انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بیکاری کودکان و نوجوانان در قالب اوقات فراغت و البته نگرانی و دغدغه والدین از چگونه پر کردن این اوقات رخ می نماید آنچنانکه باید گفت، پر کردن این ایام به شکل منسجم و اصولی امری مهم بشمار می رود.
تابستان؛ اوقاتی که فراغ بال و خیال دانش آموزان از درس و مدرسه و درگیری فکر و ذهن والدین را برای چگونه پر کردن این اوقات، گاهی با جیب خالی به همراه دارد.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان با هدف تبیین جایگاه دانش آموزان در اوقات فراغت و چگونگی پر کردن و غنی سازی این ایام با همکاری دستگاه های متولی و اجرایی به برگزاری میزگردی با حضور فرماندار کرمان و کارشناس حوزه اجتماعی این فرمانداری ، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اقدام کرده است.
**اوقات فراغت منحصر به تابستان نیست
فرماندار کرمان نیز با بیان اینکه اوقات فراغت مخصوص تابستان و ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیست ،گفت: اوقات فراغت موضوعی است که در طول سال باید به آن اهمیت داده شود و برای این کار باید ابتدا پتانسیل ها و ظرفیت های موجود شناسایی شود.
علی بابایی افزود: اینکه صبر کنیم تا تمام زیرساختهای لازم ایجاد شود و بعد شروع به کار کنیم درست نیست بلکه باید بانک اطلاعاتی از ظرفیت و امکانات دستگاه ها و سازمان ها و غیره تهیه کرد تا ضمن استفاده از آنها، کمبودها و نواقص هم مشخص شود.
وی با اشاره به اقدام دولت در جداسازی اعتبارات مربوط به ورزش از درآمدهای ارزش افزوده اظهار داشت: مبلغ تخصیص یافته خوب است و باید برای هزینه کرد آن اولویت بندی و با برنامه اقدام کرد.
فرماندار کرمان استفاده از ظرفیت خیّرین را در این زمینه راهگشا دانست و گفت: اداره ورزش و جوانان باید انتظارات خود را از دستگاه ها اعلام کند و در نشست های ستاد ساماندهی امور جوانان بصورت مصداقی بگوید هر یک از اعضای ستاد چه اقدامی انجام دهند.
وی عمده مشکلات جوانان را مربوط به اشتغال دانست و اظهار داشت: در بودجه سال 97 اعتبار خوبی برای بخش اشتغال در نظر گرفته شده اما جوانان اطلاع کافی از این موضوع ندارند که باید ادارات مربوطه اطلاع رسانی لازم را در خصوص تسهیلات و امکانات در نظر گرفته شده انجام دهند .
بابایی افزایش روحیه خودباوری در جوانان را بسیار مهم دانست و افزود : راجع به بحث جوانان باید با ساختار مناسب و برنامه مدون اقدام کرد اگر امروز به فکر جوانان نباشیم ضربات جبران ناپذیری در آینده خواهیم خورد.
وی استفاده از ظرفیت پایگاه های بسیج و نیز اجتماعاتی که در ایام سال ایجاد شود و فضای مجازی را در جهت اطلاع رسانی به جوانان تأثیرگذار دانست.
** اوقات فراغت درست تعریف نشده است
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، کانون ها را مراکزی دائمی برای پر کردن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان دانست و گفت: مشکل اصلی این است که اوقات فراغت درست تعریف نشده است و فقط به فصل تابستان منحصر نمی شود؟
فاطمه جعفرزاده اظهار داشت: تربیت کودکان و نوجوانان باید به طور مستمر مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که به محض آغاز فصل تابستان به موضوع اوقات فراغت دانش آموزان پرداخته می شود.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تمام طول سال به ایام فراغت دانش آموزان بها می دهد و برای این زمانها برنامه ریزی دارد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان تصریح کرد: بسیاری اوقات آسیب اصلی این است که خانواده ها قبل از شناسایی استعدادهای کودکان اقدام به پر کردن اوقات فراغت کودکان می کنند و اجازه اینکه متخصصان استعدادهای کودکان و نوجونان را شناسایی کنند را نمی دهند.
وی گفت: آفتی در سیستم اداری و دولتی در بخش اوقات فراغت دانش آموزان وجود دارد که به آمار و گزارش های کلی بسنده می شود و موارد جزئی و محتوایی در این مهم مغفول می ماند.
جعفرزاده به اقدامات شعاری طی دهه های گذشته اشاره کرد و گفت: با این حساب باید خروجی کنونی جوانان و جامعه در حد ایده آل باشد که چنین نیست.
وی با بیان این مطلب که اقدامات اوقات فراغت برای دانش آموزان باید به انسان سازی در جامعه منجر شود، تاکید کرد: این در حالی است که در حوزه اوقات فراغت بیشتر به کمیت ها پرداخته و کیفیت فدا شده است.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان گفت: حدود 600 هزار دانش آموز در استان کرمان وجود دارد که 6 کانون و مرکز فرهنگی هنری با حدود هر کدام یکصدنفر ظرفیت به این دانش آموزان خدمات ارائه می کند.
جعفرزاده با تاکید بر بروز بودن برنامه های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تصریح کرد: کارشناسان این حوزه نیز برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید همراه با گذشت زمان و نگاه به آینده نیز به بروز باشند.
وی با بیان اینکه حدود سه سال در زمینه آموزش فلسفه به کودکان در کانون پرورش فکری کودکان کار کرده ایم گفت: 40 مقاله علمی در این زمینه مطالعه و به کارگیری شده است.
وی ادامه داد: تمام کارشناسان دنیا معتقدند ابزار کار برای رسیدن به این مهم (فلسفه )داستان است و تمام این موارد در دین مبین اسلام و قرآن کریم وجود دارد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان بیان کرد: ما باید کودکانی متفکر بار بیاوریم تا بتوانند مسائل پیرامون خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
وی تاکید کرد: کانون پرورش فکری در حوزه خلاق و تحلیلگر بار آوردن کودکان و نوجوانان با جدیت در حال انجام فعالیت است و کتاب های داستانی زیادی در این بخش شناسایی شده که توسط مربیان با کودکان کار می شود.
جعفرزاده تصریح کرد: در دنیا برای فکر کودکان ما خوراک فکری و روحی فراهم شده و ما از این مهم که آینده جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد غفلت کرده ایم.
وی گفت: مربی در کانون نقش القا کننده ندارد و نتیجه گیری از مسائل و قصه ها بر عهده خود کودک و نوجوان است.
وی افزود: ما به قرآن نگاه سرسری و پوسته ای کرده ایم در حالی که باید از ذخایر غنی موجود استفاده کنیم و بهره ببریم.
جعفرزاده تصریح کرد: ما از داشته های خودمان نیز غفلت کرده ایم و امروز می خواهیم کودک ایران را به این مهم برسانیم که به داشته های خود فکر و توجه کنند.
** خروجی آموزش و پرورش مهارت اصلی را برای اداره زندگی ندارد
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز گفت: باید با پرهیز از موازی کاری های رایج در زمینه غنی سازی اوقات فراغت زمینه ای فراهم شود که همه اقشار جامعه از کودک و نوجوان گرفته تا دیگر سنین بالای جامعه بتوانند از اوقات فراغت خود به نحو شایسته استفاده کنند.
صدیقه مرادی اظهار داشت: آموزش و پرورش با توجه به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار هر دانش آموز یک مهارت را برای اوقات فراغت سال جاری مد نظر قرار داده زیرا ما متوجه شدیم خروجی آموزش و پرورش مهارت اصلی را برای اداره زندگی خود ندارد.
وی تصریح کرد: حافظه دانش آموزان از اطلاعات علمی پر است اما آیا می توانند از آنها در راستای ارتقای سطح زندگی خود استفاده کنند؟
این کارشناس مسائل پرورشی و تربیتی براین باور است که اطلاعات و محفوظات دانش آموزان منجر به عملکرد نشده و این ضعف است که باید در راستای رفع آن که جایگزینی مهارت آموزی است تلاش ها مضاعف شود.
مرادی گفت: اگر بخواهیم دانش آموزان از اوقات فراغت به نحو احسن استفاده کنند باید امکاناتی که در اختیار آنها قرار می دهیم به فراخور زمان باشد.
وی بیان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که دانش آموزان از فرصت های فضای سایبری استفاده کنند و تهدیدات را با توجه به افزایش دانش بشناسند و در این راستا باید همه دستگاه ها وارد عمل شوند.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با تاکید براین موضوع که تربیت تعطیل پذیر نیست و تعلیم و تربیت در همه زمانها ساری و جاری است اظهار داشت : بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید از 6 ساعت تربیتی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان بهره لازم را برد و این ساعات را در تابستان تقویت کرد.
مرادی افزود: امسال نیز یکسری از برنامه های آموزشی و پرورشی در کرمان به صورت اردویی برگزار می شود و اردوی کارآفرینی سال قبل نیز برای یکهزار نفر و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
وی گفت: اگر بتوانیم دانش آموزان را در مهارت های زندگی قوی کنیم تغییرات چشمگیری در خروجی آموزش پرورش ایجاد خواهد شد و این مهم تنها از عهده آموزش و پرورش برنمی آید بلکه با همکاری سایر دستگاه ها محقق می شود.
وی تاکید کرد: برنامه های اوقات فراغت آموزش و پرورش در طول سال نیز ادامه خواهد یافت تا مهارت آموزش برای همه دانش آموزان اجرا شود.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: مهارتِ درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن باید به دانش آموزان آموزش داده شود و اگر رویکرد آموزش به سمتی برود که دانش آموزان از دوره پیش دبستانی قدرت خوب فکر کردن و خوب تحلیل کردن را یاد بگیرند این عین فلسفه است و موجبات شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم می کند.
وی درخواست کرد، همه دستگاه های اجرایی و والدین در راستای تولید محتوای رسانه ای به آموزش و پرورش کمک کنند.
مرادی تاکید کرد: امروز خوراک فکری کودکان و نوجونان ما از آن سوی مرزها تامین می شود در حالی که ما غافل بوده ایم لذا رسانه ها باید تولید محتوا کنند تا دانش آموزان خوب اندیشیدن را بیاموزند و خلاء این حلقه ای مفقوده احساس نشود.
وی تاکید کرد: امروز فقط فضای سایبری کودکان را تهدید نمی کند بلکه برخی اوقات خانواده هم با اقدامات نادرست به نوعی فکر کودکان را تهدید می کنند.
مرادی گفت: یکی از مسائل مهمی که امروز نیاز داریم خانواده ها با آگاهی به کمک غنی سازی اوقات فرات بیاییند این است که فضاهای پرورشی و فرهنگی جوابگوی دانش آموزان نیست اما والدین مهارت هایی را دارند که می توانند به کمک آموزش و پرورش بیایند.
وی اظهار داشت: برخی معضلات نشات گرفته از مسائل فرهنگی و اقتصادی خانواده است که باید مورد تحلیل و واکاوی واقع شود.
** فاصله بین ما و نسل جوان منجر به ایجاد مشکلات شده است
کارشناس حوزه اجتماعی فرمانداری کرمان نیز با طرح این سئوال که ما طی چند دهه گذشته چه کاشته ایم که امروز برداشت ما اینگونه است؟ گفت: امروز باید واقعیت ها را آنطور که هست عنوان کرد و البته گفتن واقعیت ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید اما باید مطرح شود.
امید سلیمانی فر با بیان اینکه خداوند می فرمایند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهم مگر به خواست خودشان اظهار داشت: ما در مقام عمل نگاه گزینشی و فیلترینگ داریم در حالی که باید تعارف را کنار گذاشت و شفاف سخن گفت.
به گفته این کارشناس مسائل اجتماعی فاصله ای که بین نسل ما و نسل جدید به دلیل نوع اندیشه وجود دارد جدی گرفته نشده و این مهم موجب بروز مشکلات فراوان شده است.
وی گفت: هرگز نیاندیشیده ایم این تفاوت از کجا نشات گرفته اما ما باید بپذیریم در مرحله گذار به سمت مدرنیته ضعیف بوده ایم و در تولید فکر و اندیشه باز هم گزینشی عمل کرده ایم و نگاه غالب خود را به فکر و اندیشه فرزندانمان مسلط کرده ایم.
وی افزود: نگاه گزینشی و فلیترینگ به اندیشیدن و انتخاب و تجزیه و تحلیل انسان لطمه زده است در حالی که خوب و بد در کنار هم با فکر و اندیشه جهت درست پیدا می کند.
وی اظهار داشت: باید بمنظور غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان فارغ از هر گونه سلیقه نگری در قالب متون درسی شناسایی را کنار بگذاریم و شناساندن را به کودکان بیاموزیم و به آنان یاد دهیم موضوعات را تجزیه، تحلیل و آنالیز کنند.
سلیمانی فر تصریح کرد: همواره تمام اندیشه های وارداتی نادرست نیستند و ارائه دادان اندیشه های مبتنی بر اصالت ایرانی اسلامی را در کنار اندیشه های وارداتی به کودکان موجب انتخاب با فهم می شود.
وی بیان کرد: ما می خواستیم نگاه خود را به نسل جدید غالب کنیم نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه شکاف نسلی را بیشتر کرد.
وی اظهار داشت: هر جا خلائی وجود داشته باشد چیزهایی ناخواسته جای آن را پر می کند لذا در زمینه معضلات اجتماعی جاهای خالی و بدون برنامه زیاد بوده که مسائل غیره جای آنها را پر کرده است.
سلیمانی فر تاکید کرد: سیستم فلیترینگ ما را به سمت درستی هدایت نمی کند بلکه در حوزه نوجوانان و جوانان موجب ایجاد آسیب هایی می شود.
به گفته این کارشناس امروز باید با تفکر نسلی که با ما تفاوت دارد همگام شد و در این صورت می توان برخی مسائل را به کودکان و نوجوانان آموزش داد.
وی با بیان اینکه امروز در مسائل مذهبی نیز شکاف ایجاد شده است گفت: چرا برخی افراد دین گریز شده اند؟ اینکه برخی واقعیت ها پنهان می شود خودش یک آسیب است.
سلیمانی فر تصریح کرد: نگاه از بالا به پایین که برخی زیبایی ها را به رای خود تفسیر می کند و این حق را از یک جامعه سلب می کند نیز آسیب زا است.
وی با طرح این سئوال که چقدر در 40 سال گذشته در تربیت اندیشمند ، روانشناس و فیلسوف موفق بوده ایم؟ آیا با وجود این خلاء می توان علوم انسانی را بومی سازی کرد؟ نتیجه گیری کرد که نگاه سخت افزاری به مسائل اجتماعی درست نیست.
**باید جوانان را با مسائل هویتی و تاریخی آشنا کرد
رئیس ستاد ساماندهی جوانان شهرستان کرمان هم با تاکید بر اینکه باید با تجربیات بدست امده در طی چند دهه گذشته در خصوص تغییر محتوای کلاسهایی اوقات فراغت نگاه واقع بینانه ای داشت افزود: باید در این فرصت جوانان را با مسائل هویتی و تاریخی آشنا کرد .
روح الله اسدی براین باور است که بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی می تواند در این زمینه مؤثر باشد چرا که بسیاری از نوجوانان و جوانان کرمانی حتی یک بار هم از موزه های کرمان بازدید نکرده اند .
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان اظهار داشت: 21 دستگاه متولی امور جوانان هستند تا 12 موضوع را در نشست های ستاد ساماندهی جوانان دنبال کنند .
وی با اشاره به اینکه فرهنگ کار جمعی در دستگاههای اداری ضعیف است عنوان کرد : امکانات زیادی در هر یک از دستگاهها و سازمان ها وجود دارد که عموم مردم از آنها اطلاعی ندارند، این امکانات و ظرفیت باید در سندی جامع احصا و برای استفاده در دسترس جوانان قرار گیرد .
اسدی، جزیره ای کار کردن را یکی از معضلات بخش کار در حوزه غنی سازی اوقات فراغت دانست و افزود : دستگاههای اجرایی باید همکاری کنند تا سندی فرابخشی در امور جوانان شهرستان تدوین و یک برنامه کلی برای کار ایجاد شود .
وی نداشتن دیدگاه واحد راجع به اوقاف فراغت، نبود پورتال اطلاع رسانی جامع در این خصوص و فردی شدن موضوع اوقات فراغت را از دیگر مشکلات این بخش دانست.
آنچه از برآیند دیدگاههای کارشناسان و متولیان امور فرهنگی و آموزشی شرکت کنندگان در این میزگرد حاصل می شود این هست که برغم چند دهه از سپری شدن برگزاری و انجام کلاسها و برنامه های اوقات فراغت هنوز بر اثر انچه که موازی کاری ها و نبود انسجام لازم بین بخشی می توان نامید نتوانسته ایم در شکوفایی استعدادهای نوجوانان و جوانان این مرز و بوم به نقطه ایده ال و مطلوبی دست یابیم .
و براین اساس می توان گفت که همواره در استفاده از این فرصت طلایی غنی سازی اوقات فراغت بهره وری لازم انجام نگرفته و این خود به دغدغه ای برای خانواده ها و همچنین متولیان این امر در جامعه ما تبدیل شده که در صورت نرفتن به سمت نگاه خلاقانه و تحول گرایانه در این بخش همچنان دغدغه ها پابرجا مانده و به تعبیری فراغت بال و خیال را از والدین همچنان خواهد گرفت .

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: