/
انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تشکیل کارگروه مشترک در تخریب بافت تاریخی شیراز

پرونده بافت‌های تاریخی همدان و شیراز زیر دست معاون رییس‌جمهور

در جلسه کمیته حفاظت از میراث‌فرهنگی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد، پس از ارائه و تشریح وضعیت بافت تاریخی شیراز و همچنین بررسی محوطه باستانی «هگمتانه» قرار شد، نمایندگانی از کمیته بزودی برای بازدید و تهیه گزارش دقیق وضعیت از بافت تاریخی شیراز بازدید کنند.
به‌گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، کمیته حفاظت از میراث‌فرهنگی با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و  نمایندگانی از وزارت کشور، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، سازمان اوقاف و امورخیریه، مرکز حقوقی ریاست جمهوری، اداره‌کل اموال حقوقی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور درحالی یکشنبه ۲۶ فروردین ماه در دفتر معاونت میراث‌فرهنگی برگزار شد که مداخلات دو بافت تاریخی شیراز و محوطه باستانی هگمتانه به تفکیک مورد بررسی نمایندگان دستگاههای مرتبط قرار گرفت.

محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث‌فرهنگی کشور ـ در ابتدای جلسه با تشریح وضعیت فعلی بافت تاریخی شیراز و مداخلاتی که در سال‌های گذشته در آن صورت گرفته، تاکید کرد: در سال‌های گذشته دو پروژه بین الحرمین و طرح ۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز باعث از بین رفتن مهمترین بخش ارزشمند بافت تاریخی شیراز شده است.

او با ارائه مستندات تاریخی و انتقاد از تخریب تعدادی از بناهای تاریخی و ثبت شده در این بافت ارزشمند، افزود: با اینکه طرح بین الحرمین از حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) تا سیدعلاءالدین حسین در شیراز تا سال ۹۰ به اتمام رسید که تعدادی زیادی از بناهای تاریخی ارزشمند در این طرح تخریب شد. این درحالی است که در طرح ۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز نیز بناهای متعددی از بین رفته است و هم اکنون نیز نگرانی برای تخریب تعدادی از خانههای ارزشمند بافت تاریخی شیراز وجود دارد.

وی به تخریب خانههای «علی‌اکبر اصغرزاده»، «حسن حلی‌ساز»، «اسدالله شجاعت»، «اسدالهی»، «معصومی»، «حاجی‌عاطفی»، «پورنواب»، «یدالله منتصری» و «شمس سلیمی» اشاره کرد و افزود:  با توجه به تخریب سریالی مهم‌ترین بناهای تاریخی و ارزشمند بافت تاریخی شیراز که بیشتر آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده بودند، نگرانی از تخریب سه بنای تاریخی «صدرجهرمی»، «خانه شهرام بهرامی» و «رسولی» نیز وجود دارد.

تشکیل کارگروه بازدید و پیگیری آنچه که در شیراز رخ می‌دهد

پس از ارائه گزارش‌های کامل معاون میراث‌فرهنگی کشور و تأیید نمایندگان کمیته حفاظت از میراث‌فرهنگی درخصوص آنچه که در بافت تاریخی شیراز رخ می‌دهد، با دستور علی‌اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ـ کارگروه ویژه‌ای از نمایندگان کمیته حفاظت از میراث‌فرهنگی تشکیل شد تا پس از بررسی تمام طرح‌ها و مصوبات از بافت تاریخی شیراز بازدید کنند.

این کارگروه شامل نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی است.

لازم باشد با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه میکنیم

رییس سازمان میراث‌فرهنگی کشور همچنین به مصوبه پیشگیری از تخریب مواریث تاریخی و فرهنگی کشور در این جلسه اشاره و تأکید کرد: با توجه به اتفاقات ناخوشایندی که در بافت تاریخی شیراز رخ داده و همین‌طور مداخلاتی که در محوطه باستانی هگمتانه صورت گرفته پیشگیری از تخریب آثار تاریخی کشور و پیگیری قانونی تاحصول نتیجه امری لازم الاجراست.

مونسان گفت: درخصوص اهمیت آثار فرهنگی و تاریخی کشور صحبت‌های زیادی شده است. تخریب‌هایی که انجام می‌شود تخریب هویت کشور و از بین رفتن ریشه‌های فرهنگی و تاریخی کشور است و اگر دنبال توسعه حرم شاهچراغ هستیم دیگر زمان آن نیست که بافت تاریخی را از بین ببریم، اگر مسیر توسعه پایدار کشور را در نظر داشته باشیم باید به دنبال حفظ خانه‌های تاریخی باشیم و از آن ها به شکل مناسب استفاده و بهره برداری کنیم.

او ادامه داد: کمیسیون ماده ۵ و مصوبات آن نمی‌تواند تغییرات اساسی در طرح‌های جامع و بالادستی ایجاد کند و نقض آن خلاف قانون است. بنابراین اگر کمیسیون ماده ۵ در استان چنین مصوبهای خلاف قوانین و اسناد بالادستی صادر کند وزارت راه و شهرسازی مکلف است آن را ملغی و موضوع را تاحصول نتیجه پیگیری کند.

مونسان اما در ادامه این نشست، به مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: درخواست من از معاونت میراث‌فرهنگی این است که این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کند و درصورت عدم نتیجه با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه و گزارش کارگروه ارسال شود.

او بیان کرد: معتقدم رهبری مخالف این موضوع هستند و خواستار حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی کشور هستند.

 سال گذشته متوجه تخریب ها در شیراز شدم

وی ادامه داد: در سفری که سال گذشته به شیراز داشتم متوجه اقدامات فراقانونی و تخریب‌های حوزه میراث فرهنگی شدم و درخواست من از اعضای کمیته از میراث فرهنگی این است که در این خصوص آگاهی لازم داشته باشند و اقدامات قانونی انجام شود.

معاون رییس‌جمهور همچنین به کمیته حفاظت از میراث فرهنگی پیشنهاد کرد؛ نمایندگانی از دستگاه‌های عضو این کمیته هر چه سریعتر برای بررسی به محل اجرای پروژه‌های بافت تاریخی شیراز اعزام شوند تا از نزدیک شاهد آنچه که در این بافت ارزشمند تاریخی می گذرد باشند و این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

بررسی ایجاد مسیر جدید در مجاورت هگمتانه

به گزارش تابناک فرهنگی، در ادامه موضوع هگمتانه و احداث پیاده راه در شهر همدان و ایجاد مسیر جدید در مجاورت تپه هگمتانه مورد بررسی قرار گرفت که معاون میراث‌فرهنگی کشور با ارائه توضیحاتی درخصوص ایجاد مسیر جدید در مجاورت محوطه تاریخی هگمتانه گفت: این طرح برخلاف طرح تفصیلی اجرا شده و با وجود مخالفت دستگاه‌های مختلف، ایجاد این مسیر براساس مصوبه شورای تامین انجام شده است.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره این طرح گفت: با استاندار همدان مذاکراتی صورت گرفته است و او نیز توضیحاتی راجع به این موضوع ارائه کرده، اما واقعیت این است که ایجاد این مسیر به مصوبه شورای تأمین نیاز نداشت و این موضوع را از طریق گفت‌وگو با وزیر کشور در دولت پیگیری خواهم کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: