انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شامگاه دوشنبه ۱۴ خرداد بدون برپایی مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.
اختتامیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شامگاه دوشنبه ۱۴ خرداد در حالی که با حاشیه‌هایی نیز همراه بود، به کار خود پایان داد.

از جمله حواشی‌ پایان بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، عدم برپایی اختتامیه به‌صورت رسمی و با حضور مسئولان قرآنی کشور بود که این امر برای رسانه‌ها ابهاماتی را مطرح کرد.

عبدالهادی فقهی‌زاده ـ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در طی انتقاداتی که در روزهای آخر نمایشگاه رخ داد که از جمله آن‌ها جمع‌آوری یک‌سوم نمایشگاه قرآن و برگزار نشدن مراسم اختتامیه بود، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در دوره نسبتاً طولانی در سال‌های اخیر ما در یک دوره‌ی یک‌روزه قابلیت اضافه شدن نمایشگاه قرآن را نداشتیم. همچنین فاصله بسیار کمی که بین اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب و افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن بود، فرصتی برای برپایی زودتر نمایشگاه وجود نداشت.

وی یادآور شد: ما در فاصله کوتاه پنج تا شش روزه، نمایشگاه قرآن را راه‌اندازی کردیم و چون روزهای پایانی نمایشگاه با شب‌های قدر مصادف می‌شد، در ابتداء تلاش کردیم که نمایشگاه به‌صورت کامل تا روز آخر بماند ولی در جلسه پایانی که با مسئولان مصلا داشتیم و آن دوستان هم از روز اول به ما گفته بودند این امر محقق نشد و بخشی از نمایشگاه که در محراب شبستان بود، در دو روز پایانی جمع‌آوری شد.

فقهی‌زاده تاکید کرد: حدود یک‌سوم نمایشگاه جمع‌آوری شد و این موضوع سبب شد که بازدیدکنندگان کاهش پیدا کنند و بخش‌هایی از برنامه‌های نمایشگاه نیز مختل شود. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم اختتامیه به‌صورت کلی نداشته باشیم و همچنین برای کاهش هزینه‌ها اختتامیه‌های کوچک در بخش‌های مختلف نهادها و غرفه‌ها برپا شد. برای مثال در نهادها و سازمان‌های دولتی و مردمی در چند شب گذشته یک اختتامیه داشتیم و همچنین اختتامیه نشست‌های تخصصی و دانشگاهی و اختتامیه رساله‌های برتر قرآنی از دیگر اختتامیه‌های کوچکی بود که در نمایشگاه‌های قرآن برپا کردیم.

رئیس نمایشگاه قرآن کریم با اشاره به این مطلب که اختتامیه نمایشگاه هزینه‌هایی را دربر داشت و ما در تمام طول برپایی نمایشگاه سعی کردیم که از هزینه‌های اضافه جلوگیری کنیم، گفت: ما در جلسه شورای منتخب مدیران، صلاح دیدیم نشست خبری را با حضور اصحاب رسانه و مدیران کمیته‌ها و غرفه‌های مختلف جایگزین اختتامیه کنیم و یک ارزیابی‌ای از برپایی نمایشگاه را برای اهالی فرهنگ و رسانه بیان کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که قرار است در سال آینده بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن در شبستان اصلی مصلا برپا شود، گفت: طی جلساتی که با برخی از اهالی فن و کارشناسان قرآنی داشته‌ایم، به احتمال زیاد این بخش نیز در سال آینده در کنار سایر بخش‌ها برگزار خواهد شد چراکه امسال در طبقه بالای مصلا بود و شاید افراد کمتری برای بازدید به آن‌جا مراجعه می‌کردند. ما امسال در بخش بین‌الملل از هفت کشور دعوت کردیم که تنها چهار کشور حضور پیدا کردند. شاید عدم حضور سایرین به خاطر مسائلی است که در کشورشان وجود داشته ولی از سمت ما مشکلی وجود نداشته و تمام شرایط برای حضور کشورها مهیا بود.

فقهی‌زاده یادآور شد: طی جلساتی که با کارشناسان و اصحاب فن داشتیم، بسیاری از آن‌ها معتقدند که این دوره نمایشگاه با رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه بوده است. خوشبختانه ما این دوره در بخش پژوهش و محتوا عملکرد بهتری داشتیم. البته بنده از عملکرد خودمان رضایت کامل را ندارم اما امیدوارم در سال‌های آتی با فرصت بیشتر بتوانیم عملکرد بهتری را در نمایش داشته باشیم.


منبع : ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: