انتشار: ۲۳:۵۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۷
برایمان مهم است که آبرو و حیثیت کشورمان در مجامع خارجی آسیب نبیند منتها با حفظ صرفه‌جویی. از همین رو قرار شده نزدیک به ۳۰ درصد تعداد نفرات اعزامی به فرانکفورت کاهش پیدا کند.

امیرمسعود شهرام نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره برنامه‌ریزی‌های احتمالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در شرایط ارزی و اقتصادی فعلی کشور، گفت: درباره اصل شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت قرار بر این است که امسال هم در این رویداد مهم حوزه کتاب و نشر حضور داشته باشیم. منتها همانطور که رویکرد کلی دولت درضعیت فعلی اقتصاد کشور صرفه‌جویی و کاهش جدی هزینه‌هاست؛ ما هم در حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت همین رویکرد را دنبال می‌کنیم. در چند حوزه برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است هم در مورد متراژ غرفه که آن را کاهش خواهیم داد و نسبت به سالهای گذشته ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش متراژ داریم و هم در طراحی و دکور غرفه صرفه‌جویی خواهیم داشت.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ادامه داد: امسال غرفه ما متمرکز است و بخش کودک هم با غرفه بزرگسال ترکیب می‌شود و دیگر مثل گذشته در دو سالن مجزا غرفه نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش اعزامی‌های دولت به فرانکفورت چگونه اعمال خواهد شد و تیم اعزامی چند نفر خواهند بود، گفت: قرار شده نزدیک به ۳۰ درصد تعداد نفرات کاهش پیدا کند و جز در مورد خبرنگاران که کاهش تعداد نفرات اعزامی نداشتیم در مورد نیروهای اجرایی و حتی افراد تشکل‌ها قرار بر کاهش نفرات است. در موضوعات دیگر هم صرفه‌جویی خواهیم کرد و امیدواریم امسال با صرف هزینه‌ای کمتر از سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت غرفه ایران را برپا کنیم. باتوجه به اینکه ردیف بودجه حضور ایران در این نمایشگاه هیچ افزایشی نداشته است، ما نیازمند این رویکرد بودیم.

او سپس درباره پیشنهاد محول شدن شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به بخش خصوصی و تشکل‌ها بیان کرد: در حال حاضر هم صفر تا صد غرفه ایران در فرانکفورت را بخش خصوصی می‌گرداند و جز در بخش گرنت، هیچ نشانی از موسسه نمایشگاه‌ها و ارشاد نیست. در مورد هزینه‌ها هم طبیعتا چون بخش خصوصی هیچ منبع درآمدی ندارد باید کمک بگیرد و کاری هم که ما انجام می‌دهیم صرفا اجاره فضاست که آن را در اختیار ناشران و تشکل‌های بخش خصوصی قرار می‌دهیم. درواقع اتفاقی که می‌افتد؛ حمایت از بخش خصوصی برای شرکت در نمایشگاه فرانکفورت است. زمانی می‌توان از بخش خصوصی توقع تقبل هزینه‌ها را داشت که منابع لازم را به واسطه فروش رایت و... در این نمایشگاه به دست بیاورد یا به هر حال شرایط به نحوی باشد که منابع درآمدی داشته باشد. در وضعیت فعلی هزینه شرکت بخش خصوصی در نمایشگاه فرانکفورت باید از جایی تامین شود که این مهم به وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌ها سپرده شده است.

شهرام نیا در پایان از مدیریت تقویم نمایشگاه‌های بین‌المللی برای حضور ایران در آنها خبر داد و گفت: رویکرد دولت و ارشاد و معاونت فرهنگی این است که مواردی که نیاز به هزینه ارزی دارند؛ باتوجه به مشکلات ارزی کنونی صرفه‌جویی جدی اعمال شود و درمورد حضور در نمایشگاه‌های خارجی هم این رویکرد وجود دارد تا هر موردی که احساس شود هزینه‌کرد برای شرکت در آن به صلاح نیست و عایدی برای نشر و فرهنگ کشور ندارد، کنار گذاشته می‌شود. نه فقط در مورد شرکت در نمایشگاه‌های خارجی که در سایر فعالیت‌های موسسه هم در شرایط اقتصادی فعلی و جنگ اقتصادی که جریان دارد، اولویت ما صرفه‌جویی است و طبیعتا برایمان مهم است که آبرو و حیثیت کشورمان هم در مجامع خارجی آسیب نبیند، منتها با حفظ صرفه‌جویی.


منبع: ایلنا


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: