انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت : تلاش می کنیم لایحه 'حمایت از قانون مالکیت معنوی' تا پایان سال جاری آماده و با ارایه در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان برسد.
به گزارش تابناک فرهنگی ، الهیار ملکشاهی روز سه شنبه در هشتمین «همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط » با محوریت استراتژی ملی مالکیت ادبی و هنری، ضمن اشاره به اقدامات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برای بهبود وضعیت موجود، گفت: قانون حمایت از مالکیت معنوی در کارگروه این کمیسیون در حال بررسی است و امیدواریم تا پایان سال ٩٧ این قانون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
وی با توضیح اینکه مالکیت معنوی شامل دو قالب ادبی، هنری و صنعتی است، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بخش مالکیت ادبی، هنری باید از بحث فولکلور (آداب و رسوم مردمی) که یک میراث ملی است، حراست کند و دانش‌های سنتی کشور نیز نیاز به نظارت و حفاظت دارد.
ملکشاهی با برشمردن برخی قوانین مالکیت معنوی که طی سالیان گذشته تصویب شده‌ است، اظهار داشت: این قوانین پاسخگوی نیاز کنونی کشور در حوزه موضوعات ادبی و هنری نیست و باید با استانداردهای بین‌المللی همراه شویم.
وی با اشاره به تنظیم لایحه حمایت از مالکیت معنوی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد: بعد از تصویب لایحه در دولت و اعلام وصول مجلس شورای اسلامی و ارجاع به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، اقدامات گسترده‌ای آغاز شد.
ملکشاهی با اشاره به اهمیت مالکیت معنوی در مجلس گفت: با جمع بندی نظرات کارشناسان مختلف، امیدواریم تا ١٥ روز آینده کارگروه مربوطه، نتیجه جمع‌بندی را به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع دهد.
به گفته وی، حجم و لایحه قانون حمایت از مالکیت معنوی شامل حدود ١٢٠ ماده است، به همین سبب، تصویب آن نیاز به کار کارشناسی و عملیاتی دارد.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه بسیاری از حقوق‌دانان درباره مالکیت معنوی اطلاعات زیادی ندارند، تصریح کرد: در موضوع مالکیت معنوی، الحاق به کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای دارد و باید سعی کنیم از ظرفیت عضویت خود در این کنوانسیون‌ها بهره ببریم؛ به عنوان مثال در حوزه آموزش و دریافت مدرک برای کارشناسان و فعالان این حوزه می‌توانیم در رایزنی با افراد اقدام کنیم تا برکات آن به کشور برسد.
هشتمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با حضور جمعی از استادان حقوق، اصحاب فرهنگ و هنر، 25 اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال برگزاری است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: