انتشار: ۲۰:۳۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
دومین روز از کارگاه مشورتی «نقش و ارتباط صنایع دستی در بهبود بهره‌وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی» به پایان رسید تا گزارش راهبردی این حوزه آماده و به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شود.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ، مازیار آلِ داود ـ فعال گردشگری ـ در دومین روز  کارگاه مشورتی نقش و ارتباط صنایع دستی در بهبود بهره‌وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیان کرد: صنایع دستی ما به دو گروه تقسیم می‌شود، گروهی از آن در شهر و گروه دیگر در روستا تولید می‌شوند. اقامتگاه من در روستای گرمه قرار دارد که جزو استان اصفهان است، اما قلمزنی که در شهر اصفهان انجام می‌شود در روستا تولید نمی‌شود.  

او  اضافه کرد: ایجاد اشتغال یکی از اتفاقات خوبی است که در کنار بوم‌گردی شکل می‌گیرد پس بهتر است شبکه‌هایی داشته باشیم که محصولات صنایع دستی شهرها و روستاهای دیگر هم در یک منطقه عرضه شود. شاید گردشگران فرصت نکنند از همه شهرهای ایران دیدن کنند، اما با عرضه صنایع دستی مناطق دیگر، برای سفر به آن نقطه‌ها ترغیب شوند. چه ایرادی دارد صنایع دستی منطقه کویر در کردستان هم عرضه شود؟  

آلِ داود همچنین به ایجاد خانه‌های صنایع دستی در هر روستا اشاره کرد و افزود: علاقمندان به این حوزه می‌توانند در خانه‌های صنایع دستی فعالیت کنند و محصولات تولید شده را به گردشگران هم عرضه کنند.  

مهمترین معضل حوزه صنایع دستی

مهدی محتشمی ـ تولید کننده شعر بافی ـ نیز  در این برنامه اعلام کرد: مهمترین معضل در حوزه صنایع دستی فروش است. اگر بتوانم محصول تولیدی‌ام را بفروشم می‌توانم دوباره تولید کنم و به این کار ادامه دهم. تورهای گردشگری زیادی از کاشان دیدن می‌کنند و اگر راهنمایان تور ملزم شوند گردشگران را برای بازدید و خرید به کارگاه‌های صنایع دستی بیاورند، کار مهمی در این زمینه انجام داده‌اند.  

او بیان کرد: من معتقدم هر شهر  و منطقه‌ای باید صنایع دستی خاص همان منطقه را تولید و عرضه کند. متاسفانه نگاه ما به صنایع دستی در بسیاری مواقع مالی است و هنری نیست. ما میراث‌دار نیاکان‌مان هستیم و نباید مثلا کارگاه شعربافی را به حوله‌بافی تبدیل کنیم.  

راه طولانی در پیش داریم 

پورنگ پورحسینی ـ کارشناس معاونت صنایع دستی- نیز درباره جمع‌بندی کارگاه مشورتی نقش و ارتباط صنایع دستی در بهبود بهروه‌وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اظهار کرد: در این کارگاه دیدگاه‌های قابل توجهی از نمایندگان ذی‌نفعان درباره چالش‌ها، فرصت‌ها و اقداماتی که برای بهبود بهره‌وری صنایع دستی در بستر اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد، دریافت شد.  

او ادامه داد: بعد از آن شروع به پردازش این اطلاعات می‌کنیم. گروه کاری تشکیل می‌دهیم و در سه هفته آینده گزارش راهبردی را آماده و به معاون صنایع دستی ارائه می‌دهیم تا اگر کیفیت مناسب را داشت تقدیم ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شود، اما این کار نقطه شروع ما است و راه طولانی در پیش داریم. آنچه لازم داریم ارائه کتابچه باز طراحی اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر مبنای پیشینه بهره‌برداری از صنایع دستی و هنرهای بومی است که ممکن است به ماه‌ها بررسی نیاز داشته باشد.  

کارگاه مشورتی نقش و ارتباط صنایع دستی در بهبود بهروه وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم گردی از روز گذشته ٢٤ اردیبهشت ماه در مجموعه گردشگری و بوم گردی خونه نقلی کاشان برگزار و  با حضور فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی امروز به پایان رسید.  
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: