انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
هفدهمین همایش «عمری با قرآن» با تجلیل از هفت چهره فعال قرآنی و خانواده شهید مدافع حرم «مرتضی کریمی» در تالار ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی تهران با عنوان «عمری با قرآن» شامگاه جمعه ۱۱ خردادماه، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، با حضور سعید اوحدی رییس، مجتبی امینی معاون فرهنگی، مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری، ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران، احمد مسجد جامعی و محمدجواد حق‌شناس از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مهدی قره‌شیخلو رییس سازمان دارالقرآن الکریم، علی‌اکبر توپچی رییس فرهنگ‌سرای قرآن و جمعی از پیشکسوتان قرآنی و قاریان کشور در تالار ایوان شمس برگزار شد.
 
این مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه هادی موحد امین از قاریان ممتاز کشور به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. در ادامه علی اکبر توپچی رییس فرهنگ‌سرای قرآن به سخنرانی پرداخت.
 
۷ چهره قرآنی در همایش «عمری با قرآن» تجلیل شدند/مسجدجامعی: همه افتخار ایرانی‌ها این است که بیترین خدمت را به قرآن داشته اند/ شجاع پوریان: شهرداری تهران در دوره جدی با نگاه ویژه به قرآن می‌پردازد

علی اکبر توپچی با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) و خیرمقدم به قاریان، حافظان و فعالان قرآنی و مدیران بزرگ سازمان‌ها و نهادهای قرآنی که زینت بخش این برنامه هستند، گفت: امسال در هفدهمین دوره همایش «عمری با قرآن» مانند سال‌های گذشته از مقام شامخ فعالان قرآنی تجلیل می‌شود و در خدمت پیشکسوتان قرآنی هستیم.
 
وی افزود: امسال همچنین سالگرد تولد سامانه تلفنی «ندای قرآن» را در این محفل برگزار خواهیم کرد. این خط تلفن سال گذشته به شماره ۱۴۴۰ تغییر پیدا کرد. امیدواریم با حمایت، پشتیبانی و اطلاع‌رسانی، شهروندان تهرانی با این سامانه آشنا شوند.

رییس فرهنگ‌سرای قرآن از ولی‌الله شجاع پوریان به خاطر حمایت و همکاری در برگزاری هفدهمین همایش «عمری با قرآن» تقدیر و تشکر کرد و در پایان گفت: ان‌شاالله خداوند توفیق شناخت و عمل به قرآن را به همه ما عطا کند.

بخش دیگر این مراسم تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط محمدرضا حاتمی قاری نوجوان و نفر اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی در شهر تهران، بود.

همچنین هم‌خوانی گروه تواشیح نوجوانان سبیل‌الرشاد و پخش فیلم از زندگی شهید مدافع حرم «مرتضی کریمی» از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
 
«عمری با قرآن»؛ نورانی‌ترین مجلسی که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود
 
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن خیر مقدم به حاضران و استادان قرآنی و تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: مجلس امروز متعلق به شما اهل قرآن است و ما امروز مهمان نورانی‌ترین مجلسی هستیم که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. امام جواد(ع) می‌فرماید: زیارت دوستان موجب صفای دل و برکت می‌شود. حتی اگر زمان آن ملاقات کوتاه باشد. حالا در مجلسی حضور داریم که عزیزان اهل قران در آن  شرف حضور دارند. همچنین پیامبر اسلام (ص) در مقام اهل قرآن می‌‌فرمایند: اهل قرآن اهل الله هستند. چقدر ارزش قائل شده‌اند برای اهل قرآن و در جایی دیگر می‌فرمایند: حاملین قرآن آن‌هایی که در جهت ترویج ارزش‌های قرآنی تلاش می‌کنند، برترین و شایسته‌ترین بندگان نزد خدا در بهشت هستند.

۷ چهره قرآنی در همایش «عمری با قرآن» تجلیل شدند/مسجدجامعی: همه افتخار ایرانی‌ها این است که بیترین خدمت را به قرآن داشته اند/ شجاع پوریان: شهرداری تهران در دوره جدی با نگاه ویژه به قرآن می‌پردازد

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افتخار می‌کند که ۱۶ دوره همایش عمری با قرآن را در ماه مبارک رمضان برگزار کرد و امسال توفیق پیدا کرد که با حمایت برادر عزیز آقای شجاع پوریان و معاونت اجتماعی و امور فرهنگی این برنامه در شان استادان و عزیزان قرآنی برگزار می‌شود.
 
سعید اوحدی در خصوص برنامه‌های ماه مبارک رمضان گفت: امسال ستاد ویژه ماه مبارک رمضان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد. ۱۷ برنامه فراگیر و ۸۰ برنامه در فرهنگ‌سراهای تهران با محوریت قرآن و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد که من به چند برنامه آن اشاره می‌کنم. برای نخستین بار سفره‌های افطاری ساده در تهران برگزار شد و هر شب در میدان امام حسین(ع) به بیش از ۳ هزار و پانصد روزه‌دار با کمک خیرین و بدون هزینه از سوی سازمان فرهنگی هنری، افطاری داده‌ می‌شود. قبل از افطاری یک جز کامل قرآن کریم خوانده می‌شود و همچنین مسابقات قرآنی، برنامه‌های فرهنگی هنری با موضوع قران در میدان امام حسین(ع) تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. علاوه بر این برنامه ستایش عاشقی در باغ موزه هنر ایرانی و برای تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم برگزار شد که بسیار تاثیر گذار بود.
 
وی افزود: هر شب نمایش میدانی «دریادلان» در بوستان دانشجو تا پایان ماه مبارک رمضان  اجرا می‌شود که موضوع آن درباره ۱۷۵ غواص شهید است. در خصوص سالروز وفات نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران فرهنگ‌سرای مناسبتی امام روح‌الله در سه مرکز با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود و همچنین فرهنگ‌سرای قدس در روز قدس و در مسیر راهپیمایی برپا می‌شود.  
 
رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: امیدوارم در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به خصوص شب‌های قدر سرنوشت ما با قرآنی نوشته شود که در روایت‌ها آمده است: قرآن هم شافع است و هم شاکی. قرآن در روز قیامت هم می‌تواند شافع باشد و هم شاکی. امیدوارم در روز قیامت در زمره عزیزانی باشیم که قرآن شفاعت ما را کند.
 
شهرداری تهران در دوره جدید با نگاه ویژه به قرآن، تعالیم و احکام آن می‌پردازد

ولی‌الله شجاع پوریان معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران نیز ضمن خیر مقدم به همه کسانی که عمر خود را صرف آموختن و آموزش دادن امور قرآنی کرده‌اند، گفت: اگر بخواهیم برای شما عزیزان یک عنوانی را انتخاب کنم باید بگویم: «خوبان امت» بهترین شما آنهایی هستند که قرآن را می‌آموزند و آن را به دیگران تعلیم می‌دهند و همه شما عزیزان مصداق این حدیث شریف نبوی هستید.
 
وی افزود: در بحث‌هایی که در حوزه دینی در مدیریت شهری تهران گفته ‌می‌شود، به دلیل برخی افراط‌ها و شاید برخی سو استفاده‌هایی که از این برنامه‌ها در گذشته صورت می‌گرفته، عنوان می‌شود که این فعالیت‌ها در دوره جدید مد نظر نیست. در صورتی که این یک برداشت اشتباه است و در یک جامعه دینی که مردم آن مسلمان هستند، حتما اگر بنا باشد کار قرآنی شود باید به اساس که قرآن، فرهنگ قرآن و آموزه‌های قرآنی است مراجعه شود و این یکی از افتخارات ماست که در دوره جدید با نگاه ویژه به قرآن و حوزه تعالیم و احکام قرآن خواهیم پرداخت و این به عنوان یکی از تکالیف جدی مدیران شهرداری است.

۷ چهره قرآنی در همایش «عمری با قرآن» تجلیل شدند/مسجدجامعی: همه افتخار ایرانی‌ها این است که بیترین خدمت را به قرآن داشته اند/ شجاع پوریان: شهرداری تهران در دوره جدی با نگاه ویژه به قرآن می‌پردازد

شجاع پوریان بیان کرد: آنچه شهرداری تهران باید در زمینه قرآن به آن بپردازد، اولا جامعه کارکنان شهرداری تهران که حدود ۷۰ هزار نفر است بتوانند از آموزش‌های قرانی برخوردار باشند و مدیران شهری و همه خانواده بزرگ شهرداری تهران با آموزش‌های درست و با آشنایی با مفاهیم قرآنی آنچه مهم است، رفتار قرآنی از خود بروز دهند.
 
وی در پایان گفت: شهرداری تهران دو بال و مجموعه دارد که در حوزه کارهای فرهنگی و اجتماعی و هنری باید باهم همکاری داشته باشند. یکی سازمان فرهنگی هنری و دیگری معاونت اجتماعی و امور فرهنگی است که باید تلاش کنیم هرجا که امکان دارد فعالیت‌هایمان مشترک و با کمک هم باشد و از موازی کاری و اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری کنیم که نمونه آن همین برنامه‌ای است که امروز تشکیل شده که با همکاری سازمان فرهنگی هنری و معاونت اجتماعی و امور فرهنگی بوده است.
 
هنر‌های ایرانی در کنار قرآن به اوج خود رسیده است

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اظهار خوشحالی برای حضور در هفدهیمن همایش «عمری با قرآن» گفت: سازمان فرهنگی هنری و معاونت اجتماعی و امور فرهنگی نخستین بار است که این برنامه را به طور مشترک اجرا می‌کنند و این آموزنده است. شب گذشته میهمان یکی از خانواده‌های شهدا بودیم و از مادر شهید خواهش کردیم که یکی از همراهان ما را که مریض بود دعا کنند. ایشان جمله عجیبی گفتند و عرض کردند: «من همه ایرانی‌ها را دعا می‌کنم.» من تحت تاثیر بزرگ منشی ایشان قرار گرفتم که ایرانی‌ها را طبقه‌بندی و تفکیک نکردند. داماد ایشان نقل کردند که شهیدشان مفقودالاثر بوده است و وقتی برای اولین بار گروهی از شهدای همرزم او را به معراج شهدا آورده بودند و ما به آنجا رفتیم، این مادر بر سر همان اولین تابوت نشست و شروع به خواندن ادعیه و اذکار وارد شده کرد. من به او گفتم که این تابوت فرزند شما نیست و با دست اشاره کردم که فلان تابوت متعلق به فرزند شماست. ایشان به من نگاهی کردند و گفتند: همه اینها فرزندان من هستند. اینکه می‌گوییم «اللهم اشف کل مریض» به این معناست.
 
۷ چهره قرآنی در همایش «عمری با قرآن» تجلیل شدند/مسجدجامعی: همه افتخار ایرانی‌ها این است که بیترین خدمت را به قرآن داشته اند/ شجاع پوریان: شهرداری تهران در دوره جدی با نگاه ویژه به قرآن می‌پردازد

وی افزود: اینکه گروهی می‌گویند شهرداری کار قرآنی نمی‌کند، اینطور نیست و در ذات فرهنگ ایران شما با هر مرام و مسلکی که باشید، نمی‌توانید کار قرآنی نکنید. هیچ دوره‌ای از تاریخ نبوده که قرآن حرف اول را در فرهنگ این کشور نزده باشد و همه افتخار ایرانی‌ها این بوده که بیشترین خدمت را به قرآن داشته‌اند و این موضوع حتی در دوره‌های تاریک ایران نیز صدق می‌کند. این سرزمین می‌طلبد که نام و مشی و روش قرآن در آن حتی در بدترین شرایط حضور داشته باشد. قدیمی‌ترین کسانی که کتابت قرآن را بر عهده داشتند ایرانی بودند و مهم‌ترین قرآن کاملی که در اروپا چاپ شده و به لحاظ ارزش‌های هنری نیز با ارزش است، به دست ایرانی‌ها بوده است.
 
مسجد جامعی بیان کرد: البته قرآن بدون خاندان اهل بیت راه به جایی نمی‌برد. برای ظالمان جز خسارت ندارد و برای مومنین خاصیت هدایتگری دارد. مگر گروه‌های افراطی قرآن نمی‌خوانند و به نظر خودشان عامل به قرآن هم هستند ولی جز خسارت به بار نمی‌آورند، چون قرآن منهای امیرالمومنین(ع) معنایی ندارد و این موضوع در فرهنگ ایرانیان به اوج خودش رسیده است و بحث‌هایی که برای عمومیت یافتن قرآن صورت گرفت و به این نتیجه رسید که قرآن را می‌توان ترجمه کرد، مبنای سیر تطور زبان و ادب فارسی تا امروز شده است و زبان‌شناسان نیز بی نیاز از ترجمه‌های قرآن نبوده‌اند.
 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: آیا می‌شود ایران را بدون زبان و ادب فارسی در نظر گرفت؟ و آیا می‌شود بدون واژه و زبان فهم فرهنگی را توضیح داد؟ مهم‌ترین آثار ادبی ما که در جهان مطرح است، متاثر از قرآن است. مثنوی تحت تاثیر قرآن سروده شده است. یا حافظ غزل‌سرای بزرگ به صراحت می‌گوید قرآن ز بر بخوانید در چهارده روایت. در نتیجه عدم توجه به قرآن یعنی توجه نکردن به فکر و ادب و هنر ایرانیان. طبعا ما به عنوان یک وظیفه شخصی، اداری و سازمانی، بایستی به این مساله بپردازیم و قطعا بیشتر خواهیم پرداخت. قرآن در این دوره مدیریت با این همکاران عزیزی که داریم، جلوه بیشتری در جامعه امروز ما خواهد یافت. تمام هنرهای ایرانی در کنار قرآن به اوج خود رسیده است. هیچ موزه‌ای در دنیا نیست که نمونه‌ای از قرآن‌های ایرانی در خودش نداشته باشد. ما می‌توانیم فرهنگ و هنر جدید معانی قرآنی را متبلور کنیم و این کاری است که از سال‌های گذشته آغاز شده است.

مسجد جامعی افزود: بر اساس آمار، تهران در تولید آثار قرآنی بیشترین تولید آثار هنری را برعهده دارد. صدها پایان نامه قرآنی در کشور نوشته شده است که با هیچ جای دیگری قابل مقایسه نیست. بر اساس آمارهایی که من مشاهده کرده‌ام، تهران بیشتر از ریاض، قاهره و بیروت آثار قرآنی را تولید و عرضه می‌کند. وقتی تهران از روستا به شهر تبدیل می‌شد و دور آن را حصار می‌کشیدند، بر روی هر یک از 114 برج و باروی آن، سوره‌ای از قرآن نهادند و هیچ شهری در تاریخ وجود ندارد که اساس و پایه‌اش بر این نگاه و نگرش قرآنی گذاشته باشد و این شهر باید جلوه تام و تمام نگاه و فهم قرآنی باشد و این رویکردی است که همه ما داریم و تفاوتی بین شهرداری و دولت وجود ندارد. این رویکردی است که در خاطره ازلی ما ثبت شده است و افتخار ماست که اساس این شهر را به نام قرآن گذاشته‌اند و امیدوارم فعالیت‌های ما از منظر ظاهر و باطن بر پایه قرآن از نگاه اهل بیت نزدیک‌تر شود.
 
۷ چهره قرآنی در همایش «عمری با قرآن» تجلیل شدند/مسجدجامعی: همه افتخار ایرانی‌ها این است که بیترین خدمت را به قرآن داشته اند/ شجاع پوریان: شهرداری تهران در دوره جدی با نگاه ویژه به قرآن می‌پردازد

در پایان این همایش از پیشکسوتان قرآنی کشور استادان رسولی محلاتی، جمال شورجه، محمد انجم شعاع، حوریه عقبایی، رضا ولی‌زاده، عباس امام جمعه و خانواده شهید قرآنی مدافع حرم «مرتضی کریمی» تجلیل شد.

همچنین از طرح سامانه ندای قرآنی ۱۴۴۰ رونمایی شد و شمع تولد بیست سالگی این سامانه را فرزندان شهید مدافع حرم مرتضی کریمی فوت کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: