انتشار: ۱۹:۵۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
باستان شناسان ازبکستانی به تازگی یک تابلوی چوبی منحصر بفرد و متعلق به دوره قبل از اسلام در ایالت سمرقند این کشور کشف کردند .
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی ؛ باستان شناسان در جریان کاوش درایالت سمرقند این کشور یک تابلوی چوبی متعلق به دوره زرتشتی که بر روی آن تصاویری ازاقشار مختلف جامعه آن دوره حک شده است ، کشف کردند . 
بنا به این گزارش ، این نخستین یافته در تاریخ باستان شناسی آسیای مرکزی و یک اثر باستان شناسی منحصر بفرد و دارای اهمیت جهانی است .
تابلوی کشف شده از سوی باستان شناسان ازبکستانی به عرض 124 سانتیمتر و به ارتفاع 141 سانتیمتر بوده و متشکل از دو لوح چوبی عریض و چسبانده شده به هم با حلقه فلزی است . 
در قسمت جلوی این تابلو تصاویر انسان ها از اقشار مختلف جامعه آن دوره حک شده است و آنها در چهار ردیف قرار گرفته اند و تعداد تصاویر انسانهای حک شده در این تا بلو 46 نفر است . 
به عقیده باستان شناسان ازبکستانی سوژه اصلی این تابلو پرستش خدای زرتشتی نشسته در تخت به شکل شیر دراز کشیده است که افراد برای ستایش در کنار وی حاضر شدند . 
در ردیف پایین نیز نوازندگان و افرادی که با هدایای مختلف به سوی خدای زرتشتی حرکت می کنند، دیده می شود . 
در اراضی ایالت سمرقند و در ساحل چپ رود «دارگوم» کاخ قدیمی متعلق به زمامداران دوره قبل از اسلام ( قرن هشتم قبل از میلاد ) قرار داشته که دیوارهای آن با تابلوهای چوبی مختلف تزیین شده بود. 
در حال حاضر کاوش های باستان شناسی در این محل ادامه دارد .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: