انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
کمال تبریزی در سومین روز جشنواره جهانی فجر ابراز امیدواری کرد که فیلم جدیدش پس از اولین نمایش در این‌ فستیوال با مشکلی برای اکران روبرو نشود.
به گزارش تابناک فرهنگی، سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر روز شنبه، اول اردیبهشت ماه آرام و خلوت شروع شد اما از ساعات عصرگاهی بر تعداد مخاطبان جشنواره و همچنین خبرهای حاشیه‌ای و مهم آن افزوده شد.

در یکی از سانس‌های آخر این روز طبق جدول نمایش، فیلم جدید کمال تبریزی با نام «مارموز» در سالن جدید پردیس «چارسو» که در پشت بام و در جایی شبیه یک سوله ساخته شده است، رونمایی شد و البته به نظر می‌رسید جانمایی همین سالن که ظرفیت تماشاگر نسبتا خوبی هم دارد، سبب شده امسال از کافه‌ای که در پشت بام برای مهمانان  جشنواره علم می‌شد، خبری نباشد. البته بماند که وزش باد شدید و بارش باران صداهای گاه آزاردهنده و ترسناکی را هنگام تماشای فیلم در این شبه سالن به گوش می‌رساند.

با این حال فیلم کمدی سیاسی تبریزی با بازی حامد بهداد در نقش مردی که با عقاید و تفکراتی تند به دنبال نماینده مجلس شدن است، با استقبال زیاد تماشاگران روبرو شد و عده زیادی روی پله‌ها و کف سالن به تماشای «مارموز» نشستند. گرچه با وجود رضایت نسبی مخاطبان، فیلم جدید تبریزی به رغم داشتن ظرفیت لازم، نتوانسته به حد و اندازه «مارمولک» برسد و آن فیلم همچنان جزو آثار شاخص تبریزی محسوب می‌شود.

البته شاید سرنوشت فیلم‌های توقیفی و اتفاقات چند سال گذشته برای برخی فیلم‌ها را بتوان دلیلی در کمتر موفق بودن «مارموز» دانست؛ نکته‌ای که در حرف‌های پیش از شروع فیلم‌ تبریزی هم مشهود بود.

او قبل از نمایش فیلمش به حاضران گفت:  فیملی که می‌بینید یک استنباط شخصی از یک مسأله بغرنج و پیچیده ایران امروز است. من امیدوارم کسانی که به این فیلم انتقاد دارند، حوصله و صبر کافی برای تحملش داشته باشند و خیلی امیدوارم که این، اولین و آخرین اکران فیلم «مارموز» نباشد.

از دیگر فیلم‌های ایرانی مهم‌ روز سوم جشنواره، «حکایت دریا» ساخته بهمن فرمان‌آرا قابل اشاره است که در نیمه روز و در فضایی نسبتا خلوت به نمایش درآمد.

در این روز هم‌ مانند دو روز ابتدایی جشنواره، مهمانان هنری و غیرهنری متعددی به کاخ جشنواره آمدند که از آن جمله به معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، بهمن فرمان‌آرا، طناز طباطبایی، فریدون جیرانی، جواد عزتی، مه‌لقا باقری، سعید ملکان، رامبد جوان، شهرام حقیقت‌دوست و نیز رییس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان اشاره کرد.

سید عباس صالحی پس از بازدید از محل جشنواره نسبت به برخی اتفاقات سینمایی و غیرسینمایی مورد پرسش قرار گرفت که فقط به سوالات سینمایی پاسخ داد و حتی درباره دستگیری رییس اداره ارشاد مشهد نیز اظهارنظر نکرد.

پیش از حضور صالحی، برخی دست‌اندرکاران جشنواره از دو کودک دختر و پسری که تقریبا با همان شمایل پوستر اصلی جشنواره در پردیس می‌چرخیدند، خواستند که خوش‌آمدگویی وزیر باشند و البته چرخاندن این دو کودک و عکس گرفتن مداوم عکاسان و برخی حاضران در جشنواره باعث انتقاد عده‌ای هم شده است؛ چرا که معتقدند این نوع رفتارها خلاف حقوق کودکان است.

از این‌ها گذشته یکی از اتفاقات قابل تأمل جشنواره جهانی فجر امسال حضور مهمانان خارجی و بیشتر از آن استقبال برخی رسانهای‌ها و حاضران از آن هاست که تقاضاهای زیاد برای مصاحبه و هم‌چنین سلفیهای فراوان کلافگی و عصبیت آنها از جمله فرانکو نرو بازیگر مطرح ایتالیایی را به همراه داشته است.

شاید همین دلایل هم باعث می‌شود که شنیده شود الیور استون تمایل چندانی به مصاحبه اختصاصی با رسانه‌ها ندارد و البته باید دید او پس از حضور در کاخ جشنواره چه میزان از وقت خود را صرف گفت‌وگو و سلفی می‌کند!

این کارگردان مطرح آمریکایی طبق گفته رضا میرکریمی دبیر جشنواره، جمعه شب وارد ایران شده و به اصفهان سفر کرده است، روز دوشنبه (3 اردیبهشت ماه) به کاخ جشنواره میآید تا پس از آن طبق برنامه اعلام شده چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ماه نشست خبری داشته باشد.

استون که جایزه اسکار در کارنامه‌اش دارد کارگاه «کارگردانی» را در پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر در تاریخ دوشنبه 3 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد کرد.

او تاکنون بیش از 20 فیلم بلند ساخته است که در میان آنها میتوان از «جوخه»، «متولد چهارم ژوییه»، «جی اف کی»، «قاتلین بالفطره»، «نیکسون» و «اسنودن» و برخی از مهمترین فیلمهایی که او فیلمنامه نویسی آن‌ها را برعهده داشته است «قطار سریع السیر نیمه شب»، «صورت زخمی» و «کونان بربر» نام برد.


از دیگر خبرهای مربوط به جشنواره جهانی فیلم فجر این است که بنیاد پژمان اعلام کرده به‌عنوان حامی و با دو برنامه در سی و ششمین جشنواره‌ جهانی فیلم فجر حضور ‌دارد. قرار است این بنیاد جوایز بهترین کارگردانی فیلم اول و بهترین فیلم از نگاه منتقدین را اهدا کند.

در طول جشنواره نیز بنیاد پژمان چندین ویدیو از هنرمندان معاصر را به نمایش خواهد گذاشت که این رویداد تحت پلتفرم ‘اتاق’ در کاخ جشنواره برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: