/
انتشار: ۱۷:۱۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید: ایمن‌سازی پل‌های تاریخی استان اصفهان یک اصل مسلم است و باید پذیرفته شود، چون جان مردم باید حفظ شود بنابراین به زودی حفاظ‌های سی و سه پل با پایه‌های فلزی نصب می‌شوند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛هر چند شهرداری اصفهان از حدود دو سال قبل نسبت به حصارکشی دهانه‌ی پل‌های تاریخی اصفهان به میراث فرهنگی هشدار داده بود اما سقوط کودک دو ساله از سی‌ و سه پل در ۲۰ مهر سال گذشته، این هشدار را آن‌قدر جدی‌تر کرد تا شورای فنی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان، با برگزاری جلساتی در نهایت ۳۰ دی سال گذشته «شورای فنی میراث فرهنگی استان اصفهان، طرح نهائی نصبِ حفاظ روی دهانه‌های سی‌و سه پل تاریخی را تصویب کرد.»
بعد از گذشت حدود سه ماه از انتشار خبر تصویب نصب حفاظ در دهانه‌های سی و سه پل؛ اکنون فریدون اللهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان به ایسنا می‌گوید: ایمن سازی سی و سه پل و پل‌های تاریخی اصفهان، از ضرورت‌هایی است که باید برای حفظ جان مردم انجام شود. در واقع این یک اصل مسلم است و باید پذیرفته شود.
وی با تاکید بر این‌که از نظر فنی تنها مرجعی که صلاحیت دارد تا در این مورد اظهار نظر کند، شورای فنی میراث فرهنگی است، این شورا را شامل متخصصان حوزه میراث فرهنگی در داخل سازمان و برخی از نخبگان و معتمدانِ صاحب نظری می‌داند که برحسب ضرورت شورا دعوت می‌شوند.
او با اشاره به انجام بررسی‌های مورد نیاز برای مصالح قابل استفاده در ایجاد حفاظ ها، تاکید می‌کند: اعضای شورا در نهایت به طرحی رسیدند که با استفاده از پایه‌های فلزی دقیق و ظریف که در سیما و منظر تاثیر نداشته باشد و با حفاظ‌های کابلی بسته شود، این کار صورت گیرد. اجرائی شدن آن نیز تقریبا نهائی شده است، اما با توجه به حساسیت‌های موجود یکسری هماهنگ‌های نهائی نیز باید در استان روی موضوع انجام شود تا در نهایت نمونه کار انجام و پروژه آغاز شود.
اللهیاری پیشنهاد ایمن‌سازی پل‌های تاریخی را از حدود دو سال گذشته و از سوی شهرداری اصفهان اعلام می‌کند و می‌گوید: اگر سی و سه پل یک بنای تاریخی بود که امکان تردد روی آن وجود نداشت، مشکلی نداشت، اما زمانی که سی‌وسه پل یک فضای عمومی شهری و از نظر تاریخی ارزشمند است و میراث فرهنگی وظیفه حراست و حفاظت از بحث میراثی آن را بر عهده دارد پس به همراهی شهرداری این کار انجام می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در مورد جزئیات طرح و ایجاد حفاظ روی دهانه‌های مختلف پل با هدف ایمن‌سازی می‌گوید: براساس جزئیات، طرح نصب حفاظ درهمه‌ی دهانه‌ها از کنار پل شروع نمی‌شود بلکه دهانه‌هایی که راهروها را تعریف می‌کنند، مسدود می‌شوند و قرار است در برخی نقاط جاها نیز فضایی برای دسترسی به کنار پل تعریف شود.
وی با تاکید بر این‌که قاعدتا تردد روی پل‌های تاریخی در شهر انجام می‌شود،ادامه می‌دهد: ایمن سازی برای پل‌ها باید برنامه‌ریزی شود و نصب حفاظ روی هر کدام از پل‌های تاریخی که ضرورت دارند، پیگیری می‌شوند.
پیش از این در ۳۰ دی ماه سال گذشته؛ طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خبر داده بود؛ «اجرائی شدن این طرح - نصب حفاظ برای سی و سه پل- برای هر کدام از این پل‌ها براساس طرح‌های جداگانه و با تائید شورای فنی و مناسب با موقعیت و پل مورد نظر رخ می‌دهد.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: