انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۷
ـ یک مجری تلویزیون گفت: اگر بتوانیم برای کودکان فرصت‌سازی مناسبی داشته باشیم از این حوزه می‌توان برای تربیت مخاطبان آینده سینما بهره برد.

الهه رضایی؛ مجری برنامه‌های کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره علت رکود سینمای کودک و نوجوان پس از دوران طلایی خود در دو دهه گذشته اظهار کرد: این رکود نیاز به کارشناسی دارد، اما فیلمسازی بر اساس نیاز و علاقه‌مندی کودکان برای آنها لازم است، اتفاقی که متاسفانه هم‌اکنون کمتر رخ می‌دهد. در سال‌های اخیر بیشتر تولیدات سینمایی درباره کودک است، درصورتیکه فیلم کودک در گام اول باید برای کودک ساخته شود.

این هنرمند رونق سینمای کودک و نوجوان در دهه ۶۰ را در نتیجه شناسایی نیازها و ذائقه آن‌ها دانست و گفت: در این دهه تلاش می‌شد با کودک به زبان کودکانه و بر اساس نیازهایش ارتباط برقرار شود. این موضوع در ساختار و محتوای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی که برای کودکان آن دوره ساخته می‌شد، کاملاً مشهود بود و آثار سینمایی هم مورد استقبال این مخاطبان قرار می‌گرفت.

رضایی در پاسخ به این که کدامیک از رویکردهای «برای کودک» و «درباره کودک» باید مورد توجه سینمای کودک امروز باشد، گفت: به نظرم هر دو رویکرد لازم است و باید هر دو را در دستور کار قرار دهیم. زیرا باید تعامل کودک با موضوعات و حوزه‌های مختلف در زندگی فردی و اجتماعی را بشناسیم تا برنامه سازی برای آن‌ها ساده‌تر شود.

وی درباره علت موفقیت برنامه‌های تلویزیونی کودک در دوران فعالیتش گفت: خوشحالم که مورد لطف مردم، دوستان و همکاران هستم، اما اگر موفقیتی حاصل شده، ناشی از علاقه من به کودکان و نوجوانان است و بخشی از آن نیز به دلیل آشنایی با حوزه روانشناسی است، البته اگر بخواهیم منصفانه به موضوع نگاه کنیم باید بگویم که در دوره ما، تنوع برنامه تا به این اندازه نبود. در زمان حال کودکان به راحتی می‌توانند کارتون‌های روز دنیا را تماشا کنند. این مسئله کار تلویزیون را برای جذب کودکان دشوار کرده است.

این مجری سیما با تاکید بر توجه به اصول روانشناسانه و علمی در تربیت کودکان بیان کرد: بر اساس دانش روانشناسی کودکان دارای سنین ۳ تا ۷ سال طبق آموخته‌هایشان در آینده رفتار خواهند کرد، بنابراین هر چقدر در این مقطع سنی برای او خوراک تصویری و آموزشی بهتری فراهم کنیم، در آینده هم بهتر نتیجه خواهیم گرفت. این ویژگی می‌تواند در حوزه تبلیغات دینی و قرآنی نیز مدنظر قرار گیرد. به این معنا که کودکان اگر از کودکی بتواند مخاطب کارهای دینی باشند مطمئناً در آینده نیز سلیقه‌شان به سمت کارهای مورد نظر سوق پیدا خواهد کرد.

 وی علاقه خود را به برنامه‌های کودک اینگونه توصیف کرد: من عاشق بچه‌ها هستم و آینده آنها برایم مهم است. تلاش کردم در برنامه‌های تلویزیونی مربوط به آنها، سهم خودم را متناسب و مفید اجرا کنم. در اجرای برای کودکان یک امر باید به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد. آن هم این‌که به کودکان اجازه دهیم خود تصمیم گیرنده باشند، چون اگر بخواهیم به زور مطالب را به آن‌ها منتقل کنیم نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

رضایی افزود: کودکان و نوجوانان نیاز به آموزش‌های فرهنگی صحیح و مفید دارند و این گروه سنی، بسیار مهم هستند و باید به نیاز آنها به درستی توجه کرد و پاسخ داد. نیاز کودکانه نیز دو وجهه دارد. در شکل اول باید به جذابیت تولیدات توجه شود تا کودک به واسطه زیبایی‌های بصری جذب کار شود و در شکل دوم کارهایی که به معنا توجه دارند و به نوعی برای کودکان خط سیر فکری مشخص می‌کند.

این مجری تلویزیون در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به واسطه کارهای کودک مفاهیم دینی و قرانی را در هنر هفتم اشاعه داد، تصریح کرد: همانگونه که پیشتر گفتم سینمای کودک محلی است برای تربیت مخاطبان سینما. این نکته را به خوبی در آثار مطرح سینمای جهان نیز می‌توانیم مشاهده کنیم که چگونه تبلیغات تبشیری خود را در قالب کارهای کودک به بینندگان خود منتقل می کنند. این شکل از کار نیز به شکل کاملا ظریفی انجام می شود. این رویکرد می تواند در سینمای ما نیز می تواند مد نظر قرار گیرد به ویژه که ما در حوزه کارهای قرآنی داشته هایی داریم که می شود از آن به خوبی در حوزه سینمای کودک بهره برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم برنامه سازانی که موقعیت مناسب برای فعالیت در حوزه کودک پیدا نمی‌کنند، در شرایطی مناسب امکان تولید آثار خود برای کودک و نوجوان را به دست آورند. این فیلمسازان هریک از زاویه نگاه خودشان برای کودکان فیلم می‌سازند و این تنوع برای سینمای کودک و نوجوان لازم است. در همین رابطه باید اضافه کنم که ورود سینماگران با سابقه و مطرح در سینمای کودک می تواند اتفاقات بسیار خوبی را برای سینمای ما رقم زند، چون اعتبار آنها کمک می‌کند تا کارهای تولیدی به شکل جدی‌تر مد نظر قرار گیرد.

این مجری کودک در پایان گفت: اعتلا و رونق سینمای کودک به لحاظ اقتصادی نیز برای سینما سود آور خواهد بود، اتفاقی که به خوبی در سینمای جهان دیده      می‌شود، تنها باید شرایط را همانند گذشته فراهم آورد تا کارهای تولیدی به شکلی مطلوب روانه پرده شود.

سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری علیرضا رضاداد ۸ تا ۱۴ شهریور ۹۷ در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: