انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
گفتگوی تابناک فرهنگی با بازیگر نقش ابن ملجم مرادی

در کارهای تاریخی باید به میر باقری اعتماد کنند

مادرم می گفت: اگر در سریال امام علی(ع) نقش سرباز یا خدمتکار امام را داشتی ، خیلی بهتر از این بود که بخواهی حتی نقش ابن ملجم را بازی کنی!
کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با تابناک فرهنگی درباره تجربه حضورش در سریال «امام علی» اظهار کرد: وقتی بازی در سریال امام علی به من پیشنهاد شد کمی مردد بودم، زیرا نمی‌دانستم موضوعی به این مهمی چگونه ساخته خواهد شد، اما یک دلگرمی داشتم که به من انگیزه داد در این کار حاضر باشم‌ آن‌هم این‌که داود میر باقری را می‌شناختم و به خوبی با کیفیت کارش آشنایی بودم.

وی افزود: میر‌باقری با ساخت مجموعه «گرگها» نشان داد موضوعات تاریخی، جزء تخصص‌های وی است. او به اندازه‌ای در چینش میزانسن خبره است که حاصل کارش آثار فاخری می‌شود که تا به امروز از این فیلمساز شاهدش بوده‌ایم. نکته دیگر اینکه من قرار بود نقش فردی را ایفا کنم که جز منفورترین شخصیت‌های تاریخ است. برای همین در ابتدا تردید داشتم که بازتاب چنین نقشی زندگی مرا تا چه دستخوش تغییر خواهد کرد.

مبارکه ادامه داد: حتی تردیدهای من تا به آنجا پیش رفت که فکر کردم شاید نتوانم در خیابان به شکل راحتی قدم بزنم، اما خوشبختانه مردم کشورم با شعور بالای خود نشان دادند نسبت به این حوزه آشنایی لازم را دارند. برای همین در ایامی که این سریال پخش می‌شد به من اظهار لطف می‌کردند. درباره نقشم باید بگویم که هدایت‌های کارگردان و مطالعه کتاب‌های تاریخی کمک کرد من بهتر به نقش نزدیک شوم.

در این روزها به قدری اجرای نقش ابن ملجم برای خودم و دیگران تاثیرگذار بود که حتی مادر خودم از من دلگیر شده بود و می گفت کاش نقش یکی از خدمتگزاران مولا علی را بازی می کردی و ابن ملجم نمی شدی!

این بازیگر با تاکید بر این‌که دوست دارد در کارهای میر‌باقری همیشه حضور داشته باشد، گفت: بعد از امام علی (ع) من با میرباقری در سریال مختارنامه نیز همکاری داشتم. در این کار حضور من پررنگ‌تر بود و نقش یکی از فرماندهان مختار را بازی می‌کردم. این سریال توانست بازتاب جهانی داشته باشد، چون بسیاری از مسلمانان جهان این سریال را دیده و از آن لذت برده بودند. در همین رابطه آرزو می‌کنم روزی میر‌باقری بتواند به صورت مستقیم و ویژه به عاشورا بپردازد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد مسلماً اتفاقات خیلی خوبی رقم خواهد خورد.

وی درباره پروژه سلمان نیز اظهار کرد: این‌که میرباقری می‌خواهد سریالی درباره سلمان فارسی بسازد برای همه ایرانیان خوشایند است‌ این کار سالها که تصمیم به ساخت آن گرفته شده، اما خوشحالم که در نهایت این اتفاق رخ داد، زیرا از نزدیک شاهد بودم که میرباقری تا چه حد به روی فیلمنامه این کار زحمت کشیده است. نکته مهم درباره این پروژه عظیم به بودجه مالی این کار مربوط می‌شود، زیرا با توجه به جنس قصه نیاز است بهترین امکانات برای این سریال لحاظ شود.

بازیگر نقش بن شمیط  اضافه کرد: من بیش از 40 سال است که در سینما و تلویزیون مشغول به کار هستم. در این میان بازی در کارهای تاریخی همیشه جز علایق ویژه من بوده و است. این گفته نیز تنها یک ادعا یا شعار تو خالی نیست، بلکه پرونده کاری من گواه این ادعاست. من برای اولین بار در فیلم «مرگ یزدگرد» ساخته استاد بهرام بیضایی مشغول کار شدم و تا به امروز نیز به این علاقه وفادار مانده‌ام، البته باید این نکته را هم بیان کنم که بازی در آثار تاریخی بسیار سخت‌تر و دشوارتر از دیگر فیلم‌ها و سریال‌هاست، اما اگر کاری که در این حوزه خلق می‌شود خوب باشد، آن تلاش‌ها ماندگار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ما باید کارهایی با محوریت تاریخ اسلام تولید کنیم، گفت: پرداختن به هویت و تاریخ دینی و ملی ما جز اولویت‌هاست، چون امروز در سینما و تلویزیون جهان از رسانه بهره برده می‌شود تا فرهنگ و تاریخ قومیت‌های مختلف به مردم دیگر کشورها عرضه شود، برای همین اگر ما نتوانیم ارزش‌های ملی و دینی خودمان را به خوبی معرفی کنیم، نباید انتظار داشته باشیم آثار هالیوودی جوانان ما را تحت تاثیر خودشان قرار ندهند. موضوع دیگر این‌که پرداختن به تاریخ تنها در شکل دینی آن متبلور نمی‌شود، بلکه نگاه به تاریخ ایران نیز از جمله این اقدامات است که به نظرم باید به آن توجه ویژه شود.

متاسفانه در حوزه کارهای تاریخی ما به شدت کم کار شده‌ایم، البته قابل درک است با توجه به محدودیت‌های مالی که در صدا و سیما وجود دارد ما در این زمینه کم کار شده‌ایم، اما نمی‌توان از یاد برد هر گاه ما به شکل خوبی در این حوزه عمل کرده‌ایم نتیجه بسیار درخشان بوده است. برای همین پیشنهاد می‌کنم، قبل از ساخت کارهای مورد نظر ابتدا دقت کنیم چه چیزی می‌خواهیم بسازیم. دوم این‌که کار مربوط را توسط چه کارگردانی می‌خواهیم جلوی دوربین بریم.

اکبری مبارکه در انتها با تاکید بر اینکه از فضا برای کارگردن در سینما و تلویزیون برابر باشد هنرمندی بیکار نمی‌ماند، گفت: این نکته را بارها از زبان هنرمندان شنیده‌ایم که به دلیل نبودن شرایط مناسب در گذران زندگی با مشکل مواجه هستند. من برای این موضوع دو توضیح دارم. آنهم این‌که اگر شرایط برای کار کردن همه هنرمندان به شکل یکسانی برابر باشد، دیگر فردی بیکار نخواهد ماند. مطلب دیگر این‌که هنرمند باید سعی کند که درآمد اقتصادی خود را از راه دیگری تامین کند تا زمان بیکاری با مشکلات بیکاری دست به گریبان نباشد.


مصاحبه از داود کنش لو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • صادق نقی زاده
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
خیلی ناامید کننده است که دیدیم برخی کارهای دم دستی و بی معنا مثل شاهگوش توسط میرباقری ساخته شد .
ما استاد تباه کرده منابع انسانی هستیم
  • سعادت مند
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
آقای باقری با سلمان فارسی می درخشد
  • جانان
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
0
0
سید داود میرباقری افتخار هنر جهان اسلام است