انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
برگزیدگان نهمین جایزه اخلاق و نیایش در حوزه‌های مختلف هنری‌،‌اجتماعی و دینی معرفی شدند.
عصر چهارشنبه ۲۳ خردادماه‌ مراسم نهمین جایزه اخلاق و نیایش در سالن همایش‌های بین‌المللی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد و هنرمندان، مدیران و چهره‌های همچون خسرو سینایی،مرضیه برومند، ستاره اسکندری، مجید مجیدی، فرشته طائرپور، رضا داوری اردکانی،علی خاتمی، محمد احصایی، صدیق تعریف، علیرضا تابش، امیرحسین صدیق، لیلی رشیدی، سید محمد بهشتی،‌حسین محجوبی، مهدی شفیعی، پیمان شریعتی، ارمغان بهداروند، احمد محیط طباطبایی، کتایون ریاحی، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی،هادی حیدری، اشرف بروجردی، محمدرضا خاتمی،اردشیر صالح‌پور،مرجان پورغلامحسین،مجید ملانوروزی، شقایق دهقان، سعید ایزدی معاون وزیر راه،حسام‌الدین سراج،‌ ساعد باقری، مرتضی رزاق کریمی،‌کیوان ساکت، مهدیه محمدخانی و حسین زمان حضور داشتند.


در ابتدای این مراسم که با اجرای سهیل محمودی همراه بود، اشرف بروجردی در سخنانی به مقوله اخلاق پرداخت و جای رییس دولت اصلاحات را هم که هر سال در این مراسم حضور داشت، خالی دانست.
سپس احمد مسجد جامعی، یکی‌ از بانیان این جایزه و مراسم، به بیان خاطره‌ای پرداخت که امسال به دلایلی امکان برگزاری این مراسم در نیمه ماه رمضان فراهم نشد و آن  شب به یکی از مناطق تهران و امامزاده‌ای رفتند و خانواده شهیدی برای افطاری از آنها عوت کردند.او گفت آنجا از مادر آن شهید شنیده که وی همه ایرانیان را دعا می‌کند و این دعا او را تحت تاثیر قرار داده بود.
او با اشاره به برخی دعاهای ماه مبارک رمضان که بر رفع فقر و ... تاکید دارد، گفت: زمان دولت آقای خاتمی کاری پژوهشی با نام‌ باورها و گرایش‌های ایرانیان داشتیم که در دولت فعلی مجددا اجرا شد و نتایج این تحقیقات خیلی مهم است. در موج‌های نخستین این پژوهش، مسئله سعادتمندی مهم بود و ما می‌بینیم که پایه بودن پول در زندگی‌ها، باعث یک نوع فرصت طلبی شده است و در چنین شرایطی ممکن است شما گرفتار یاس و پوچی شوید.
وی‌ ادامه‌ داد: آن چیزی که من در زندگی و روش آن مادر شهید دیدم این نیست که او متوجه نارسایی‌ها و مشکلات نیست ولی این دیده می‌شود که باید روحیه داد، باید تلاش و اصلاح کرد. کسانی که جامعه را تکه تکه میکنند می‌خواهند باغچه‌ای نباشد ولی این سرزمین و نشاط را باید حفظ کرد و هر روز رمضان بر مردگان و زندگان دعا می‌کنیم و اگر جایزه اخلاق و نیایش  هم در این راه بتواند قدم بردارد یک توفیق است.
در بخش دیگری از این مراسم، یادی از مرحوم حجت‌الاسلام مهدی طباطبایی شد که در دوره‌ای، جایزه اخلاق را دریافت کرده بود.
در ادامه ساعد باقری به عنوان یکی از اعضای هیات داوران بیانیه داوران را قرائت کرد.


سپس با حضور چهره‌هایی همچون مسجد جامعی، مجیدی، داوری اردکانی، باقری، شجاعی، اشرف بروجردی، علی خاتمی جوایز به برگزیدگان اهداء شد .
در بخش دین و پژوهش آیت‌الله العظمی علی کریمی جهرمی از مجتهدان و اساتید حوزه علمیه قم مورد تقدیر قرار گرفت.
همچنین از احمد سمیعی گیلانی مترجم،عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی از احمد سمیعی گیلانی بایت یک عمر فعالیت تقدیر شد.
جایزه بعدی هم به حسین محجوبی در حوزه هنرهای تجسمی اهداء شد که از جمله کارهای ماندگار این نقاش صاحب نام معاصر به طراحی پارک ساعی تهران می‌توان اشاره کرد.
در حوزه موسیقی نیز محمد رضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر تقدیر شد.
در این‌ بخش یادی شد از مرحوم مشکاتیان و برای محمدرضا شجریان هم آرزوی سلامتی شد.
در حوزه سینما هم مصطفی رزاق کریمی سازنده مستند بانو قدس ایران جایزه گرفت.
در ادامه، بنیاد کامرانی هم که جزو موسسات عام‌ المنفعه ثبت شده است، مورد تقدیر قرار گرفت و یادداشتی از سوی پروین دخت میهن همسر سیف‌الدین کامرانی خوانده شد که به عنوان ‌موسسان این بنیاد تا کنون تاسیسات بهداشتی و درمانی زیادی را ایجاد کرده‌اند.


در بخش تئاتر ستاره اسکندری تقدیر شد که علاوه بر فعالیت در این‌ حوزه، در برگزاری رویدادهای اجتماعی، برنامه‌های خیریه، احیای میراث فرهنگی ایرانی، توجه بخشی به خیمه شب بازی، نقالی، و تمرکز بر ثبت تاریخ شفاهی تئاتر اقدام کرده است.
اسکندری پیش از دریافت تندیس خود،خطاب به مسجد جامعی شعری از فروغ فرخزاد خواند و گفت: شاید آن کبوتر غمگین که از قلب‌ها گریخته است ایمان است.
در حوزه معماری و مرمت از فرامرز پارسی تجلیل شد که از جمله فعالیت‌های او به طرح مرمت مجلس شورای ملی، طرح مرمت و ساماندهی مسجد سپهسالار می‌توان اشاره کرد.
در حوزه علوم اجتماعی هم مسعود چلپی جامعه‌ شناس تقدیر شد.


جایزه ویژه هم به محبوبه نصیری متولی خیمه سفید تکیه بزرگ و تاریخی نفر آباد اهداء شد که هنوز پس از ۳۰۰ سال در اول ماه محرم بالا می‌رود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: