انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
دلاور بزرگ‌نیا گفت: مایل به خریداری خانه نیما هستیم و بسیار علاقمندیم بین خانه او در یوش و خانه‌اش در دزاشیب ارتباط برقرار شده تا آنجا به یک مرکز نیماپژوهی و نیماشناسی تبدیل، و جایزه ادبی نیما در همین محل برگزار شود.
اولین نشست خبری دلاور بزرگ‌نیا (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران) پس از گذشت سه ماه از انتصابش، امروز (دوشنبه ۲۸ خردادماه) برگزار شد.

در ابتدای نشست، بزرگ‌نیا گفت: ما در هیچ کدام از حوزه‌های فرهنگی تهران مثل زبان و گویش آن نمی‌توانیم ادعا کنیم که اطلاعات کاملی داریم. مسائلی چون آلودگی هوا، ترافیک و ... کمتر فراغتی برای ما گذاشته تا به مسائل فرهنگی بپردازیم.

او برنامه‌‌های مدیریتی خود را بر چهار محور دانست و درباره‌ی این  محورها توضیح داد و گفت: اولین محور، محور تاریخی فرهنگی است. جاذبه‌هایی که می‌تواند مردم را به استان تهران فرا بخواند، داشته‌های فرهنگی تاریخی آن است. بسیاری از این آثار در حال تخریب هستند و اگر حریم آن‌ها زودتر مشخص می‌شد به حفاظت آن‌ها کمک می‌کرد. همچنین در حوزه میراث معنوی برخی محورها وجود دارد که به پژوهش‌های فوری نیاز دارند تا داشته‌هایمان را به آخرین وضعیتی که دارند ثبت و ضبط کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران ادامه داد: دومین محوری که در میراث تهران پیگیرِ آن هستیم، محور گردشگریِ رویدادهاست. در استان تهران هر ساله رویدادهای بزرگ بین‌المللی شکل می‌گیرند. به عنوان مثال در ایام فجر برخی از این رویدادها مثل جشنواره‌ی موسیقی و سینما می‌توانند در جذب هر چه بیشتر گردشگر به استان تهران کمک کنند. ما از این رویدادها به عنوان یک عنصر گردشگری کمتر استفاده کرده‌ایم. چیزی که به عنوان مثال، در جشنواره کن اتفاق می‌افتد و هر ساله بسیاری از مردم دنیا به فرانسه سفر می‌کنند.

او افزود: محور سوم گردشگری مذهبی است. به عنوان مثال در شهر ری سالانه قریب به هشت میلیون نفر مسافر داریم که اگر برای این هشت میلیون مسافر برنامه مدونی داشته باشیم، خواهیم دید که چه تولیدِ درآمد خوبی خواهد داشت. محور چهارم گردشگری سلامت است که من بیشتر به شکل یک ظرفیت ملی به آن نگاه می‌کنم و پزشکان و بیمارستان‌های خوبی که در استان تهران وجود دارد، می‌توانند گردشگری سلامت تهران را هر چه بیشتر تقویت کنند.

او با تأکید بر اینکه باید برخی از ذهنیت‌ها تغییر کند، خاطرنشان ساخت: کمتر درباره روستاهای استان تهران صحبت شده. به همین خاطر سعی کردیم بوم‌گردی‌هایی را در اطراف تهران تأسیس کنیم. در فاصله کوتاه سال ۹۷ قریب به ۴۶ پرونده برای بوم‌گردی تشکیل شده که ۷ تا از آن‌ها تاکنون تکمیل شده است. ما اگر در گذشته فکر می‌کردیم که تهران یک شهر گردشگر فرست است، این ذهنیت می‌تواند این گونه تغییر کند که تهران یک شهر گردشگرپذیر است.

او با اشاره به ورود هرچه بیشتر سرمایه‌گذار در بخش گردشگری، افزود: مشکلات حوزه‌ی گردشگری تسهیل نمی‌شود مگر آنکه ورود سرمایه‌گذاری در این حوزه تسریع شود. صنعت گردشگری یک صنعت فرابخشی است و از حوزه یک سازمان به تنهایی برنمی‌آید تا کارهای آن را به نحو احسن انجام دهد. تمام حوزه‌ها باید در مسیر حوزه گردشگری باشند و با ما همکاری داشته باشند. ما پنجره‌ واحد سرمایه‌گذاری را جدی دنبال می‌کنیم این پنجره حتی می‌تواند مجازی باشد؛ به این صورت که اصلاً نیازی نیست که سرمایه‌گذار حضور فیزیکی داشته باشد. همچنین جهت ایجاد نشاط و شادی فستیوال‌های مختلفی در حوزه میراث معنوی مثل فسیتوال تهران و یا تهران قدیم در تابستان برگزار خواهد شد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا که نتیجه‌ی نهایی در مورد خانه نیما به کجا ختم شد؛ گفت: عزم ما جزم است تا خانه‌ی نیما را خریداری کنیم و حتی تلاش داریم خود سازمان میراث فرهنگی این خانه را خریداری کند و اگر چنین اتفاقی نیفتاد شهرداری آن را خواهد خرید. بسیار علاقمندیم که بین خانه یوش نیما و خانه دزاشیب او در تهران ارتباطی برقرار شود تا آنجا به یک مرکز نیماپژوهی و نیماشناسی تبدیل شود و حتی جایزه ادبی نیما نیز در این محل هر ساله برگزار شود.

او همچنین در خصوص شکایتِ‌ میراث فرهنگی استان تهران از ساخت کافه‌ در باغ نگارستان در پاسخ به خبرنگار ایلنا عنوان کرد: طرح شکایت شده و پیگیری‌های حقوقی آن انجام شده است. اخیراً بازدیدی داشتیم و این کافه را از نزدیک مشاهده کردیم. جدی‌ترین حکمی که می‌تواند برای این کافه صادر شود حکم تخریب است. اما اینکه این حکم چقدر می‌تواند عملی شود یا خیر هنوز نمی‌دانیم. چراکه چند معمار باید پروژه را از نزدیک ببینند و نظرشان را اعلام کنند. ای کاش در موقعِ ساخت این کافه دقت بیشتری شده بود؛ حال که ساخته شده اگر تخریب آن هم سرسری صورت بگیرد شاید دیگر نتوانیم منظر گذشته را به آن بازگردانیم.

او هم‌چنین درباره‌ی خشک شدن چشمه‌ی علی در اثر احداث ایستگاه مترو گفت: از ما نباید توقع داشته باشید که در این خصوص احساسی عمل کنیم. خط شش مترو از همان ابتدا به یک مشکلی برخورد و ما چندین نشست با مسئولین مترو برگزار کردیم. حوزه زمین‌شناسی دانشگاه تهران گزارشات خود را به ما ارائه داد و ما نیز در این ماجرا واقعاً کوتاهی نکردیم. همان طور که پاسخ ما برای ایجاد ایستگاه مترو در کنار موزه فرش منفی بود؛ اگر گزارشات مستند حوزه زمین‌شناسی دانشگاه تهران ما را مجاب نکرده بود که مترو باعث خشکی خشک شدن چشمه علی نخواهد شد، ما هرگز با احداث این ایستگاه در کنار چشمه علی موافقت نمی‌کردیم. حوزه زمین‌شناسی دانشگاه تهران به ما اعلام کرده اگر ۲۰ متر دیگر از این محل عبور کنند آب چشمه علی دوباره به آن برمی‌گردد. در حال حاضر به احترام آن‌ها صبر کرده‌ایم تا این ۲۰ متر را رد کنند و ببینیم آیا آب به چشمه علی برمی‌گردد یا خیر؟

او با اشاره به حوادث غیرمرقبه‌ای مثل زلزله گفت: در مورد موزه‌ها چیزی که وجود دارد این است که ما به یک مخزن مرکزی در تهران نیاز داریم تا در مواقعی که حوادث غیرمترقبه رخ می‌دهند آثار نفیس موزه‌ای‌مان را به این مخزن انتقال دهیم.

مدیرکل میراث تهران درباره‌ی ایجاد دادسرای میراث فرهنگی گفت: چندی پیش آقای مونسان با آقای اژه‌ای ملاقاتی داشتند. در این ملاقات گفته شده که عزم سازمان میراث فرهنگی بر این است که در مراکز استان‌ها شعب تخصصی رسیدگی به جرایم فرهنگی و میراثی ایجاد شود. تهران نیز از مشمول این طرح خواهد شد.

در پایان این نشست، مهدی عنبر (کارشناس گردشگری این اداره کل) اعلام کرد: تا نیمه اردیبهشت ماه ۲۷۲ شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی به دست ما رسیده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها درباره سفرهای نوروزی بوده، ۵ آژانس لغو مجوز و ۳ آژانس فعالیت‌شان تعلیق شده است. در سال گذشته نیز ۵۵ آژانس لغو مجوز و ۷۲ آژانس فعالیت‌شان تعلیق شد. ما در سال ۹۶ با ۲۵۰۰ شکایت که منجر به رسیدگی شده‌اند روبرو بودیم


منبع: ایلنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: