انتشار: ۲۰:۱۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
رمانی بر مبنای زندگی امام جواد(ع) با عنوان«یک خوشه انگور سرخ» منتشر شد.
انتشارات کتاب نیستان اثری تازه از فاطمه سلیمانی ازندریانی را با عنوان «یک خوشه انگور سرخ» با موضوع زندگی امام جواد(ع) منتشر کرد.

 فاطمه سلیمانی ازندریانی، بانوی نویسنده جوانی است که با خلق رمان «به سپیدی یک رؤیا» بر مبنای زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) توانست یکی از خوش‌خوان‌ترین و موفق‌ترین آثار داستانی در این گونه را خلق کند، رمانی که در آن نویسنده با استفاده از عنصر حرفه‌ای تخیل مؤمنانه، شرحی داستانی از زندگی خواهر گرامی امام هشتم شیعیان بازگو می‌کند که در تاریخ و متون، اخباری درباره آن کمتر می‌توان خواند.

رمان تازه این نویسنده با عنوان «یک خوشه انگور سرخ» نیز با چنین رویکردی و با نگاه به زندکی اما جواد (ع) نوشته شده است. راوی این داستان ام‌فضل همسر امام و دختر مأمون است که در نهایت با تحریک معتصم خلیفه عباسی، امام نهم شیعیان را مسموم و به شهادت می‌رساند.

ازندریانی در این رمان ام‌فضل را به عنوان راوی کتاب انتخاب کرده است و سعی کرده با نگاهی تازه به نقش او به عنوان یک شخصیت منفور و در عین حال ترسو و ناتوان در انتخاب میان خیر و شر، روایتی دست اول از زندگی امام هشتم و نهم شیعیان بیان کند، اما هنر او در روایت را باید در به تصویرکشیدن درون کاخ عباسی و نیز درون ذهن خود به عنوان عضوی تراز اول از آن و نیز ترسیم سیمای دو خلیفه عباسی از سویی و نیز ترسیمی از سیمای امام شیعه و سیره و زندگی و منش اخلاقی او از سوی دیگر دانست؛ تلفیقی که در قالب داستان بلند پیش از این کمتر در افق ادبیات داستانی رخ داده است.

نویسنده توانسته با هنرمندی تمام و در قالب تخیلی مؤمنانه بدون وارد ساختن خدشه و یا بیان اخباری ناصحیح درباره خلیفه عباسی و نظام زیستی امام شیعه این دو مظهر خیر و شر و زندگی غیرمؤمنانه و مؤمنانه را در مقابل یکدیگر با بهره‌گیری از کلماتی شاعرانه ترسیم کند. نثر و توصیفی شاعرانه را شاید به همین اعتبار بتوان مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین مشخصه هنری این داستان به شمار آورد که به لذت خوانش آن بیش از پیش می‌افزاید.

انتشارات کتاب نیستان رمان «یک خوشه انگور سرخ» را در ۲۰۰ صفحه و با قیمت ۱۹۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: