انتشار: ۲۱:۰۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۷
مدیریت «موسسه همشهری» با هدف «اصلاح ساختار هزینه و درآمد» بر تداوم انتشار ۸ نشریه باقیمانده در «گروه مجلات» به صورت موقت، البته با رعایت صرفه‌جویی کامل در هزینه‌ها، مُهر تائید زد.
در پی تعویق سه ماهه موسسه همشهری در پرداخت حقوق خبرنگاران مجلات آن - که گفته می‌شود حدود ۸۰ نفر هستند - پیگیری‌هایی از طرف آنها و همچنین سردبیران این نشریات با مدیران همشهری و شخص «مرتضی حاجی» مدیرعامل این موسسه برای حل این مشکل انجام شده است.

بر اساس این گزارش، مدیریت موسسه همشهری با هدف آنچه که «اصلاح ساختار هزینه و درآمد» عنوان شده، با انتشار ۸ نشریه باقیمانده در «گروه مجلات همشهری» البته به شرط تعدیل در هزینه‌ها، دست کم تا سه ماه آینده، موافقت کرده که شامل همشهری جوان، دانستنی‌ها، سرزمین من، همشهری داستان، همشهری بچه‌ها، سرنخ، همشهری ۲۴ و تندرستی، است.

لازم به یادآوری است که سال گذشته و با تصمیم هیئت مدیره موسسه همشهری، انتشار چهار نشریه همشهری اقتصادی، ‌همشهری خردنامه، ‌همشهری ماه و ‌همشهری دیپلماتیک متوقف و دلیل این اقدام هم به دلیل فروش کمتر از ۴۰ درصدی آنها عنوان شده بود. همچنین «همشهری تاکسی» و «همشهری اتوبوس» به سفارش دو سازمان مرتبط با این حوزه، کماکان منتشر می‌شوند.

کاهش هزینه‌ها در دستور کار مدیران همشهری قرار گرفته است

«رضا صیادی» سردبیر هفته‌نامه «همشهری جوان» - که با ۱۴ سال سن، قدیمی‌ترین نشریه گروه مجلات همشهری محسوب می‌شود و تعداد نیروی انسانی آن هم به مراتب بیشتر از سایر نشریات گروه مجلات است - در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده پیرامون مجلات همشهری، گفت: مدیران موسسه همشهری در سال جدید تصمیم گرفته‌اند که به سمت صرفه‌جویی در هزینه‌ها حرکت کنند.


وی سپس با اشاره به اینکه این مسئله در گروه مجلات همشهری با چالش‌هایی همراه است، افزود: نگاه، در سال جدید این است که مجلات همشهری به گونه‌ای منتشر شوند و روی دکه بروند که بتوانند بدون حمایت موسسه نیز به فعالیت ادامه دهند، اما این نشریات در ساختاری اداری، مالی تشکیل شده‌اند که در آن، نیروی انسانی اهمیت دارد و از همان روز اول که این ساختار ایجاد شد، نگاه بر این بود که دغدغه اصلی و شغل تمام وقت خبرنگاران و همچنین سایر پرسنل مجلات همشهری، همین مجلات باشد.

سردبیر «همشهری جوان» در توضیح بیشتر گفت: روزی که سنگ بنای مجلات همشهری گذاشته شد، این تفکر وجود داشت که این مجلات بتوانند با بالاترین استاندارد منتشر شوند، سابقه و آمارهایی که در گروه مجلات همشهری وجود دارد، نشان می‌دهد که این هدف در بسیاری از موارد محقق شده است. برای رسیدن به همین کیفیت مقرر شد که نیروهای مجلات همشهری تعلق خاطر جدی به این مجموعه داشته باشند، به همین دلیل بسیاری از خبرنگاران، گرافیست‌ها و نیروهای اداری بیمه شدند؛ اتفاقی که در مجلات بخش خصوصی کمتر دیده می‌شود.

وی در ادامه درباره اتفاقات اخیر موسسه همشهری، گفت: مدیران همشهری قصد دارند با کاهش هزینه، مجلات را به نقطه‌ای برسانند که کلیه هزینه‌هایشان از محل درآمدها تامین شود، اما این هدف برای مجلاتی که سال‌ها با نگاه حمایتی موسسه سروشکل گرفته‌اند، چالش‌هایی به همراه دارد که مهم‌ترینش تهدید امنیت شغلی همکارانم در گروه مجلات همشهری است. البته در جلسات مفصلی که هفته گذشته در سطوح مختلف برگزار شد، تدابیری اندیشیده شد که حتی‌المقدور آسیب کمتری به نیروها وارد شود. اما به هر حال کاهش هزینه در دستور کار قرار گرفته است.

انتشار «همشهری جوان» این هفته ازسرگرفته می‌شود

صیادی درباره عدم انتشار همشهری جوان در هفته جاری هم گفت: اول باید بگویم که این توقف انتشار، فقط برای همین هفته بود و به مخاطبان همیشگی همشهری جوان که این روزها نگران سرنوشت مجله بودند، این وعده را می‌دهم که از پنجشنبه همین هفته، مجله مثل سابق منتشر خواهد شد. این توقف یک شماره‌ای که مورد انتقاد همه ما بود، به منظور تعیین مدل قراردادهای جدید بود که حل و فصل شد.

وی با قدردانی از کسانی که با پیام‌ها، تماس‌ها و واکنش‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی از این مجله حمایت کرده‌اند، یادآور شد: این مجله که با تلاش‌های شبانه‌روزی ده‌ها روزنامه‌نگار خوش‌نام بنا شده، امروز امانتی در دست ماست و قطعاً یکی از سرمایه‌های ارزشمند موسسه همشهری است و امیدوارم با کمک تیم پویا و منسجم همشهری جوان، بتوانیم مخاطبان سخت‌پسند مجله را راضی نگه داریم.

امیدواری برای پرداخت ۳ ماه معوقه حقوق خبرنگاران مجلات همشهری

سردبیر «همشهری جوان» درباره اینکه حدود ۳ ماه است خبرنگاران مجلات همشهری حقوق خود را پیمانکاران دریافت نکرده‌اند، گفت: این واژه «پیمانکار» ذاتاً سوتفاهم ایجاد می‌کند؛ همه ما قبل از آنکه پیمانکار باشیم، «سردبیر» مجله هستیم و با دغدغه تحریریه‌ها آشنائیم، چون خودمان هم بخشی از همین تحریریه‌ایم. به هر حال موسسه همشهری امروز با چالش‌های مالی روبرو شده و مطالبات مجلات به سردبیران پرداخت نشده که آنها بتوانند با نیروهای خود تسویه کنند. هر چند که امیدواریم همین روزها این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم بلافاصله معوقات مالی نیروها را پرداخت کنیم.

صیادی ادامه داد: بازنگری مالی جدید، طبیعتاً بازتاب‌هایی در تحریریه‌های مجلات همشهری خواهد داشت؛ با این حال، تلاش همه ما به عنوان سردبیران مجلات همشهری این است که با کمترین آسیب به نیروها، از این شرایط بحرانی عبور کنیم؛ هر چند این اتفاق، ناگزیر در مواردی خواهد افتاد. به هر حال مجلات همشهری جوان، دانستنی‌ها، سرزمین من، همشهری داستان، همشهری بچه‌ها، سرنخ، همشهری ۲۴ و تندرستی که باقی مانده‌اند، می‌توانند هر کدام با نقشه راه مجزا، برنامه‌ریزی اقتصادی کنند.

انتشار فهرست قراردادهای مجلات همشهری در فضای مجازی بداخلاقی بود

سردبیر «همشهری جوان» همچنین با انتقاد از انتشار فهرست قراردادهای مجلات همشهری در فضای مجازی گفت مسائل مالی با شفافیت برای همکارانمان تشریح شده، اما انتشار اینگونه قراردادها، با قصد شکل‌گیری سوتفاهم انجام می‌شود که دور از اخلاق حرفه‌ای است. کسانی که به هزینه مجلات اشراف ندارند، ممکن است با خواندن ارقام قرارداد، تصورات دیگری بکنند. البته عدد و رقم‌هایی که در آن فهرست وجود داشت، چیز عجیب و غریبی نبود و رقمی است که برای تولید نشریات با استاندارد گروه مجلات همشهری هزینه میشد. امیدوارم آنهایی که دوست دارند قضاوت کنند، دست کم جستجوی ساده‌ای درباره تعداد نیروهای تحریریه و فنی و هنری مجلات بکنند، ارقام بیمه مجلات را در نظر بگیرند و بعد قضاوت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: همه سردبیران همشهری آنالیز دقیق مالی نشریه زیرمجموعه خود را به موسسه همشهری ارائه کرده‌اند و نکته غیرشفافی در این رابطه وجود ندارد.


منبع: مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: