انتشار: ۰۶:۲۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
در ادبیات دینی و قرآنی ما گاهی کلماتی مانند ایام، عباد، ماه، عیال، بیت، کرامت، ضیافت و... به نام خداوند اضافه شده است، این اضافه از اهمیت نسبت این کلمات به خداوند و کارکردهای مهم ناشی از این نسبت حکایت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مناسبت‌های 14خردادماه سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی یکی از ایام‌الله است، گفت: ارتحال حضرت امام خمینی (ره) که انسانی مخلص، عارف و فقیهی بزرگ به حساب می‌آید، برای ملت مصیبتی اندوه‌بار با ابعاد اجتماعی وسیع و استثنائی بود.

 به گزارش ایسنا منطقه قم،آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: حضرت امام راحل  بر اساس نگاه الهی، عرفان و اتکای خود به خداوند متعال، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند و اکنون این نعمت بزرگ انقلاب در اختیار ما است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی همچنین روز قدس و آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را  یکی دیگر از ایام‌الله دانست و گفت:  روز قدس به عنوان یکی از ابتکارات حضرت امام راحل، از ایامی است که  مسلمانان جهان را با محوریت قدس به هم  مرتبط می‌سازد. قدس در نسل‌ها و تاریخ‌های گذشته تا به امروز  مربوط به مسلمانان بوده است.
وی شب های قدر، ایام 14 و 15 خردادماه و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را از ایام الله دانست و گفت: وظائف ما در قبال ایام الله، تذکار، تعظیم، بازسازی، شکرگزاری و استفاده مناسب از فرصت است.

کلمات اضافه شده به الله در ادبیات دینی

آیت‌الله  مبلغی خاطرنشان کرد: در ادبیات دینی و قرآنی ما گاهی کلماتی مانند ایام، عباد، ماه، عیال، بیت، کرامت، ضیافت و...  به نام خداوند اضافه شده است، این اضافه از اهمیت نسبت این کلمات به خداوند و کارکردهای مهم ناشی از این نسبت حکایت می‌کند.

 وی با اشاره به این که کلمات اضافه شده به الله در قرآن و نصوص دینی زیاد نیستند؛ بلکه موارد محدود و معدودی را تشکیل می‌دهند، گفت:  اضافه شدن کلماتی به الله در ادبیات دینی جایگاه مهم و معناداری دارد، به گونه‌ای که می‌توان از این موارد، از یک طرف اندیشه‌های مهمی  را استنتاج، و از طرف دیگر کارکردهای اجتماعی مهمی را  انتزاع کرد. از ویژگی‌های "موارد اضافه کلماتی به الله"، کلان بودن، حیاتی بودن  و اندیشه‌زا بودن  این موارد است؛ حقیقت این است از این موارد کلان می توان چارچوب‌ها، خط‌مشی‌ها، ارزش‌ها، اندیشه‌ها، راهکارها و نسخه های زندگی را (البته با دقت و استنباط و تحلیل) به دست آورد.

اهمیت و کارکردهای ایام الله

آیت‌الله مبلغی با اشاره به آیه 5 سوره ابراهیم "ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُور" خاطرنشان کرد: ایام و زمان در ادبیات انسانی و دینی خاستگاه و ظرف تحول و حرکت است به همین  جهت است که مدیریت زمان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و به استفاده بهینه و موفقیت آمیز از فرصت‌ها منتهی می‌شود.

وی گفت: ایام‌الله فهم جامعه را نسبت به فرصت‌های زمانی ویژه ارتقاء می‌بخشد و جایگاه  معنوی، دینی، اجتماعی و انسانی  جامعه را تقویت می کند.

وی ادامه داد:  وقتی ایام که خاستگاه تحول و تکامل است به خداوند اضافه می‌شود (و از آن به ایام الله تعبیر می‌گردد) ارزش افزوده‌هایی را از حیث دینی، تکاملی، معنوی، اجتماعی و اخلاقی تولید و توزیع می‌کند و میان یک ملت یا امت انسجامی جدی را در چارچوب توجه به این ارزش افزوده ها خلق می‌کند.

وی با اشاره به وظیفه ما نسبت به ایام الله گفت: در قبال ایام‌الله باید به صورت دائم، تعظیم تذکار داشت و ضمن تذکر و یادآوری به خود، نسبت به بازسازی آنها تلاش کنیم.

ایام‌الله، جهت آینده انسان را مشخص می کند
آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: ایام‌الله منبع تولید معرفت است و ما نباید نسبت به آنها تنها به برگزاری بزرگداشت اکتفا کنیم بلکه باید نسبت به آنها تحلیل داشته باشیم و با مرتبط کردن آنها به گذشته و حال، معنویت، فکر و معرفت را از  این ایام الله بگیریم.

وی با بیان اینکه ایام‌الله، جهت آینده انسان را مشخص می کند، گفت: ما برای رسیدن به هدف باید در این مسیر با صبر، شکیبایی و به صورت مستمر جلو برویم و به همین جهت در آیه شریفه  بعد از امر به یادآوری نسبت به ایام الله سخن از انسان‌های صبور و شکور به میان آمده است؛ این بدان معنا است که تنها این انسان‌ها می‌توانند از ایام الله بهره بگیرند و در بازسازی آن حضور به هم برسانند و ایفای نقش کنند.

آیت‌الله مبلغی همچنین شکرگزاری، استفاده فکری و تحلیل منتهی به تفکر و معنویت وتوجه دادن به آن را از دیگر وظایف ما نسبت به ایام الله دانست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: