انتشار: ۱۹:۴۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
وزیر ارشاد پیشنهاد کرد:

تاسیس مرکز علمی دکتر زریاب در خوی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد: مقدمات تاسیس یک مرکز علمی به نام ایشان در شهر خوی فراهم شود تا با راهنمایی پیشکسوتان، پژوهش هایی در ابعاد مختلف فکری این عالم خدمتگزار به انجام برسد.
 به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، علی جنتی در پیامی به همایش بزرگداشت استاد عباس زریاب خویی که روز شنبه در خوی برگزار شد، آورده است: تکریم دانشمندان و معرفی آنان به نسل حاضر و آینده علاوه بر ادای دین و ارزش گذاری نسبت به تلاش علمی بزرگان علم و ادب در تربیت جوانان و تبدیل این قبیل اقدامات به فرهنگ عمومی بسیار موثر است.

در این پیام آمده است: بزرگداشت مرحوم زریاب خویی اقدامی شایسته در اکرام یکی از مفاخر فرهنگ ملی ایران است و گستره شخصیت علمی و شایستگی او، می طلبد که این همایش در سطح ملی برگزار شود.

جنتی همچنین در پیام خود آورده است: دکتر زریاب بدون تردید یکی از مفاخر علمی ایران به شمار می آید، یکی از علل این برجستگی علاوه بر هوش سرشار خدادادی، امکان تحصیل ایشان در دو زمینه علوم دینی و فلسفی قدیم در قم و استفاده از محضر اساتیدی چون امام خمینی(ره) در فلسفه و آیت الله سید محمد حجت کوه کمری و محقق داماد و اصول و علوم فلسفی جدید و تاریخ در دانشگاه های آلمان و تسلط وی به زبانهای خارجی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود، استاد عباس زریاب خویی را از مفاخر بزرگ فرهنگ ملی ایران و شایسته توجه بیشتر دانست.

وی اضافه کرده است: آثار علمی باقی مانده از این شخصیت علمی مانند سیره نبوی، ترجمه های دقیق چون لذات فلسفه و مقالات ارزشمند در دایره المعارف ها گواهی بر عمق علمی و وسعت اطلاعات آن مرحوم است.

دکتر محمد علی موحد از اندیشمندان کشوری نیز در این همایش با تشریح گوشه هایی از زندگی علمی دکتر عباس زریاب خویی گفت: زریاب فرزانه ای بی همتا بود و به مرحله ای از دانش رسیده است که استادان آلمانی او را تکریم کرده اند.

وی افزود: جایگاه زریاب در علم و تحقیقات به واسطه آشنایی او با زبان های خارجی و ترکیب تحصیلات حوزوی و دانشگاهی بود.

ژاله آموزگار استاد و نویسنده کشورمان نیز در این همایش جایگاه علمی دکتر زریاب خویی را مورد بحث قرار داد و گفت: دکتر زریاب از مهم ترین مقاله نویسان و نویسندگان دایره المعارف بزرگ اسلامی است.

وی سخاوت در اشاعه علم، تقوا در عمل و سیری ناپذیری در یادگیری را از ویژگی های این شخصیت علمی برشمرد و افزود: او از جمله افرادی بود که به مدت 10 سال در درس فلسفه امام راحل شرکت داشت.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش اظهار کرد: در شهر خوی نزدیک به 400 عالم و اندیشمند بزرگ وجود دارد که باید زمینه برگزاری این چنین همایش هایی برای معرفی و شناخت بیشتر آنان برگزار شود که در سال های اخیر در این مورد همایش های خوبی برگزار شده است.

فرماندار خوی نیز در این آیین گفت: دکتر زریاب و دانشمندانی مانند وی به خاطر حوزه خاص مطالعاتیشان با وجود اینکه جایگاه رفیعی در عرصه علم و فرهنگ دارند اما در بین مردم ناشناخته اند.

وی ابراز امیدواری کرد که این همایش زمینه را برای شناخت بیشتر اندیشمندان و معرفی به نسل جدید فراهم کند.

استاد عباس زریاب خویی محقق، مورخ، ادیب و استاد دانشگاه های کشور بود که در سال 1298هجری شمسی در شهرستان خوی پا به عرصه وجود نهاد.

این استاد علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دروس حوزوی نظیر زبان عربی و فقه و فلسفه را در محضر علمای برجسته کشور از جمله حضرت امام خمینی( ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی فرا گرفته بود.

زریاب بعد از فرا گرفتن علوم دینی و تحصیل دانشگاهی در سال 1334 بورس مطالعاتی بنیاد علمی و فرهنگی، اوقاف هومبولدت آلمان غربی را دریافت کرد و مدت پنج سال در شهرهای مانیس، مونیخ و فرانکفورت به تحصیل پرداخت.

استاد زریاب با فراغت از تحصیل در آلمان و به دنبال سه سال تدریس در دانشگاه برکلی امریکا به ایران برگشت و در رشته های ادبیات فارسی، ادبیات عرب، فلسفه، تاریخ، معارف اسلامی و زبانشناسی دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

استاد زریاب خویی در چهاردهم بهمن 1373 به سبب عارضه قلبی در بیمارستان دی تهران دار فانی را وداع گفت.

تالیف بیش از 9 جلد کتاب و تحریر 21 مقاله در باب فلسفه، تاریخ و ادبیات از یادگارهای مرحوم دکتر عباس زریاب خویی است که از مهم ترین آن ها می توان به تاریخ فلسفه، بزم آورد و روضه الصفا اشاره کرد.

شهرستان خوی با 400 هزار نفر جمعیت در 130 کیلومتری مرکز آذربایجان غربی واقع است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: