نمی‌شود به عدد تعداد دنبال‌کنندگان و تعداد اعضای نوشته‌شده در حساب‌ها اعتماد کرد. از کنار این موضوع همواره در این سال‌ها عده‌ای کسب درآمد کرده‌اند و در حقیقت نان سیاه‌بازی خورده‌اند.

پس از اقدام اینستاگرام در این زمینه در سال‌های گذشته، در روزهای اخیر توییتر نیز حذف حساب‌های کاربری مشکل‌دار را در دستور کار خود قرار داد.

 

مقابله توییتر با حساب‌های تقلبی، جعلی و آزاردهنده


از روز چهارشنبه گذشته، سیاست جدید توییتر برای حذف حساب‌های کاربری مشکل‌دار آغاز شد و به همین دلیل کاربران این شبکه اجتماعی، شاهد ریزش در تعداد دنبال‌کننده‌های خود بودند. شرکت توییتر اعلام کرد که این پاکسازی یک هفته طول خواهد کشید.

این ریزش در اکانت‌های با دنبال‌کننده بالا بیشتر به چشم می‌آید. مثلاً حساب‌های کاربری باراک اوباما بیش از 2 میلیون نفر از 104 میلیون دنبال‌کننده و دونالد ترامپ بیش از 200 هزار نفر از 53 میلیون دنبال‌کننده خود را از دست دادند.

جک دورسی، مدیرعامل توییتر در ماه مارس گذشته برای مبارزه با آزار بات‌ها و اطلاعات نادرست اعلام تعهد کرده بود. در نتیجه در چند روز گذشته توییتر دور تازه‌ای از تلاش‌های خود را برای پالایش سرویس از بات‌ها و کاربران انبوه مشکوک دنبال‌کننده، شروع کرده است.

مدیر سیاسی و حقوقی و امنیتی توییتر نیز روز چهارشنبه اعلام کرده بود که مهم‌ترین تغییرات در چند روز آینده اتفاق می‌افتد و تعداد فالوورها روند تغییرات خود را ادامه خواهند داد. همچنین پس‌از گزارش واشنگتن پست، مبنی بر مسدود کردن حساب‌های توییتر سهام توییتر تقریباً 10 درصد کاهش یافت.

توییتر اعلام کرده بود که در اجرای برنامه‌های مقابله با حساب‌های کاربری تقلبی، اخبار جعلی و حساب‌هایی که به دیگران آزار می‌رسانند، حساب‌های کاربری قفل شده (Locked) را حذف خواهد کرد. این‌که این ادعاهای مسولان توییتر تا چه اندازه صحت دارد و گویای نیت اصلی آن‌ها از این اقدامات است یا خیر نیز مساله‌ای است که جای سوال دارد.

توییتر معمولاً وقتی تغییر ناگهانی در رفتار یک حساب کاربری را تشخیص بدهد آن حساب را قفل می‌کند. برای مثال اگر یک حساب کاربری ناگهان تعداد زیادی پاسخ (ریپلای) به توییت‌های دیگر ثبت کند، لینک‌های گمراه‌کننده بفرستد یا این که تعداد زیادی از حساب‌های دیگر، آن حساب را مسدود کنند، توییتر آن اکانت را قفل می‌کند.

همچنین اگر توییتر دریابد که مشخصات حساب کاربری لو رفته، آن را قفل می‌کند. البته در تمامی این موارد، توییتر با صاحب حساب کاربری تماس می‌گیرد و خواستار تغییر گذرواژه می‌شود و اگر صاحب اکانت به این درخواست پاسخ ندهد، حساب کاربری‌اش همچنان قفل خواهد ماند.

علاوه بر این‌ها، حساب‌های کاربری دیگری هم هست که از ابتدا برای ارسال اسپم ایجاد شده و شناسایی آ‌نها برای توییتر ساده‌تر است. مبارزه و حذف این حساب‌های کاربری، بخشی از تلاش‌های تازه توییتر برای ایجاد اعتماد کاربران و فضایی بهتر برای گفت‌وگو در این پلتفرم است.

در ماه می نیز شرکت توییتر از تغییرات گسترده در الگوریتم رتبه‌بندی خود خبر داده بود. به نحوی که توییت‌های اکانت‌های مشکل‌دار در نتایج جست‌وجو در انتهای فهرست قرار بگیرد. ماه ژانویه، نیویورک‌تایمز تحقیقی انجام داد و متوجه شد که شرکت کوچکی در فلوریدا وجود دارد که در زمینه فروش کاربر جعلی یا فیک و همچنین فروش تعاملات رسانه‌های اجتماعی فعال است و صدها هزار مشتری از سراسر جهان شامل سیاستمدارها، مدل‌ها، هنرپیشه‌ها و نویسنده‌ها دارد.

این موضوع حتی به کنگره آمریکا هم کشید و در حداقل دو ایالت تحقیق‌هایی توسط کمیسیون فدرال تجارت شروع شد.

 

چه کسانی؟ چه تعداد؟


در ادامه روند حذف فالوورهای فیک و جعلی و رییس‌جمهوری رواندا یک‌سوم دنبال‌کننده‌های خود را در یک روز از دست داد و تعداد دنبال‌کننده‌های پل کاگامه از ۱میلیون و 800 هزار نفر به ۱میلیون و 200 هزار نفر رسید. کیم کارداشیان نیز چند میلیون نفر از دنبال‌کننده‌های خود را از دست داد.

کتی پری و جاستین بیبر، خوانندگان مشهور که هر کدام در توییتر بیش از 100 میلیون فالوور داشتند هر کدام حدود 3 میلیون نفر از این دنبال‌کنندگان خود را از دست دادند. همچنین کریستیانو رونالدو نزدیک به یک میلیون، شکیل اونیل یک میلیون، نیویورک تایمز ۷۳۲ هزار و پاپ فرانسیس ۳۰۰ هزار نفر از دنبال‌کنندگان خود را از دست دادند.

مساله فالوورها و دنبال‌کننده‌های فیک و جعلی معضلی جهانی است که در کشور ما روند خاصی برای مبارزه با آن حتی در مقام حرف نیز شروع نشده است. توجه به کاربر-بات‌های خودکار هم حائز اهمیت است. این کاربر-بات‌ها بدون تمایل و درخواست خود کاربر ممکن است او را دنبال کنند و این نکته تفاوت بسیاری با خرید فالوور دارد.

از طرفی اگر کاربران بخواهند برای حذف ساده فالوور‌های جعلی خودشان اقدام کنند می‌توانند از گزینه ManageFlitter استفاده کنند. این برنامه یک حساب کاربری نیاز دارد. آپگرید کردن به حساب پریمیوم این امکان را به شما می‌دهد که به ازای ۱۲ دلار برای هر ماه لیست فالوورهای خود را اسکن کنید، اکانت‌های جعلی را شناسایی کنید و آ‌نها را یکی یکی مسدود کنید.

شما می‌توانید فقط یک ماه اکانت پولی را بگیرید و فالوورهای جعلی را حذف کنید و اکانت را کنسل کنید. گزینه‌های رایگان هم وجود دارد. اسکریپت‌های دیگر نیز این شانس را به شما نمی‌دهند که لیست فالوورهای جعلی خود را بررسی کنید و در بعضی موارد، آنها فالوورهای غیرجعلی را هم حذف می‌کنند.

به جای این که توسط اسکریپت به اسکن کردن لیست بپردازید، می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید تا خیالتان از درست بودن کار راحت باشد.

 

اقدام مشابه اینستاگرام


اینستاگرام نیز چند سال پیش اعلام کرده بود کاربران پوچ و فیک را از تعداد فالوورهای اعضای این شبکه اجتماعی، شناسایی و حذف خواهد کرد. بعضی صفحات اینستاگرام تا 50درصد فالوورهای خود را از دست دادند.

همچنین به عنوان مثال کاربری مشاهده شد که بیش از سه میلیون فالوور داشت اما پس از این اقدام اینستاگرام دیگر وجود نداشت. جالب این جا بود که صفحه خود اینستاگرام یک سوم از فالوورهای خود را در یک روز از دست داد یعنی حدود 18 میلیون نفر!

اینستاگرام به کسانی که از این حرکت دلخور شده بودند اطمینان داده بود که اکثر این کاربران به احتمال زیاد اصلاً وجود خارجی نداشته‌اند و داشتن پیروان واقعی بسیار بهتر است.

در پی این اقدام اینستاگرام عکس صفحات اینستاگرام برخی سلبریتی‌ها در ایران دست به دست می‌شد و عکس صفحات قدیمی آنها در مقابل عکس‌های جدید تعداد فالوورهای‌شان قرار گرفته و مورد تمسخر واقع می‌شد.

تجارت فالوور پدیده ای است که از ابتدای شکل گیری شبکه‌های اجتماعی شاهد آن بوده‌ایم. برای این کار تنها کافیست عبارت‌هایی با مضمون افزایش فالوور رایگان و ... را در گوگل یا یاهو جست‌وجو کنید و با انواع و اقسام روش‌های پولی و رایگان آن آشنا شوید.

در جریان حذف دنبال‌کننده‌های جعلی بعضی از کاربران معمولی و البته خریداران لایک جعلی هم حساب‌های خود را از دست دادند. بعضی از آنها صاحبان تجارت یا مشاغل بزرگ بوده‌اند که دست به دامان اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی شده و خواهان برگردانده شدن حساب‌هایشان شدند.

از طرفی وقتی اعضای فیک حذف شوند، کاربران برای بالا بردن اعتبار و افزایش تعداد فالوورهای خود تلاش خواهند کرد، امکانات خود شبکه را خریداری کنند. در ازای این خرید، شبکه اجتماعی هم صفحات آ‌نها را در جست‌وجوها قرار خواهد داد تا تعداد فالوورها خودبه‌خود افزایش پیدا کند.

به این ترتیب نه کسی اعتبار جعلی برای خود خواهد خرید و نه مبلغی را که می‌تواند به حساب شبکه واریز کند، به کسی دیگر خواهد داد.

منبع: صبح نو