انتشار: ۰۵:۰۳ - ۱۴ تير ۱۳۹۷
یک فعال رسانه‌ای معتقد است که در تاریخ‌هایی که مسابقات جام‌جهانی برگزار نمی‌شود، بهتر است که رسانه‌ها به سمت تحلیل بروند و بررسی کنند چه اتفاقی در فوتبال کشورهای دیگر می‌افتد و چه برنامه‌ریزی دارند.

علی عالی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ عملکرد رسانه‌ها در روزهایی که بازی‌های جام‌جهانی برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: مساله‌ای که برای کشور و فضای رسانه‌ای ما می‌تواند مهم باشد با توجه به اینکه در حال توسعه هستیم، برگزاری چنین مسابقاتی است که به ما کمک می‌کند یک الگو داشته باشیم و درباره مدل‌های کشورهایی که به پیشرفت در فوتبال رسیده‌اند یا در حال رشد هستند مطالعه کنیم؛ برای مثال کشور ژاپن که دو شب قبل بازی داشت به صورت ناباورانه‌ای شکست خورد. وقتی ساختار کشور ژاپن را مورد بررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم که آن‌ها با برنامه‌ریزی درست به اینجا رسیده‌اند. زمانی که فوتبال برگزار نمی‌شود بهتر است که رسانه‌ها به سمت تحلیل این موضوعات بروند و بگویند که چه اتفاقی در فوتبال کشورهای دیگر می‌افتد؟ چه برنامه‌ریزی به وجود می‌آید؟ چه سیستمی را رعایت می‌کنند و با چه استراتژی به هدف خود می‌رسند که باعث می‌شود ژاپن بازی خوبی در مقابل بلژیک انجام دهد.

او ادامه داد: در واقع حق ژاپن بود که جزو هشت تیم باشد و حذف نشود؛ البته این یک اتفاق فوتبالی است. اما ساختار این کشور، باشگاه‌داری و شروع آن‌ها بسیار مهم است و باید بررسی شود. کشور ژاپن و ایران تقریبا با هم لیگ حرفه‌ای را شروع کردند؛ آن‌ها به سمت ساختن ساختارها و باشگاه‌ها رفتند و بیش از ۳۰۰۰ باشگاه در سراسر ژاپن ثبت شد و حتی کارتون فوتبالیست‌ها را ساختند تا بتوانند به یک مدل برسند و امروز می‌بینید که این ساختار به یک فوتبال هجومی جلوی بلژیک تبدیل می‌شود.

دبیر سابق صفحه ورزشی روزنامه اعتماد با مقایسه تیم ملی ایران و ژاپن بیان کرد: تیم ملی ما ساختار ندارد و باشگاه‌های ما درست شکل نگرفته و هنوز به دولت وابسته است بدون اینکه به سمت درآمدزایی برویم. دنیا از راه‌هایی درآمدزایی می‌کند که ما از آن‌ها فراری هستیم و نمی‌توانیم آن کار را انجام دهیم. درست است که شاید تیم ما در جام جهانی نتیجه خوبی گرفته و بسیاری از مردم راضی هستند اما ساختاری در باشگاه و فوتبال ما شکل نگرفته است. این مساله باعث می‌شود ما درجا بزنیم و در این حوزه پیشرفت نداشته باشیم. اگر رسانه‌ها به این موضوعات توجه کنند می‌توانیم مدیران خود را تحت فشار قرار دهیم که به سمت ساختارسازی، استراتژی و تشکیلات بروند.

عالی با اشاره به تأثیرگذاری تلویزیون بر روی رسانه‌های مکتوب در فضای جام جهانی اظهار کرد: تلویزیون صد درصد تأثیرگذار است و موج‌سازی از طریق آن انجام می‌شود اما متأسفانه بسیاری از رسانه‌های مکتوب همراه با موج تلویزیون حرکت می‌کنند چون عموم مردم به حرفی که از تلویزیون شنیده می‌شود، بیشتر توجه می‌کنند و رسانه‌ها مجبورند همراه و همگام با آن‌ها حرکت کنند تا مطالبشان دیده شود و این ضعف بسیار بزرگی است که شاهد آن هستیم. تلویزیون هم در بحث عمیق‌سازی فعالیت‌هایش و نگاهی که به فوتبال و جام جهانی دارد، قدمی برنداشته است؛ یعنی فوتبال کشور را به طور عمیق بررسی نکرده و همچنین فعالیت‌هایی که کشورهای دیگر درباره فوتبال‌شان انجام می‌دهند را بازگو نمی‌کند؛ برای مثال تیم اسپانیا در دنیا پذیرفته شده که به دلیل باشگاه‌هایش این اتفاق افتاده است. تلویزیون به جای اینکه درباره این موضوعات بحث کند، موضوعات جامعه‌شناسی، تاریخی، سیاسی و بسیاری دیگر از موضوعات را در فوتبال مورد بحث قرار می‌دهد در حالی که شاکله اصلی را از بین می‌برد.

او درباره فضای جام‌جهانی در روسیه تصریح کرد: من جام‌جهانی در روسیه بودم و فوتبال واقعا آن ۹۰ دقیقه‌ای که از تلویزیون می‌بینیم، نیست. فوتبال در آن فضا ۲۴ ساعت است، ۲۴ ساعتی که جشن می‌گیرند و ۹۰ دقیقه مسابقه تیم‌ها در آن گم است. ۹۰ دقیقه‌ای که از تلویزیون پخش می‌شود و شاید برای ما مرگ و زندگی است برای کشورهای دیگر در اولویت ششم یا هفتم قرار دارد و آن‌ها فقط از این فضا لذت می‌برند. اما متأسفانه ما از لذت آن محرومیم به دلیل اینکه تلویزیون ما نیم ساعت قبل از شروع بازی، وسط بازی و پایان آن تبلیغات می‌دهد و ما نمی‌بینیم که چه اتفاقی در این زمان‌ها می‌افتد.

عالی در پایان گفت: تولید فکر در رسانه‌های ما وجود ندارد و کم پیش می‌آید که تولید اندیشه، واژه و جریان‌سازی در رسانه‌های ما وجود داشته باشد. ما نیاز داریم که رسانه‌های ما با هم صحبت کنند و ایده بدهند برای اینکه از فرصت‌ها استفاده کنیم. ما در جام جهانی در جامعه بازخورد مثبتی داشتیم اما با یک مصاحبه همه چیز از بین می‌رود و اتفاقا رسانه‌ها به این موضوع دامن می‌زنند. در واقع تلویزیون شروع‌کننده این اتفاق بود و ما به استراتژی مناسب نیاز داریم که از این جنگ‌های زرگری که هیچ چیز عاید فوتبال ما نمی‌کند، فاصله بگیریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: