انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۷
نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: یک بخش وضعیت آثار امروز، مربوط به تحقیقات و پژوهش‌های ریشه‌ای و بنیادین در آثار نویسندگان است که متاسفانه من چنین چیزی را در حال حاضر در جامعه نویسندگی نمی‌بینم، چراکه نویسندگان می‌خواهند زود به دست مزد خود برسند.

روح الله سهرابی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با  خبرگزاری میزان درباره وضعیت فعلی فیلمنامه‌ها و نبود دغدغه در نویسندگان گفت: دغدغه‌مند بودن فیلمنامه‌ها، فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان نسبی است و نمی‌توان گفت که اصلا دغدغه‌ای نیست، ضمن اینکه هم فیلمسازان و هم مسئولینی داریم که دغدغه‌مند هستند اما مشکل ما در فیلمسازی این است که به نسبت نیازهای جامعه آثار تاثیر گذار و مرتبط با موضوعات جامعه نداریم.


این نویسنده درباره نقش نویسندگان در پرداختن به دغدغه‌های جامعه اظهار کرد: ریشه اصلی ماجرا به نویسندگان برمی‌گردد به خصوص نویسندگانی که نوشته‌های خود را می‌سازند، ما اگر کلیت بحث نویسندگی را مدنظر قرار بدهیم، طبیعی است که ریشه و پایه اصلی کارهای فرهنگی به خالق ایده اصلی و اولیه برمی گردد، هرچه دغدغه نویسنده بی روح‌تر، غیرضروری‌تر و سطحی‌تر باشد طبیعتا به همان میزان خود اثر بی روح و بی تاثیر از آب در می‌آید.

سهرابی ادامه داد: در نویسندگان نیز طیف‌های مختلفی داریم. به نظرم این روزها یک گروه از نویسندگان دغدغه معضلات واقعی جامعه  را دارند، عده ای بینابین هستند یعنی هم دغدغه مسائل جامعه را دارند هم ندارند و تعدادی از نویسندگان نیز هستند که نسبت به این امور بی تفاوت‌اند و این به نوعی نا هماهنگی در عرصه نویسندگی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر دست مزدها در روند فعالیت نویسندگان بیان کرد: وقتی آثار به سمت تولید پیش می‌روند و تولیدات به حدی می‌رسند که تقاضا دارند به همان نسبت نویسندگان هم فعال می‌شوند ولی مادامی که سکون و رکود حاکم باشد آسیب‌های آن نیز به نویسندگان وارد خواهد شد.

کارگردان "آرام می گیریم" با تاکید بر کیفیت متن آثار هنری توضیح داد: یک بخش ماجرا نیز مربوط به تحقیقات و پژوهش‌های ریشه‌ای و بنیادین در آثار نویسندگان است که متاسفانه من چنین چیزی را در حال حاضر در جامعه نویسندگی نمی بینم، برخی نویسندگان نیز قصد دارند زودتر به مقوله مالی برسند و نمی توانند یک تا دو سال درباره نوشته های خود صبر و تحقیق کنند تا به دست مزد خود برسند.

وی ادامه داد: تحقیق و پژوهش درباره متن فیلمنامه‌ها با بحث اقتصادی رابطه دوسویه ای دارد. در شرایطی که مشکلات اقتصادی نیز وجود دارد با وجود اینکه موضوعات مهم و فوری زیادی برای سوژه شدن در دست است اما نویسنده آنها را رها می‌کند و به موضوعات صدم یا هزارم جامعه می پردازد، نتیجه آن، فاصله جامعه فرهنگی از فضای آرمانی است. 

سهرابی درباره آخرین فعالیت‌های هنری خود و حضور در جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: کار خاصی که قابل طرح باشد را در دست ندارم و بیشتر مشغول جمع آوری ایده ها هستم و زمانی که به مرحله رسانه ای شدن برسد اخبار آن را منتشر خواهم کرد. تا این لحظه نیز برنامه خاصی برای جشنواره فیلم فجر ندارم و تا ایده هایم قطعی نشود نمی توانم درباره آن صحبت کنم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: