انتشار: ۰۲:۱۴ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: زبان فارسی گستره فرهنگی وسیعی دارد و با حفظ زبان فارسی می توان از کیان ایران نیز دفاع کرد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا ، غلامعلی حداد عادل عصر یکشنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت علامه اقبال لاهوری که توسط موسسه فرهنگی اکو در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد به خبرنگاران گفت: نقش زبان فارسی در حفظ کیان ایران اسلامی بسیار مهم است و مدیران وقتی صحبت از زبان فارسی می شود بر این باورند که در کنار رود و سایه درختان به شعر خوانی مشغول شویم.

وی ادامه داد:دغدغه ام نبود باور میان مدیران در مورد نقش و اهمیت زبان و ادب فارسی در حفظ کیان ایران است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اندیشه های اقبال در حوزه سیاست نیر گفت: اقبال با هنرش قواعد سیاسی را به صورت لطیفی بیان کرد و ملتی را بر پایه اندیشه های قرآنی و اسلامی حول محور انسان بسیج و متحد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سیدجمال الدین اسد آبادی و اقبال لاهوری نیز گفت: هر دوی اینها متعلق به یک عصر بودند و هم عقیده و همفکر ، اما اقبال با زبان شعر موفق به انتشار عقاید و انتقال آن به نسل جوان شد.

محمد اقبال لاهوری یا علامه اقبال (۱۸ آبان ۱۲۵۶ سیالکوت تا ۱ اردیبهشت ۱۳۱۷ لاهور) شاعر، فیلسوف، سیاست مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود، که اشعار زیادی نیز به زبان های فارسی و اردو سروده است. اقبال نخستین کسی بود که ایدهٔ یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: