می دهند و یا اینکه سفرهای آنها را تامین می کنند.

پیش از اینکه برنامه هایی مانند تلگرام و اینستاگرام فضایی برای انتشار سفرنامه های افراد باشد وبلاگها و سایت ها این نقش را به طور قوی به عهده داشتند نقشی که قرار بود با دادن اطلاعات، سفر را برای گردشگران سهل تر کند. دارندگان وبلاگ ها و سایت ها با حوصله اقدام به انتشار جزئیات سفرشان می پرداختند و از همه مهمتر اینکه با دادن کلید واژه امکان جستجوی مطالبشان در اینترنت وجود داشت اما اکنون هزاران مطلب و تصویر در یک ثانیه مرتبط با سفر و گردشگری در صفحات مجازی منتشر می شود اما کمتر کسی یادش می ماند که چه محتوایی داشت.

سرعت انتشار این مطالب و سرعت تغییر این صفحات به حدی است که کمتر کسی می تواند به خاطر بیاورد یکی از فالوئرهایش چه مطلبی به جا گذاشته است و اگر هم یادش باشد فردا به خاطر نمی آورد. کلید واژه های مرتبط با این موضوعات هم آنقدر متنوع است که در میان هزاران مطلب ناپدید می شود و نمی توان دوباره به این صفحات رجوع کرد این تفاوت آشکار بین این فضاها با سفرنامه های کامل صفحات اینترنتی است.

اما مزیت این صفحات این است که در لحظه می توان از چگونگی سفر یک فرد آگاه شد نه پس از مدتی طولانی. ضمن اینکه میتوان تصاویر واقعی تری را نسبت به سایت های گردشگری تخصصی تر که تلاش می کنند تصاویر بازرگانی و تبلیغاتی منتشر کنند، انتشار می یابد.

آرش نورآقایی کارشناس گردشگری به خبرنگار مهر درباره رواج صفحات مجازی مرتبط با موضوع سفر به خبرنگار مهر می گوید: صفحات مجازی با حافظه کوتاه مدت انسان سر و کار دارند و مطالب منتشر شده در حافظه بلند مدت انسان نمی ماند. پس مطالب منتشر شده در این صفحات جزو دانش و مطالعه افراد محسوب نمی شود چون تعداد و زمان ماندگاری آنها بسیار کوتاه است. آمار بگیرید چه تعداد صفحاتی که یک انسال در طول روز نگاه می کند چقدر است و چقدر از این مطالب در ذهن او می ماند و اثر گذار می شود. این درحالی است که گاهی یک رمان زندگی افراد را تغییر می دهد و یا اینکه در کشوری مانند ترکیه براساس یک رمان یک موزه می سازند و می گویند که اگر این شخص زندگی واقعی داشت مثلا خانه اش چه شکلی می شد.

زهرا قلعه حصاری از کارشناسان حوزه آی تی و بلاگر سفر نیز به خبرنگار مهر می گوید: مدتی رواج بود که هر کسی یک وبلاگ و یا سایت می نوشت و سعی می کرد که آن مطالب را ویرایش کرده و منتشر کند اما بدی آن اینجا بود که برای آپلود کردن تصاویر و متن ها بایدسرعت اینترنت زیاد می بود و یا اینکه کامپیوتر در اختیار داشت تا بتوان عکس ها را ادیت کرد اما استفاده از موبایل برای انتشار سفرنامه در صفحات مجازی کار را راحت کرد و به همین دلیل اکنون می بینیم که دیگر کسی سایت خود را با انتشار سفرنامه به روز نمی کند اما باید دوباره به این صفحات برگردیم چون متوجه می شویم این همه سفرنامه منتشر می شود اما هیچ کدام دوام ندارد.

وی ادامه می دهد : اکنون برخی از سایت ها هستند که اقدام به انتشار سفرنامه می کنند این سفرنامه ها می تواند فضای واقعی تری از سفر را به مردم بدهد به همین دلیل است که مردم هنگام سفر دیگر به سایت هایی که تصاویر اغراق کننده می گذارند اعتماد نمی کنند و به سراغ سفرنامه هایی می روند که مردم عادی نوشته اند.

با پایان یافتن عمر وبلاگ ها و سایت ها و روی کار آمدن فضاهای مجازی زودگذر برخی را به این نتیجه رسانده که دوباره باید وبلاگ شان را به روز کنند چون ماندگاری مطالب در آنجا بیشتر است اما بازهم رواج این صفحات موجب شده تا کمتر کسی سراغ مکتوب کردن سفرنامه ها برود و در آینده ای نه چندان دور با صفحات زیادی مواجه می شویم که تاثیر گذار نیستند و اگر یکی از آنها فیلتر شود دیگر چیزی نمی توان در آن یافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: