انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۷
علت برگزاری جایزه ادبی پروین توجه به ادبیات تولیدشده توسط زنان است. در واقع وضعیت ادبیات زنانه ما جوری نیست که لازم باشد کلمه زنانه را در عنوان جایزه قید کنیم زیرا خانم ها به لحاظ کمی و کیفی در ادبیات حضور جدی دارند.
مهدی قزلی، امروز صبح در نشست خبری هشتمین جایزه  ادبی پروین اعتصامی به عنوان دبیر اجرایی این جایزه که در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد، گفت: هشتمین جایزه ادبی پروین امسال با بررسی آثار سال های 95 و 96 کارش را شروع کرد و شنبه هفته آینده به کار خود پایان می دهد. دبیر علمی این دوره از جایزه پروین اعتصامی حجت الاسلام مهدوی راد، دبیر جایزه کتاب سال است.

 

قزلی تصریح کرد: هیئت علمی متشکل از پنج نفر از نویسندگان و اهل ادبیات کشور عبارتند از ژاله آموزگار، امیربانو کریمی، راضیه تجار، سودابه فضایلی و مریم جلالی. در بخش ادبیات نمایشی 44 کتاب، در بخش ادبیات داستانی 2 هزار و 200 کتاب، در قسمت شعر هزار و 180 کتاب، در ادبیات کودک هزار و 250 کتاب و در بخش پژوهش های ادبی 425 کتاب مورد داوری قرار گرفتند. در این دوره از جایزه ادبی پروین پنج هزار اثر مورد داوری قرار گرفتند.

 

وی در مورد نامزدهای بخش ادبیات نمایشی اظهار داشت: کتاب آسمان کلاغ پوش نوشته مهسا طالبی رستمی، کتاب بانو و مرد مرده اثر چیستا یثربی، کتاب برف زمین را گرم می کند از مریم منصوری، کتاب چه ها دور از دسترس اطفال نگه داشته شوند نوشته فرشته فرجاد، کتاب هتلی ها عامدانه، عاشقانه و قاتلانه اثر ساناز بیان در این بخش نامزد شده اند. صدرالدین زاهد، فواد نظیری و شهرام کرمی داورهای بخش ادبیات نمایشی هستند. داوران بخش ادبیات کودک نیز سوسن طاقدیس، جواد محقق و کمال شفیعی است.

 

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به برگزاری اختتامیه هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی در 23 تیر بیان کرد: این مراسم در حسینیه جماران برگزار می شود. امسال چهلمین سالگی انقلاب اسلامی است و برای اینکه یادی کنیم از امام خمینی که بزرگترین تحول اجتماعی را در گروه زنان به وجود آوردند اختتامیه این جایزه را در حسینیه جماران برگزار می کنیم. امیدواریم از بین آثار راه یافته بتوانیم اثری شایسته که در مورد امام (ره) نوشته باشد را نیز انتخاب کنیم.

 

قزلی خاطرنشان کرد: جایزه ادبیات زنانه در کشور پیدا نکردیم، تنها شنیدیم که در استرالیا چنین جایزه ای برگزار می شود که آن هم نتوانستیم مدارکی برایش پیدا کنیم. علت برگزاری جایزه ادبی پروین این است که به ادبیات تولیدشده توسط زنان توجه شود. اگر زمانی تصور می رفت که زنان در ادبیات عقب تر هستند الان چنین چیزی صحیح نیست. در جایزه جلال و همچنین فجر برندگان خانمی همچون خانم ها برادران، مرعشی، شاه حسین زاده، اکرم کشانی و مریم جهانی هستند در واقع وضعیت ادبیات زنانه ما جوری نیست که لازم باشد کلمه زنانه را قید کنیم زیرا خانم ها به لحاظ کمی و کیفی در ادبیات حضور جدی دارند.

 

وی در مورد نامزدهای بخش شعر هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی یادآور شد: کتاب اگر تو بودی امروز شنبه بود اثر زیبا شادلو، کتاب درخت سوال نمی کند می افتد نوشته سپیده نیکرو، کتاب عبور از من از الهه تاجیک زاده، کتاب لیلی آذر نوشته اعظم سعادتمند و نه مثل ماهی ها اثر شیرین خسروی در بخش شعر این دوره از جایزه نامزد شدند. داوران بخش شعر نیز عبارتند از دکتر اسماعیل امینی، مهرنوش قربانلو و لیلا کردبچه.

 

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان خاطرنشان کرد: ما اسامی و آمار کتاب ها را از خانه کتاب می گیریم، همچنین آمار را از ناشران نیز می گیریم و از طریق آنها پیگیری های لازم را می کنیم. آیین نامه جایزه ادبی پروین مربوط به کتاب های منتشرشده توسط زنان در ایران است برای همین این جایزه در داخل کشور به صورت ملی برگزار می شود.

 

قزلی در پاسخ به خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه آیا تعداد آثار در بخش های مختلف این دوره از جایزه پروین نسبت به دوره قبل رشد داشته است یا خیر، تصریح کرد: باید بگویم تقریبا تعداد آثار در بخش های این دوره از جایزه همچون دوره قبل است و ما اختلافات فاحشی نداریم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شبستان در مورد سخنرانان اختتامیه هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی اظهار داشت: هنوز سخنرانان برای اختتامیه قطعی نشدند و ما با چند نفر در حال رایزنی هستیم که در چند روز آینده اسامی را اعلام می کنیم.


منبع: شبستان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: