انتشار: ۱۷:۲۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
یک روز بعد از آتش‌سوزی خانه ۲۰۰ ساله «دریابیگی» درلنگرود گیلان، مظنون این حادثه شناسایی و دستگیر و بعد از بررسی‌های زیاد؛ مجرم شناخته شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، بیستم فروردین امسال خبر رسید، خانه تاریخی دریابیگی با قدمت ۲۰۰ سال که در محله "راه پشته" رشت قرار دارد، به طور کامل در آتش سوزی سوخت، وسعت آتش‌سوزی به حدی بود که حتی در این حادثه یک  خانه‌ی دیگر به طور کامل، یک مطب پزشکی و یک خانه دیگر ۶۰ تا ۷۰ درصد خسارت دید.

روز بعد از وقوع این آتش‌سوزی؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان هر چند اعلام کرد بخشی از این بنای تاریخی دچار حرق شد، با این وجود اعلام کرد؛ «به دنبال این حریق مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفت.»
 
ولی جهانی نیز در این زمینه توضیح داد: بعد از اطلاع از وقوع آتش‌سوزی در بنای تاریخی دریابیگی لنگرود که سال ۹۰ به شماره ۳۰۶۸۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود، به همراه نیروی یگان حفاظت در محل حاضر شدیم و نسبت به بررسی این موضوع اقدامات لازم انجام گرفت به طوری که پس از حضور به موقع از سوی آتش نشانی شهرستان لنگرود و مهار کامل آتش به دلیل اهمیت و اضطرار موضوع جلسه ای برای برآورد میزان خسارت وارده بر سقف و تزیینات بنا برگزار و قرار شد نسبت به مرمت و بازسازی پس از تخصیص اضطراری اعتبار لازم اقدام شود.

سرانجام بعد از گذشت بیش از حدود ۱۵ روز از بروز این اتفاق؛ سردار امیر رحمت الهی، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: عامل آتش‌سوزی خانه دریابیگی لنگرود دستگیر شد.

او توضیح داد:  به دنبال بروز این حادثه در بافت تاریخی شهرستان لنگرود، موضوع از سوی مسئول پایگاه حفاظت شهرستان به معاونت میراث‌فرهنگی استان اعلام و نیروهای یگان در محل حاضر شدند. به محض حضور نیروهای آتش نشان و به‌رغم گستردگی آتش و باریک بودن معابر اطراف اثر، مهار و جلوگیری از انتشار آتش به سایر بخش‌ها آغاز شد و  با توجه به اهمیت موضوع، پیگیری دستگیری عامل  یا عاملان حادثه در دستور کار یگان حفاظت قرار گرفت.

وی بیان کرد: با انجام پیگیری‌های تخصصی و تحقیقات گسترده از سوی ضابطان خاص یگان حفاظت و با همکاری مالک اثر و مساعدت عوامل انتظامی و مرجع قضایی استان، یک ساعت پس از وقوع آتش سوزی، مظنونِ حادثه شناسایی و دستگیر شد.

او افزود: در ادامه روند پیگیری موضوع و با توجه به اعتراف صریح فرد مذکور، متهم حادثه با صدور قرار مجرمیت از سوی بازپرس پرونده روانه زندان شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: