انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از آغاز همایش مردمی خرداد، هشتم تا پانزدهم خردادماه خبر داد و گفت: کارهای صحنه‌ای، خیابانی،‌ نقالی و پرده‌خوانی در تهران و شهرستان‌ها در این همایش برگزار خواهد شد.
به گزارش تابناک فرهنگی از خبرگزاری  فارس، نشست خبری پنجمین همایش مردمی خرداد به مناسبت بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور امیرحسین شفیعی، دبیر همایش و کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.

در ابتدای نشست امیرحسین شفیعی طی سخنانی عنوان کرد: امسال این همایش با رویکرد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و قیام پانزده خرداد برپا می‌شود. نمایش‌های خیابانی در فضای باز تئاتر شهر، محوطه حوزه هنری، بوستان آب و آتش، برج میلاد و خانه هنرمندان و آثار صحنه‌ای نیز در سالن ماه و مهر حوزه هنری برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف جشنواره در عرصه خیابانی، صحنه‌ای و نقالی و پرده‌خوانی هستند که سه اثر نمایشی برای کار صحنه‌ای در نظر گرفته‌ شده،‌ گفت:‌ 8 تا 12 خرداد گروه‌های نمایشی در تهران و 12 تا 15 خرداد در شهرستان‌ها  و مراکز استان فعال هستند. ویژه برنامه 14 خرداد با نقالی و پرده‌خوانی در مرقد امام از ساعت 16 تا 19، صحنه شهدا و حاج احمد خمینی و ویژه برنامه 15 خرداد به مناسبت قیام پانزده خرداد و با هدف تمرکززدایی از پایتخت در شهرستان پیشوا و قلب این قیام با سه اثر نمایشی برگزار می‌شود.

وی داوران مسابقه خیابانی را این‌گونه معرفی کرد: جعفر دهقان، عبدالرضا اکبری و یک هنرمند جوان به نام شهاب راحله داوران این بخش خواهند بود.

شفیعی با اشاره به پربارتر شدن جدول جشنواره نسبت به سال‌های قبل گفت: ستاد ارتحال امام خمینی و حوزه هنری امسال خیلی فعال بودند. 3 اثر صحنه‌ای،‌ 13 اثر خیابانی، 2 اثر جنبی و 6 اثر نقالی و پرده خوانی در این ایام اجرا خواهد شد و تا انتهای سال تلاش داریم دو اثر دیگر را نیز در این عرصه به صحنه ببریم و تولید کنیم.

کوروش زارعی نیز در صحبت‌هایش عنوان کرد: جای خالی شخصیت بزرگ و جهانی چون امام خمینی (ره) همیشه در تئاتر خالی بوده است. ایشان جمله مهمی داشتند که باید انقلاب به دنیا صادر شود، پس تئاتر هم می‌تواند از رسانه‌هایی باشد که انقلاب ما را به دنیا صادر کند.

وی با بیان اینکه دو سال این همایش را در استان تهران برگزار کرده و بعد هم در حوزه ادامه داده‌اند، افزود: به نظرم قدم‌های خوبی برداشته شده است و ما چشم‌انداز گسترده‌ای برای این کار داریم؛ به شرطی که کمک نهادها را داشته باشیم چرا که این جشنواره فقط برای حوزه هنری نیست.

زارعی با اشاره به اینکه بنیاد روایت، مرکز هنرهای نمایشی و ستاد ارتحال امام (ره) و دیگر مکان‌ها می‌توانند کمکشان باشند، افزود: از همینجا دست یاری به سوی همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها دراز می‌کنم تا این جشنواره باشکوه برگزار شود. از دوستان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و ستاد ارتحال امام خمینی و معاونت هنری وزارت ارشاد تشکر می‌کنم چرا که حمایت‌های مالی و معنوی از ما داشتند تا همایش باشکوه برگزار شود.

زارعی نگاه خود به این جشنواره را داشتن اجرای عمومی در تهران و شهرستان‌ها به شمار آورد و گفت: معمولا کارهای تکراری در بخش خیابانی جشنواره‌ها می‌بینیم، ولی این اتفاق برای ما امسال نیفتاد و همه کارها جدید هستند. بعد از جشنواره 10 استانی که در جشنواره هستند در شهرستان‌های خود اجرای عمومی خواهند داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته در شب خاطره با حضور آیت‌الله سیدحسن خمینی مطرح شد که گروهی با حضور شورای نویسندگان داشته باشیم تا یک نمایشنامه خوب در شأن امام تولید و به تأیید خانواده حضرت امام برسد. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کار به تولید و اجرا برسد. ما تیم نویسندگان و سرپرست نویسندگان را در اختتامیه تئاتر خرداد معرفی می‌کنیم.

وی درباره مراسم اختتامیه توضیح داد:‌ این مراسم برای نخستین بار پس از افطار در حسینه جماران دوازدهم خرداد با حضور سیدحسن خمینی و جمعی از هنرمندان برگزار می‌شود. وسیله ایاب و ذهاب هنرمندان و اصحاب رسانه از جلوی درب حوزه هنری ساعت 18 مهیاست. برگزیدگان جشنواره تندیس جدید طراحی شده به علاوه کمک هزینه دریافت خواهند کرد.

زارعی همچنین اظهار داشت: سه نمایش صحنه‌ای همایش، کار محمد قاسمی تولید تهران در ایام جشنواره اجرا شده و از 27 خرداد به اجرای عمومی می‌رسد و دو اثر شهرستانی نیز 10 شب در شهرهای خود اجرای عمومی خواهند داشت. بودجه این جشنواره ناچیز است. شاید اگر بگویم با 200 میلیون کار جمع و جور شده باور کردنی نباشد. امسال ستاد ارتحال امام (ره) جوایز همایش را تقبل کردند و معاونت هنری وزارت ارشاد نیز قول مساعدت دادند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه دست یاری برای کمک از ارگان‌ها دارند،‌ گفت:‌ همه کمک‌ها لازم نیست مادی باشد؛ مثلا اسکان 70 هنرمند از سراسر کشور که در این ایام به تهران می‌آیند خیلی بار بزرگی از دوش ما برمی‌دارد.

زارعی در پایان درباره اهمیت کیفی سازی آثار این همایش گفت:‌ما اگر کارهای ضعیف و شعاری داشته باشیم قطعا مخاطب نخواهیم داشت بنابراین اکثر کسانی که تولید اثر در این کار داشتند، حرفه‌ای‌های این حوزه بودند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: