انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
فرمانده انتظامی شهرستان همدان گفت: پنج تن از جویندگان میراث تاریخی که با حفر زمین منزل مسکونی اشیای تاریخی به قدمت 700 سال را کشف کرده بودند توسط ماموران کلانتری 17 دستگیر شدند.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛سرهنگ پژمان قویمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی دریافت گزارش های مردمی مبنی بر اینکه چند تن در یک منزل مسکونی واقع در روستای 'توییجین' مشغول حفاری برای پیداکردن عتیقه و آثار تاریخی هستند، موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت. 
وی اضافه کرد: ماموران با شناسایی منزل مسکونی، به صورت نامحسوس رفت و آمد ساکنان این منزل را زیر نظر قرار دادند. 
وی بیان کرد: پس از اطمینان از صحت موضوع با دریافت مجوز قضایی، ماموران وارد منزل شده و در بازرسی از آن 11 قطعه تخت سنگ منقوش به نقش های دوران اسلامی و هفت قطعه ظروف سفالی شکسته را کشف کردند. 
فرمانده انتظامی شهرستان همدان اظهار کرد: پنج تن از متهمان در این عملیات دستگیر و به مقر کلانتری 17 مریانج منتقل شدند. 
سرهنگ قویمی گفت: با حضور کارشناسان میراث فرهنگی اصالت آثار تاریخی کشف شده تائید و در ارزیابی اولیه قدمت این آثار 700 سال تخمین زده شد. 
به گزارش ایرنا، سه عدد ظرف مفرغی عتیقه مربوط به هزاره قبل از میلاد اوایل اردیبهشت امسال از سارقان میراث فرهنگی در باغ های منطقه گنجنامه این شهر کشف شد. 
دهم فروردین ماه امسال نیز در 2 عملیات جداگانه 17 قلم اشیای تاریخی نظیر لوح سفالی، مجسمه پیکره انسانی، مجسمه شیرکوهی، گلدان مسی و آجر لعابدار با قدمت هزاره اول قبل از میلاد، سلجوقی و ایلخانی از سارقان در نهاوند و رزن کشف شد. 
اسفند سال گذشته نیز تعدادی اشیای تاریخی از جمله ظرف سفالی، سکه نقره، گوشواره و مهره سیاه مربوط به دوران سلوکی از حفاران غیر مجاز در همدان کشف و ضبط شد. 
همچنین اسفند سال گذشته 6 تن از عاملان حفاری غیرمجاز آثار تاریخی در شهرهای قهاوند و بهار دستگیر و از این افراد ادواتی از قبیل پیکور برقی و موتور برق کشف شد. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: