انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
گفتگو با با یک عضو شورای کارشناسی نشان دکترا

چگونه این 18 هنرمند نشان دکترا گرفتند؟

در پی اهدای نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) به 18 هنرمند که شامگاه 18 خرداد ماه انجام شد، علیرضا رئیسیان عضو شورای کارشناسی اهدای این نشان اعلام کرد که در جریان انتخاب بعضی از گزینه‌ها نبوده و از مراسم شب گذشته نیز بی خبر بوده است اما این عدم اطلاع، لزوما به معنی مخالفت نیست.
این فیلمساز که از یک سال و نیم گذشته در این شورا حضور دارد در گفتگو با ایسنا از تداخل این برنامه با مراسمی دیگر (مراسم تقدیر از هیات‌های انتخاب و داوری فجر) ابراز تاسف و توضیحات کاملی را درباره روند انتخاب هنرمندان ارائه کرد.

دریافت این گواهی‌نامه هیچ حقوق مادی ندارد

رییسیان که خود 13 سال پیش نشان درجه یک هنری را دریافت کرده است، همچنین ابراز تأسف کرد که دریافت این گواهی‌نامه هیچ حقوق مادی به همراه ندارد.

خود هنرمند باید متقاضی باشد

وی در آغاز درباره روند اهدای این نشان توضیح داد: در مرحله اول خود هنرمندان باید متقاضی باشند به این صورت که فرمی را پر می‌کنند و مدارکی را به سازمان سینمایی می‌فرستند تا در مرحله بعدی، این مدارک در کمیته اولیه‌ای در سازمان سینمایی بررسی شود.

کارگردان «دوران عاشقی» اضافه کرد: کمیته مقدماتی بر اساس ضوابطی که دولت تعیین کرده مانند تحصیلات، تجربیات، جوایز داخلی و خارجی و موقعیت خاص حرفه‌ای آن شخص، پرونده‌ها را ارزیابی می‌کند که این ارزیابی شامل اهدای نشان معادل دیپلم تا دکتری است و پنج مرحله را شامل می‌شود و نشان درجه یک، نوعی دکترای افتخاری به حساب می‌آید.

رییسیان تشریح کرد: بعد از اینکه کمیته مقدماتی پرونده‌ها را بررسی کرد، آن‌ها را به شورایی که ما هستیم که در واقع بالاترین شورای ارزشیابی تخصصی است، ارائه می‌کند.

به گفته او در حال حاضر این شورا مرکب از محمدرضا اصلانی، جواد طوسی و علیرضا رئیسیان است و پیش‌تر مینو فرشچی عضو آن بود، اما بعد از سفر او، محمدرضا اصلانی دعوت شده است.

این کارگردان سینما با ارائه توضیحات دیگری درباره شیوه بررسی متقاضیان افزود: ما معمولا تعداد درجات درخواستی را که در مرحله اول به تایید رسیده، کاهش نمی‌دهیم چون معتقدیم حتما شرایط لازم را داشته‌اند که به ما ارجاع شده‌اند و در مرحله بعدی، صورت جلسه‌ها را به شورای عالی که متشکل از نمایندگان وزارت ارشاد، فرهنگستان هنر، وزارت علوم و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است، ارائه می‌دهیم و این شورا بعد از بررسی تمام معیارها، نظر نهایی را ارائه می‌دهد و تمام درجاتی که ما مصوب کرده‌ایم در شورای عالی به تایید رسیده است.

علیرضا رییسیان

او با تأکید بر اینکه شورای تصمیم‌گیری حساسیت بسیاری زیادی در مورد اعطای نشان درجه یک هنری دارد، خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم گذشته که عضو شورا بوده‌ام، در تمام جلسات شرکت داشته‌ام اما فکر می‌کنم بعضی از دوستان از دوره قبل متقاضی بوده‌اند که من در جریان نبوده‌ام.

رئیسیان همچنین با اشاره به شکل برگزاری برنامه شب گذشته که به عنوان بخشی از برنامه تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر برگزار شده است، افزود: با این شکل خیلی موافق نبودم چرا که در این برنامه مراسم دیگری هم برگزار شد و فکر می‌کنم به دلیل شأن و جایگاهی که این هنرمندان دارند، خوب بود این برنامه به صورت مستقل و برای تقدیر از آن‌ها برگزار می‌شد.

کارگردان «چهل سالگی» در عین حال یادآور شد: البته 13 سال پیش که خود من این نشان را گرفتم، برای هیچ یک از هنرمندان دریافت کننده نشان، حتی برنامه‌ای هم برگزار نشد و فقط لوحی را به خانه ما فرستادند و امروزه برگزاری این برنامه فی‌نفسه بسیار خوب است.

او در پاسخ به این پرسش که بعضی از این هنرمندان به لحاظ سنی با ترکیب کلی این 18 نفر همخوان نبودند و چرا این نشان به دیگر هنرمندانی که شایسته آن بودند، ارایه نشد، توضیح داد: فاکتورهای متعددی وجود دارد. در وهله اول خود فرد باید متقاضی باشد. البته استثناهایی هم داشته‌ایم مانند آقای ناصر تقوایی که بدون اینکه تقاضا ارائه بدهد، این نشان را دریافت کرده است. به هر حال شاید بعضی از دوستان خودشان متقاضی نبوده‌اند.

در کار هنر کسوت معنا ندارد

رئیسیان ادامه داد: البته در کار هنر کسوت معنا ندارد و ممکن است بعضی هنرمندان یک شبه ره صدساله بپیمایند بنابراین سن، فاکتور تعیین‌کننده‌ای نیست، بلکه تجارب افراد و تأثیرگذاری‌شان مهم است.

او در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه اهدای این نشان چه امتیازات مادی را برای آن هنرمندان به همراه دارد، تصریح کرد: بسیار باعث تأسف است که تا این لحظه هیچ حقوق مادی به همراه نداشته است. البته آقای حبشی مسئول شورای سیاست‌گذاری طرحی را مبنی بر بهره‌مندی هنرمندان از مزایای مادی به صحن وزارتخانه ارائه کرده که امیدواریم مصوب شود چرا که برای دولت بار مالی اندکی دارد زیرا پیشنهاد ما این است که این هنرمندان حقوقی معادل همان درجه علمی داشته باشند.

کارگردان «ایستگاه متروک» که با ایسنا صحبت می‌کرد،خاطرنشان کرد: این نشان در حال حاضر جنبه معنوی و پرستیژی دارد. البته دوستان می‌توانند در دانشگاه هم تدریس و معادل نشان خود حقوق دریافت کنند.

متاسفانه در دوره پیش به یکی از مدیران نشان دادند!

وی همچنین درباره وضعیت اهدای این نشان در دولت گذشته به ایسنا گفت: در دوره پیش متأسفانه حساسیت چندانی وجود نداشت و یکی از مدیران نیز نشان درجه یک دریافت کرد و پرونده‌هایی دیده‌ایم که اگر با دوره فعلی مقایسه شود، کاملا تفاوت‌ها آشکار خواهد شد.

علیرضا رییسیان در پایان درباره اینکه اهدای این نشان محدودیت سالانه دارد،گفت: چنین محدودیتی نیست.

به گزارش تابناک فرهنگی، شامگاه گذشته 18 خرداد ماه، گواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است، به 18 هنرمند سینما اهدا شد.

این هنرمندان به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر معرفی شدند:

عبدالله اسکندری‌، محمدرضا اصلانی‌، منوچهر اسماعیلی‌، پرویز بهرام‌، کیومرث پوراحمد،‌ هدیه تهرانی،مسعود جعفری جوزانی‌، احمدرضا درویش‌، زنده یاد احمدرسول زاده‌ (دخترش این گواهی را دریافت کرد)، علیرضا زرین دست‌، خسرو سینایی‌، جهانبخش سلطانی‌، کیانوش عیاری‌، رضا کیانیان‌، غلامحسین لطفی‌، جلال مقامی‌، منوچهر محمدی‌ و علی معلم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • جسین
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
0
0
این هدیه تهرانی کشت مارا مثل اینکه سر جاحازی است