انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
گویا تخریب این اثر در پی اختلاف بین میراث فرهنگی و اداره اوقاف بر سر چگونگی مرمت یا بازسازی آن بوده است.
تخریب امامزاده سید عبدالله در نارتیچ بم در سکوت کامل مسؤلین و مردم
طبق خبری که در تاریخ 6 خرداد در سایت تابناک فرهنگی درج گردید متاسفانه با خبر شدیم این بقاع متبرکه که به نام امامزاده سیدعبدالله (ع) نارتیچ شهرت دارد و بنا به گفته سایت سازمان اوقاف احتمالاً برادر تنی امام رضا (ع) بوده است. در تاریخ دوم خرداد 94 به علتی نا معلوم تخریب شده است.

پیگیری های خبرنگاران ما برای دریافت پاسخی روشن از طرف مسؤلین متأسفانه بی فایده بود و هیچگونه پاسخی در این زمینه به خبرنگاران ما داده نشد.

در نهایت بر اساس پرس و جوی محلی گویا  تخریب این اثر در پی اختلاف بین میراث فرهنگی و اداره اوقاف بر سر چگونگی مرمت یا بازسازی آن بوده است.

میراث خواستار مرمت این اثر با حفظ کالبد موجود بوده و اداره اوقاف بازسازی را به صورت نوسازی مد نظر داشته است و حتی جلساتی برای حل این اختلافات تا اواخر سال 1393 ادامه داشته. که نهایتاً در اردیبهشت 1394 یعنی همین امسال توسط افراد نامعلوم و به صورت شبانه و با یک دستگاه لودر که رد لاستیک آن در محل، مشخص بود تخریب شده است.

نکته قابل توجه اینجاست که هیچ کس مسئولیت تخریب این اثر را نمی پذیرد!

اهمیت تخریب این اثر به این دلیل است که امام زاده سید عبدالله نارتیچ یک اثر شاخص و بی همتا در جنوب شرق کشور بود و در زیر گنبدخانه، نقاشیهای بسیار زیبایی داشت. این اثر در محدوده میراث جهانی بم است و یکی از آثار میراث جهانی بم نیز محسوب می گردد.

متاسفانه ارگ بم ثبت جهانی نیست و تنها شهر بم با عنوان "میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن" به ثبت جهانی رسیده که تمام آثار موجود در آن به عنوان میراث فرهنگی ثبت جهانی شده است و البته ارگ بم مهمترین آنهاست.

نکته قابل توجه اینجاست که با گذشت دو هفته از تخریب این اثر هنوز خبری در این مورد از رسانه ها مخابره نشده و ظاهراً سازمان میراث فرهنگی و اوقاف و دیگر مسئولین تمایلی به رسانه ای شدن این موضوع ندارند.

* متن خبر پیشین و عکس های پس از تخریب این بقاع متبرکه را می توانید در لینک زیر مشاهده فرمایید:


سایت تابناک فرهنگی تا دریافت پاسخی روشن از طرف مسؤلین به پیگیری های خود درباره ی این خبر ادامه خواهد داد.


تخریب امامزاده سید عبدالله در نارتیچ بم در سکوت کامل مسؤلین و مردم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: