انتشار: ۰۳:۴۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
تقدیر از بهترین‌های هنرهای دستی تهران

«باید تابوها را بشکنیم»

پیشکسوتان و هنرمندان شاخص صنایع دستی استان تهران در حضور رییس منطقه آسیا-اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی تجلیل شدند.
 به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا‌، در این مراسم که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی (20 خرداد ماه) برگزار شد‌، پنج تن از هنرمندان شاخص صنایع دستی استان تهران برگزیده شدند تا در حضور بهمن نامورمطلق، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی، «غدا هیجاوی»، رییس منطقه آُسیا-اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و «رجبعلی خسروآبادی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران‌ با اهدا لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

علیرضا متین (پیشکسوت‌ترین هنرمند تهران‌)، عبدالله مهری (هنرمند پیشکسوت سفال)، کبری حیدری‌ (هنرمند البسه محلی‌)، احد یوسفی‌، (هنرمند شیشه‌ سنتی‌)، مهپاره اکبری‌ (هنرمند رودوزی‌های سنتی) و پریسا حیدری (هنرمند سفال و سرامیک) در این مراسم تجلیل شدند.

در پایان این مراسم که در موزه فرش برگزار شده بود، هنرمندان دیگری از سوی مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری تهران تقدیر شدند.

دست از بی‌مهری بردارید

فتاح رجبعلی به عنوان نماینده هنرمندان در این مراسم اظهار کرد: در صنایع دستی همیشه با بی‌مهری مواجه بودیم. بخشی از این بی‌مهری‌ها به حامیان ما مربوط می‌شود که به خاطر اقتضاء کاری و شرایط‌شان هنرمندان را به فراموشی سپرده بودند و گاه درباره‌ی موضوعاتی صحبت می‌کردند که اصلا وجود ندارد.

او خطاب به جمع حاضر گفت: خواهش می‌کنم بیشتر به حرف هنرمندان گوش کنید و شرایط را برایشان فراهم آورید. تا زمانی که اساتید و بزرگان این هنرهای دستی زنده هستند باید از آن‌ها تجلیل شود تا هنرهایشان برقرار بماند.

به ارزان ساختن فکر کنید

در ادامه تشکری، کارآفرین ایرانی مقیم هلند که هنر را با اقتصاد تلفیق کرده، به مباحث اقتصادی صنایع دستی پرداخت و با اشاره به تجربیاتی که در دوران دانشجویی‌اش با فروش تابلوهای نقاشی کسب کرده‌ است، گفت: آن زمان از طریق فروش نقاشی‌هایم امرار معاش می‌کردم تجربیاتی به دست آوردم که نشان می‌داد گردشگران محصول صنایع دستی‌ایی را می‌خرند که کاربردی باشد. این تجربه مشابه را هنگامی که در آمستردام فروشگاه صنایع دستی راه‌اندازی کردم نیز بدست آوردم. برای آن‌که صنایع دستی وارد بازار شود‌،‌ بهتر است نخست به این سوال پاسخ دهیم که آیا می‌خواهیم صنایع دستی را فرهنگی صادر کنیم و یا با آن برخوردی تجاری و یا ترکیبی از هر دو داشته باشیم؟

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم صنایع دستی فرهنگی صادر شود پس نباید به آن نگاه اقتصادی داشته باشیم، اما اگر قرار است این حرکت تجاری باشد باید اقدامات زیادی انجام دهیم.

او برای اثبات این فرضیه‌اش مجموعه بزرگ شیشه‌سازی "پاشا باغچه" در ترکیه را مثال زد و گفت: این مجموعه که در آسیا بسیار معتبر و شناخته شده است‌، بخشی سنتی و بخشی مدرنیزه دارد‌، همان اتفاقی که باید در ایران رخ دهد، یعنی در عین حال حفظ آرمان‌های فرهنگی به مدرنیزه کردن کارها بپردازیم.

تشکری ادامه داد: من سالی دو سه‌بار از چین و هند بازدید می‌کنم، صنایع دستی در آن کشورها به خوبی حفظ شده است، اما در کنار آن راهی برای ارزان ساختن محصولات پیدا کرده‌اند. اگرچه این اقدام ارزش هنری آثار را کم کرده، ولی ارزش اقتصادی آن را حفظ کرده است.

این تاجر هنری در ادامه با اشاره به ارتباط گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: آوردن خارجی‌ها به ایران کار آسانی نیست، آن‌ها تصورات وحشتناک غیرواقعی نسبت به جامعه ما دارند. این وضعیت باید حل شود‌، اگر آنها را نمی‌توانیم بیاوریم باید هنرمندان‌مان را به کشورهای دیگر بفرستیم تا نیازهای بازار هدف و راه‌های ارزان‌تر تولید کردن را پیدا کنند.

او سپس اشاره‌ای هم به نمایشگاه صنایع دستی ایران که هم‌اکنون در حال برگزاری است‌، کرد و افزود: ساختار نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران شبیه آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد نیست، شاید تا 20 سال دیگر تلاش کنیم تا نمایشگاهی مشابه با سایر کشورها داشته باشیم. هنرمند نیاز به فضایی برای نقد دارد و باید توجه کرد تمرکز زیاد روی یک کار باعث می‌شود از مسائل جانبی غافل شویم.

تشکری اضافه کرد: چند روزی است همراه با دوستان هلندی در این نمایشگاه گشت می‌زنیم، متوجه شدیم تنوع صنایع دستی ایران پایین آمده است. معتقدم در کشور ما صنایع دستی نوسازی می‌شود، درحالی که فکر می‌کنیم جدیدسازی اتفاق افتاده است، باید تحول در این وضعیت رخ دهد.

تابوها را می‌شکنیم

بهمن نامورمطلق، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور در این مراسم با تاکید بر این‌که هنرهای دستی ایران نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد این پرسش را مطرح کرد که هنرمند چطور می‌تواند نوآوری کند، درحالی که آن خلاقیت به ویژگی‌های سابق پشت پا نزند؟ افزود: هنرمند باید محقق باشد، خالق باید مولف باشد. اگر هنرمند دست در تحقیق نداشته باشد‌، تکرار اتفاق می‌افتد. بدون دانش و معرفت هیچ راهی جز تقلید نداریم.

وی ادامه داد: صنایع دستی امروز بیش از هرچیزی دچار فقر نظری شده است. اگر پیشکسوتان و نسل جدید با یکدیگر مشارکت داشته باشند، ما مدل دوباره‌ای خواهیم داشت. ما مدل‌مان را از دست داده‌ایم و باید دوباره مدل مخصوص ایران را بوجود بیاوریم.

معاون صنایع دستی گفت: پیشنهاد می‌کنم هنرمندان یک لحظه مطالعه را قطع نکنند. انگاره بعضی از هنرمندان را درک نمی‌کنم وقتی می‌گویند با مطالعه خلاقیت خود را از دست می‌دهند. این اتفاق فقط باعث می‌شود هنر و دانش ما ضعیف شود.

او با تاکید بر اینکه صنایع دستی روند رو به رشدی دارد‌، اظهار کرد: زمینه‌های خیزش فراهم شده است. در این نمایشگاه تاکنون چند هیات تجاری روس‌، ژاپنی و هلندی حضور داشته‌اند. ما در حال تولید برندهای بزرگ هستیم، اما متاسفانه در این شرایط هیات تجاری نداریم که مثلا وقتی به تاجیکستان می‌رویم آنها را با خود همراه کنیم، چرا که آنها از هنرمندان جدا شده‌اند و ما می‌خواهیم این‌ها را بهم متصل کنیم.

نامورمطلق در ادامه سخنانش به گفتمانی که در نمایشگاه صنایع دستی امسال بین جامعه‌ای که برند هستند و گروهی از هنرمندانی که نیاز به حمایت دارند اتفاق افتاده است، اشاره کرد و گفت: باید کارهایی که تابو است را بشکنیم و کار خود را انجام دهیم.

او در پایان سخنانش هم اشاره‌ای به این مراسم تجلیل کرد و افزود: بزرگداشت این هنرمندان، بزرگداشت کل هنر ایران است‌. این بزرگان نیاز به تجلیل ندارند بلکه ما مدیران و هنرمندان جوان احتیاج به تجلیل داریم.

غدا هیجاوی، رییس بخش منطقه آسیا اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز پس از آنکه در مراسم اهدای لوح به هنرمندان شاخص حضور یافت از این دعوت ابراز خوشحالی کرد و گفت: این مراسم باعث رشد و دوستی بین هنرمندان می‌شود. این فقط یک بزرگداشت نیست بلکه موقعیتی است تا مشکلات صنایع دستی بویژه در حوزه بازاریابی را بررسی و برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

او همچنین با قدردانی از ایران برای برگزاری نمایشگاهی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: این نمایشگاه به خاطر حضور هنرمندانی از لبنان‌، کویت و آفریقا،‌ بین‌المللی است و ارزشی در این سطح دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: