انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
چرخ تولید سینمای ایران رونق گرفته است

یک جشنواره پررونق، در انتظار سینمای ایران

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شاهد آثار نامدران سینمای ایران است. آنچه می خوانید گزارشی است کوتاه از پروژه های سینمایی که احتمال دارد در تورنومنت جشنواره فیلم فجر حضور یابند.
به گزارش تابناک فرهنگی و به نقل از تسنیم فصل بهار تقریبا فصل بیکاری اهالی سینمای ایران است. از تیرماه هر سال تهیه کنندگان سینمایی، پرونده فیلم‌نامه های سینمایی روی زمین مانده را باز می‌کنند. فیلمهای که قرار است در جشنواره فیلم فجر که بهار سینمای ایران است برای اولین بار رونمایی شوند.
سینمای ایران سال پیش در غیاب نامهای بزرگ، جشنواره ای بی حاشیه و کم رونق داشت اما می توان گفت که جشنواره سی و چهارم فیلم فجر برای سال جدید سینمایی اش، وضعیتی مشابه جشنواره سی‌و دوم فیلم فجر را داشته باشد.
«بادیگارد» حاتمی‌کیا
سال 92، جشنواره سی و یکم فیلم فجر، حاتمی کیا با فیلم سینمایی «چ» به سینمای دفاع مقدس بازگشت. حاتمی‌کیای این جشنواره، تا ماه‌ها بعد از روزهای جشنواره همواره جنجال بزرگ سینمای ایران بود. مهم ترین نقد حاتمی‌کیا به جشنواره فیلم فجر این بود که نحوه داوری‌ها و برخورد با فیلمها در شان نام و جایگاه جشنواره‌ای با نام انقلاب اسلامی نیست.
امسال حاتمی کیا تیم قوی را برای شروع یک فیلم دیگر جمع کرده است. «بادیگارد» هجدهمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا است که از نیمه اردیبهشت ماه امسال مراحل پیش تولید آن آغاز شده است.
از بازیگران فیلم، حضور پرویز پرستویی و مریلا زارعی حتمی است. جلسات فیلمنامه خوانی و همزمان بازنویسی نهایی فیلمنامه و تکمیل لیست نهایی عوامل فیلم تا پایان خرداد ماه ادامه دارد. با بازنویسی نهایی فیلم‌نامه بازیگران جدیدی اضافه خواهند شد.
فهرست عواملی که تاکنون همکاری‌شان با ابراهیم حاتمی‌کیا در این پروژه قطعی شده بدین شرح است: نویسنده و کارگردان : ابراهیم حاتمی کیا، مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری، مدیرتولید: محمدصادق آذین، مدیر پروژه : احسان محمد حسنی، مدیر صدابرداری: بهمن اردلان، تدوین: مهدی حسینی‌وند، طراح صحنه و لباس: دکتر محمدرضا شجاعی، طراح چهره‌پردازی: ایمان امیدواری، مدیر جلوه‌های ویژه: هادی اسلامی

«نفس» نرگس آبیار
نرگس آبیار با فیلم «شیار 143» در بین اهالی سینما و مخاطبان شناخته شد. فیلمی که با نام و یاد ماردان شهید هشت سال دفاع مقدس گره خورده است. بازی تحسین برانگیز مریلا زارعی در این فیلم، در تاریخ سینمای ایران باقی ماند. این فیلم روایت مادری است که پسرش به جبهه رفته و سال‌ها است که این مادر چشم به راه پسر جوانش است.
اما نرگس آبیار امسال مشغول ساخت فیلمی است با عنوان «نفس». مراحل فیلم‌برداری سومین اثر سینمایی نرگس آبیار ار اوایل اردیبهشت ماه در شهر یزد آغاز شده است. لوکیشن‌هایی در شهرهای کرج، شاهرود و قم به عنوان مقصد دیگر تیم تولید پروژه سینمایی«نفس» هستند.
پیمان خاکسار مراحل تدوین این فیلم را به صورت همزمان با فیلم‌برداری کار انجام می‌دهد. خاکسار بیشتر به عنوان مترجم شناخته می‌شود و پیش از این فیلم «شیار143» اثر تحسین شده نرگس آبیار را تدوین کرده بود.
فیلم سینمایی «نفس» روایتی است از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است. کودکانی که به همراه پدرشان غفور (با بازی مهران احمدی) و مادربزرگ خود (با بازی پانته‎آ پناهیها) در دهه 50 خورشیدی زندگی می‌کنند.
محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی، همانند دو فیلم قبلی نرگس آبیار، تهیه کنندگی این کار را برعهده دارند.
گلاره عباسی، مهران احمدی، سیامک صفری، محمدرضا شیرخانلو، پانته‌آ پناهیها، بهنوش بختیاری، ساقی زینتی و جمشید هاشم پور ایفاگر نقش‌های فیلم سینمایی «نفس» هستند.
ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری این پروژه سینمایی است و سایر عوامل فیلم بدین شرح هستند: مدیر صدابرداری:عباس رستگارپور، چهره پردازی:مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی، مدیر تولید: بهزاد هاشمی، مدیر تدارکات: امیر یمینی و روزبه سجادی حسینی نیز دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز است.


«خمسه خمسه» بهروز افخمی
«خمسه خمسه» عنوان فیلم‌نامه ای با نگارش و تحقیق بهروز افخمی است. این پروژه سینمایی اولین فیلم دفاع مقدسی افخمی است. «خمسه خمسه» درباره شخصیت‌هایی به نام عبدالحسن آریانژاد و سرهنگ خانی است و شهید حسن باقری هم در نقش کوتاهی در این فیلم ظاهر می‌شود. فیلم‌نامه  براساس قسمت چهارم سریال مستند داستانی «آخرین روزهای زمستان» ساخته محمدحسین مهدویان نوشته شده است.
سید جمال ساداتیان تهیه کننده فیلم سینمایی «خمسه خمسه» می‌گوید: «خمسه خمسه» هم اکنون در مرحله پیش تولید نظامی قرار دارد و مراحل تولید آن، اوایل شهریور‌ماه امسال در لوکیشن‌های اطراف اهواز شروع می‌شود.
در سالهای گذشته تولید فیلمهایی با مضمون دفاع مقدس از حمایتهای‌مالی نهادها و سازمان‌ها برخوردار نبوده است. نمونه اش فیلم سینمایی«همت» که قرار بود با کارگردانی رضا میرکریمی ساخته شود ولی بدلیل عدم حمایتهای لازم فعلا به حالت تعلیق در آمده است.
ساداتیان در مورد تامین بودجه «خمسه خمسه» گفت:  من برای حمایت مالی این پروژه سراغ وزارت ارشاد نرفتم و اگر تجهیزات نظامی آن فراهم شود ترجیحم این است که بودجه‌ی فیلم را از وزارت ارشاد نگیرم.
بهروز افخمی که مدتها بود کم کار شده بود اما با ساخت فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بار دیگر به فضای کار در سینمای ایران بازگشت و این روزها یکی از کارگردانهای پرکار سینمای ایران شده است.

آه ای عبد الحلیم» احسان عبدی پور
احسان عبدی پور جوان بوشهری سینمای ایران که با ساخت فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» شناخته شده است. برای ساخت فیلم دومش «پاپ» فراز و نشیبهای زیادی را طی کرد و در آخر هم فیلمش اکران نشد.
عبدی پور می‌داند برای اینکه در سینمای ایران بماند باید پویا و امیدوار حرکت کند. فیلم‌نامه‌ی جدیدی را نوشت با نام موقت «آه اِی عبدالحلیم». فضای این فیلم هم مانند دو اثر قبلی اش در شهر بوشهر می گذرد. البته ممکن است با توجه به فضای فیلم‌نامه بخشهای از آن در خارج از کشور فیلمبرداری شود. تهیه کنندگی این فیلم بر عهده طهورا ابوالقاسمی و مهتاب کرامتی است.
این فیلم سینمایی در مورد زندگی چند جوان است که در میان رابطه ای که با هم دارند تصمیم می گیرند مسیر زندگی خود را تغییر دهند.

«57» دانش اقباشاوی
دانش اقباشاوی کارگردان «تاج محل» که تلاش بسیاری برای اکران فیلم اولش کرد. اقباشاوی حال برای ساخت فیلم دومش با عنوان «57» محتاطانه تر عمل می‌کند. «57» درباره یک گروه موسیقی است که در بحبوحه حوادث سال 57 سیر و تکامل اعضای این گروه موسیقی به تصویر کشیده می‌شود. فیلم نامه این کار را کریم نیکو نظر نوشته است و مجتبی امینی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.
بخشهایی از فیلمبرداری این اثر سینمایی در آبادان و مابقی لوکیشن ها در تهران خواهد بود.

«لاله» نیک نژاد
«25 درصد از فیلمبرداری فیلم لاله معادل 32 صفحه از فیلمنامه باقی مانده که تصور می‌کنم می‌توان در 3 هفته آن را انجام داد و فیلمبرداری فیلم را تمام کرد.» این‌ها اظهارات اسدالله نیک‌نژاد در مورد پروژه جنجالی به جای مانده از دوره مدیریت قبلی سازمان سینمایی است.
اسدالله نیک نژاد همچنان امیدوار است که این فیلم آماده شود. پروژه ای که گفته می‌شود بیش از 7 میلیارد تومان برای دولت دهم هزینه داشته است.
البته حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر، به قوانین و فراخوان این دوره از جشنواره بستگی دارد.

«رسوایی 2» مسعود ده نمکی
مسعود ده‌نمکی که پس از ساخت موفق فیلم سینمایی «رسوایی» قصد دارد تا «رسوایی 2» را تولید کند. این فیلم در حال حاضر مراحل پیش تولید و انتخاب بازیگران را می‌گذراند.
به تازگی اکبر عبدی به گروه بازیگران فیلم سینمایی «رسوایی 2» پیوسته است و در این فیلم نیز نقش فرد زاهدی را بازی می‌کند.
فرشاد گل‌سفیدی مدیر فیلمبرداری و مجتبی امینی مدیر تولید این پروژه سینمایی هستند. برنامه ریزی تولید «رسوایی2» به‌گونه‌ای است که بعد از ماه مبارک رمضان یعنی اواخر تیرماه و اوایل مردادماه، فیلم‌برداری کار شروع می‌شود.
چندی قبل، ده‌نمکی طی یادداشتی که در آستانه چهل‌وششمین سال زندگی‌اش نوشته بود از شروع یک دوران جدید در سینمایش پس از ساخت 10 فیلم سینمایی که طی 10 سال ساخته است، گفت: ان‌شاءالله امسال «رسوایی2» پایانی بر آن 10 ایده باشد و خیال حضرات راحت شود. شاید یک روز برای من جوایز جشنواره مهم بود اما وقتی دیدم کپی‌های ناشیانه این آثار جایزه می‌گیرند فهمیدم ماجرا چیز دیگری است، شاید زمانی آرای مردمی جشنواره برای من مهم بود اما وقتی دیدم آنهایی را که برنده اعلام می‌کنند در اکران عمومی، مردم آنها را نمی‌بینند فهمیدم متر و ملاک مردمی بودن اینها نیست.
ده‌نمکی امور تولید را طوری پیش می‌برد که نهایتاً فیلمبرداری کار تا اواخر تابستان به انجام برسد و بعد از انجام کارهای فنی برای حضور یا عدم حضور فیلمش در جشنواره سی و چهارم تصمیم گیری می‌کند.
«رسوایی2» در یک شهر فرضی اتفاق می‌افتد؛ مضمون عرفانی را دنبال می‌کند و داستانی تخیلی را روایت می‌کند. ظاهراً فیلم به‌دلیل داستان تخیلی خاص آن با جلوه‌های ویژه زیادی همراه خواهد بود.
«دختر» رضا میرکریمی

فیلم‌نامه‌ی «همت» که روایتی از زندگی شهید ابراهیم همت است را محمدرضا گوهری نوشته است و قرار بود میرکریمی، آن را کارگردانی کند. گویا تولید فیلم سینمایی «همت» بدلیل نبود بودجه لازم برای این فیلم منتفی شده است.
میرکریمی وقتی حمایت نهادی را برای ساخت اولین فیلم‌دفاع مقدسی اش ندید باردیگر فیلم‌نامه‌ای اجتماعی را به دست گرفت تا برای سال پیش رو بسازد. «دختر»  فیلمنامه تازه رضا میرکریمی است که مهران کاشانی آن را نوشته است، فیلمنامه‌ای که اواخر سال گذشته پروانه ساخت گرفت.
ساخت فیلم «دختر» هنوز آغاز نشده است. طبق آنچه رسانه‌ها اعلام کردند، هدیه تهرانی و فرهاد اصلانی بازیگران اصلی کار هستند و یک بانک خصوصی قرار بود از فیلم حمایت کند. اما رضا میرکریمی درباره شایعات مطرح‌شده فیلم نظر دیگری داشت.
میرکریمی از بدقولی حامی مالی فیلم خبرداد و گفت: مراحل پیش‌تولید فیلم «دختر» معلق است و تمام خبرهایی که در مورد تأمین بودجه این فیلم توسط یک بانک منتشر شده است غیرموثق است و تا امروز هیچ نوع حمایت مالی نداشتیم.
میرکریمی در مورد حضور فرهاد اصلانی در فیلم جدیدش هم گفت: حضور فرهاد اصلانی در فیلم «دختر» اصلاً قطعی نیست و فقط یک گپ کوتاه در مورد فیلم با هم زدیم.
کارگردان فیلم «امروز» که این روزها درگیر کارهای صنفی خانه سینما شده است و به عنوان مدیرعامل خانه سینما انتخاب شده است. بارها اعلام کرده است که با تامین منابع مالی این فیلم، مراحل تولید کار را شروع می‌کند.

«رستگاری جهان»کمال تبریزی
کمال تبریزی کارگردان پرکار سینمای ایران است. او امسال هم فیلم خواهد ساخت. تبریزی پروانه ساخت فیلمی با نام «رستگاری جهان» را گرفته است. او در مورد این فیلم می‌گوید که تا به حال چنین فیلمی در کارنامه‌ام ندیدید و ساختمان و نقل قصه و موضوعی که درونش است، بسیار متفاوت خواهد بود.
این کارگردان سینمایی که سال قبل با طعم شیرین خیال در جشنواره فیلم فجر حضور داشت از آغاز مسیری در فیلمسازی سخن می‌گوید که قرار است تجربه‌های گذشته‌اش را کنار بگذارد و فیلمی بسازد که نیاز به جسارت خاصی است.
تبریزی در «رستگاری‌جهان» می خواهد از آدمهای معمولی بگوید که به هیچ جایی نرسیدند و دیده نشده اند. فیلم‌نامه ای اجتماعی و متفاوت با رگه های طنزی دارد. فرزاد فخری زاده فیلمنامه این کار به خوبی نوشته شده است و با جذب سرمایه، مراحل فیلم‌برداری این کار را شروع می‌کنیم.

«یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی
«یتیم‌خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی تنها پروژه بزرگ در حال اجرای سینمای ایران است. این فیلم مراحل پس تولید را پشت سر می‌گذارد. عوامل تولید این فیلم شهرهای مختلف و لوکیشن‌های متعددی را پشت سر گذاشتند تا داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران را در کوران جنگ جهانی اول روایت کنند.
مراحل فیلم‌برداری این پروژه سینمایی از 14 آبان ماه 93 در لوکیشن یک یتیم‌خانه قدیمی در شهریار تهران آغاز شد. فیلمبرداری بخش‌های مربوط به  یتیم‎خانه در شهریار که تمام شد، گروه در شهرک غزالی مستقرشدند تا بتوانند بخش‌های مربوط به بازار را در این شهرک فیلمبرداری کنند.
بعد از پایان کار در لوکیشن های شهریار، شهرک غزالی و قزوین، گروه سازنده برای ادامه فیلمبرداری به استان اردبیل رفتند تا صحنه‌های عبوری در کوه را فیلمبرداری کنند. اواخر فرودین ماه و بعد از اتمام فیلمبرداری در ارتفاعات کوه‌های سبلان اردبیل، عوامل تولید فیلم به پایتخت بازگشتند تا ادامه کار در تهران انجام شود.
طالبی از جمله کارگردانهای سینمایی است که دغدغه های خاص خودش را برای فیلمسازی دنبال می‌کند. او  تاکنون فیلم‌های «قلاده‌‌های طلا»، «دست‌های خالی»، «جنگ کودکانه»، «عروس افغان»، «نغمه»، «آقای رئیس‌جمهور» و «ویرانگر» را کارگردانی کرده است.

«نسیم» پرویز شهبازی
«دربند» آخرین ساخته سینمایی شهبازی در جشنواره سی و یکم فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن او کرد. شهبازی همچنین برای این فیلم برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشن انجمن منتقدان سینمای ایران شد.
آزاده نامداری مجری تلویزیون و آذرخش فراهانی فرزند بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، ساعد سهیلی و ساغر قناعت نیز برای بازی در نقش‌های اصلی «نسیم» حضور خواهند داشت.
«نسیم» داستان دختر و پسری است که در تهران گردی‌های خود با مردی برخورد می‌کنند که مشکلی دارد. آن‌ها سعی می‌کنند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند و...
مدیرفیلمبرداری: هومن بهمنش، مدیر صدابرداری: منصور شهبازی ، طراحی صحنه و لباس: کیوان مقدم، طراحی گریم و چهره پردازی : محمد قمی، مدیر تولید: مجید گودرزی، جانشین تولید: محمدرضا دلنوازی، مدیر تدارکات مجید لعل، دستیار تدارکات مجید پورشفیع، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر برنامه ریزی: نوید میهن دوست، دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی و دو دستیار کارگردان حسین شهبازی و پریسا قهرمانی.

وضعیت تولید فیلمهای سینمای ایران:
علیرغم تمام ناملایماتی که سینمای ایران می بیند، همچنان پویا است.گزارش وضعیت تولید سینمای ایران تا اول خرداد ماه سال جاری، توسط واحد پشتیبانی تولید بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد. در این گزارش 13 فیلم آماده نمایش اکران نشده، 10 فیلم در مرحله صداگذاری، 6 فیلم در مرحله تدوین، 10 فیلم در مرحله فیلمبرداری و 42 فیلم در مرحله پیش تولید قرار دارند.
فیلم های دلتا ایکس (علیرضا امینی)، پرونده ای برای سارا (نادر مقدس)، سایه های موازی(اصغر نعیمی)، سلام پدر بزرگ (مجیدقاری زاده)، دویدن باشب (محسن ربیعی)، متولد 65 ( مجید توکلی)، گیتا (مسعود مددی)، سه ببیگانه در سرزمین ناشناخته (ماموریت تهران) (مهدی مظلومی)، بی صدا (سیدحسین میرشهابی)، دلبری (جلال اشگذری)، خون به پا میشود (حماسه عظیمی پارسا)، دو عروس (داوودموثقی) و من سالوادور نیستم (منوچهر هادی)آماده نمایش شده اند.
فیلم‏های پول ک (مهران ملکوتی)، یک شهروند کاملا معمولی (مجیدبرزگر), امتحان نهایی (عادل یراقی)، من یک ایرانیم (محمد اهنج)، جنجال در عروسی (سیدرضا خطیبی سرابی)، پرسه درشهر لاجوردی (اشک زاینده رود) (محمدعلی نجفی)، دریاموج کاکا (علی سراهنگ)، سینما نیمکت (محمدرحمانیان)، پل خواب (اکتای براهنی) و شن جن ین (مانی حقیقی)، در مرحله صداگذاری هستند.
در مرحله تدوین نیز فیلم های به دنیا آمدن (محسن عبدالوهاب )، پارادیس (علی عطشانی )، پینوکیو عامو سردار و رئیسعلی (سیدرضاصافی)، لاله های واژگون (احمد عبداللهیان)، غیرمجاز (حسن یکتا پناه) و لانتوری (رضادرمیشیان ) قرار دارند.
فیلم های حماسه روزبه (علی نوری اسکویی)، پری دریایی (مسعودآقابابائیان)، یتیم خانه ایران (ابوالقاسم طالبی)، سایه (مسعود نوابی)، من (سهیل بیرقی)، نفس (نرگس آبیار)، بختک (مردمانی که من می شناسم) (ناهید حسن زاده)، خشکسالی و دروغ (پدرام علیزاده)، قشنگ و فرنگ (وحید موسائیان)، نسیم (پرویز شهبازی) در مرحله فیلمبرداری قرار دارند.
از 42 پروژه‏ای که در مرحله پیش از تولید هستند، 21 پروژه بیش از 50 درصد این مرحله را گذرانده اند. اسامی این پروژه ها عبارتست از: عادت نمی کنیم (ابراهیم ابراهیمیان)، قالیچه پرنده (حمیدرضا حافظی)، فقط به خاطر تو (بیژن شیرمرز)، عروس تهرانی (داود موثقی)، کار واجار (آناهید آباد)، دوشنبه دوست داشتنی (رامتین لوافی)، چه کسی ماه را گاز زد (احمد رفیع زاده)، شرتی شپرتی (نادره ترکمان)، میلاد (مسعود اطیابی)، نمیه شب اتفاق افتاد (تینا پاکروان)، زنبورهای بی کندو (آرش معیریان)، چشمه (فرهاد مهرانفر)، آبجی (مرجان اشرفی زاه)، مسافران صبح (مجتبی فرآورده)، همنام (کیوان علیمحمدی و امید بنکدار)، عشق سالهای کوچ (کامران قدکچیان)، مسافر کوچولو (شاهپور شهبازی)، دختر (رضا میرکریمی)، دیو باید بمیرد (کاوه صباغ زاده)، معکوس (پولاد کیمیایی) و رستگاری جهان (کمال تبریزی)





ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: