انتشار: ۲۰:۱۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۷
خبر از نگاه جدید؛ شعاری بود که «پرس تی وی» یازده سال پیش با آن متولد شد، شبکه‌ای که با هدف ارائه دیدگاه‌هایی متفاوت درباره تحولات جهان و شکستن انحصار خبری رسانه‌های غربی و آمریکایی قدم به عرصه وجود گذاشت.
یازده سال از عمر «پرس تی وی» می گذرد و در این سالها این شبکه تلویزیونی، با وجود مشکلات، محدودیت ها و موانع داخلی و بین المللی توانست با موفقیت به رسالت خود یعنی نگاه به رویدادهای بین‌المللی از زاویه‌ای دیگر، جامه عمل بپوشاند و مورد توجه مخاطبان انگلیسی‌زبان زیادی از اقصی نقاط جهان قرار گیرد.
به جرأت می توان گفت که پرس تی وی اکنون نه تنها توانسته بسیاری از توطئه های رسانه های معاند علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را خنثی کند، بلکه قدم را فراتر گذاشته و با انعکاس دقیق و بدون دستکاری واقعیت ها، به یک چالش بزرگ برای این رسانه ها تبدیل شود. البته در این میان، پرس تی وی نیز در مسیر خود برای رسیدن به چنین جایگاهی، خطرات و تهدیدات زیادی را پشت سر گذاشته و هر روز نیز با چالشی جدید مواجه می شود.
در ادامه به گوشه ای از کینه‌توزی ها و عداوت ها علیه این شبکه خبری بین المللی می پردازیم.

**تازه کردن بحث های کهنه
در بهمن ماه سال گذشته، وب‌سایت بی بی سی فارسی در مطلبی به جریمه 170 هزار دلاری شبکه العربیه توسط نهاد آفکام به دلیل نقض حقوق شهروندان بحرین و رعایت نکردن بی‌طرفی اشاره کرد.
اما این وب سایت در ادامه و در حالی که هیچ نقطه اشتراکی را نمی توان میان العربیه و پرس تی‌وی یافت، از این فرصت نهایت استفاده را برد و در دل گزارش خود از شبکه پرس تی وی نیز نام برد و به جریمه 100 هزار پوندی آن توسط نهاد نام‌برده به دلیل پخش مصاحبه مازیار بهاری اشاره کرد، نمونه ای که نشان می دهد تا چه اندازه رسانه های غربی، از پرس تی وی و عملکرد آن خشمگین‌اند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به این شبکه و خدشه‌دار کردن اعتبار آن نزد مخاطبان استفاده می کنند.

**نوشتن روی یخ
مورد دیگری که می توان به آن پرداخت، گزارش وب‌سایت «ویکی لیکس» در خرداد ماه 1390 است که در آن به اعمال فشار از سوی رسانه های بریتانیا از قبیل «ساندی تامیز» متعلق به رابرت مرداک به سازمان ها و نهادهایی همچون آفکام (نهاد ناظر بر فعالیت رسانه ها در بریتانیا) به منظور محدود کردن فعالیت شبکه پرس تی وی در بریتانیا اشاره دارد. فشارهایی که در نهایت نتیجه داد و آفکام با انتشار بیانیه ای در دی ماه 1390، پروانه پخش پرس تی وی در بریتانیا را لغو کرد.
اما با نگاهی به اسناد منتشر شده در ویکی لیکس می توان دریافت که مخالفان فعالیت پرس تی وی که از عملکرد این شبکه در پخش و پوشش بی‌طرفانه رویدادهای بریتانیا و دیگر کشورهای غربی به ستوه آمده بودند، همواره در تلاش بودند تا این شبکه را به عنوان یک «دشمن داخلی» معرفی و آن را به پخش تصاویری غیرمنصفانه متهم کنند.

**وقتی العربیه دستگاه برون مرزی رسانه ملی را «امپراتوری رسانه ای» می خواند
وب‌سایت العربیه انگلیسی نیز اوایل امسال در مقاله‌ای با عنوان «نگاهی به دستگاه رسانه‌ای ایران» نگرانی خود را از گسترش فعالیت رسانه‌ای ایران در منطقه و جهان و به طور خاص، حضور فعال شبکه های پرس تی وی و هیسپان تی وی در فضای رسانه‌ای نشان داده است.
العربیه همچنین نسبت به سیاست رسانه ای و فعالیت معاونت برون مرزی صداوسیما در حوزه مخاطبان جمهوری آذربایجان واکنش نشان داده و از تصمیم این معاونت برای راه اندازی شبکه هایی به زبان های فرانسوی، روسی و هوسا نیز تلویحا ابراز نگرانی کرد.
**مهم‌ترین محورهایی که در این مطلب مطرح شده است :
1- ایران با راه اندازی شبکه های تلویزیونی و رادیویی به زبان آذری، به دنبال تسلط بر فکر مردم کشور آذربایجان است.
2- لزوم اعمال محدودیت بر فعالیت های هسته ای و موشکی ایران و نیز نسبت به فعالیت رسانه ای ایران در منطقه و فراتر از آن (در واقع با این بیان، العربیه قدرت رسانه ای ایران را همسنگ قدرت موشکی آن تلقی کرده است)
3- هراس از استفاده از رسانه به عنوان ابزاری مهم و تاثیرگذار برای «صدور انقلاب» به دیگر کشورهای جهان
4- ایران با بی‌توجهی نسبت به تصمیم احتمالی قطع ماهواره ها که با توجه به اقدامات قبلی آمریکا، دور از ذهن نیست، قصد دارد تا به زودی شبکه های فرانسوی و روسی زبان و همچنین شبکه ای را ویژه مردم غرب آفریقا راه‌اندازی کند.
5- ایران با کمک رسانه های خود در حال تجربه‌اندوزی در زمینه تبلیغات سیاسی و انتشار دروغ های! خود است.
العربیه بنیه رسانه ای ایران را در حد یک «امپراتوری» می داند که نکته بسیار مهمی است. این سایت نوشت: «بحث های پیرامون رسانه ها در کنار مسائل هسته ای و همچنین محدود کردن برنامه موشکی بالستیک ایران، همواره مطرح بوده است. این کشور در طی سال های اخیر و از طریق امپراتوری رسانه ای خود تلاش کرده تا نفوذ خود را در منطقه توسعه دهد و حتی به قلمروی فراتر از منطقه نیز می نگرد که این تهدید می بایست جدی گرفته است».
در بخش دیگری از این گزارش، با اشاره به موج تحریم رسانه ای ایران از سوی آمریکا که در زمستان 96 مطرح شد، آمده است: «آمریکا اخیرا تهدید کرده است که تحریم هایی را علیه تلویزیون و رادیوی دولتی ایران اعمال خواهد کرد، اما این تهدید هرگز کارکرد بازدارندگی نداشت و این کشور اخیرا از تصمیم خود برای راه اندازی شبکه های روسی و فرانسوی زبان خبر داد، البته شبکه جدید دیگر نیز برای مخاطبان منطقه غرب آفریقا در دست تاسیس است.»
اشاره این بخش از مطلب سایت العربیه به سخنرانی ها و مصاحبه های پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیماست که از تصمیم رسانه ملی برای راه اندازی شبکه های جدید برون مرزی خبر داده و اتفاقا همزمان با موج تهدیدهای جدید برای تحریم رسانه ای ایران ایراد شده اند.
العربیه به مصاحبه حسن داعی- تحلیلگر عرب با تلویزیون فارسی صدای آمریکا نیز اشاره می کند که: «اطلاعاتی را در خصوص فعالیت رسانه ای ایران ارائه کرده است. هنوز آمار دقیقی در خصوص تعداد شبکه های تلویزیونی ایران در دست نیست اما حداقل 55 شبکه تلویزیونی که به زبان های مختلف برنامه تولید و پخش می کنند، مشغول به فعالیت هستند که اغلب آن ها بر روی منطقه خاورمیانه متمرکز شده اند. بیش از 200 ایستگاه رادیویی در کنار صدها وب سایت و روزنامه چاپی نیز در این کشور تولید می شوند.»
اشاره به العالم، پرس تی وی و دیگر شبکه های بخش برون مرزی صداوسیما نیز در گزارش العربیه آمده است: «ایران در سال 2002، شبکه عربی زبان العالم تی وی را راه اندازی کرد که این شبکه تحولات و اتفاقات منطقه خاورمیانه را تحت پوشش خبری خود قرار می دهد. چند سال بعد، شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی شروع به کار کرد که دفاتر آن در لندن و لبنان نیز فعالیت داشتند. اما پخش پرس تی وی به دلیل تحریم های اعمال شده بر روی این کشور، از شبکه کابلی کشورهای اروپایی متوقف شد.
هیسپان تی وی به زبان اسپانیایی و برای مخاطبان آمریکای لاتین و بخشی هایی از اروپا، برنامه هایی را تولید و پخش می کند. شبکه الکوثر نیز برنامه های منطقه ای را به چندین زبان دنیا پخش می کند و سحر تی وی هم اخیرا فعالیت های خود را گسترش داده و برنامه هایی را ویژه مخاطبانی با زبان های آذری، بوسنیایی، فرانسوی، ترکی استانبولی و غیره تولید می کند.» که البته اطلاعات داعی خیلی هم صحیح نیست ولی نکته مهم این است که هراس دستگاه رسانه ای دشمن از جبهه رسانه ای ایران در این جمله پایانی نهفته است که پس از برشمردن توان رسانه ای و حضور ایران در منطقه (هر چند با برخی اطلاعات دروغین و کلمات مسموم و سویه خصمانه)، بر توان رسانه ای ایران تمرکز شده و به نقل از داعی و به زعم او می نویسد: «استفاده از چنین رسانه ای به ایران کمک می کند تا بتواند تجارب مهمی را در زمینه انتشار دروغ و تبلیغات سیاسی به دست آورد و از آن ها استفاده کند.»
با مروری کوتاه در فضای وب، می توان به ده ها نمونه مشابه دیگر دست یافت که با تحلیل آن‌ها می توان یک نقطه اشتراک بارز را در دل این مطالب مشاهده کرد و آن چیزی نیست جز هراس رسانه های غربی و آمریکایی از افزایش نفوذ پرس تی وی در میان مخاطبان که این مسئله زنگ خطر را برای صاحبان این رسانه ها به صدا درآورده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: