انتشار: ۱۶:۴۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
رییس هیأت باستان شناسی محوطه سنگ بست فریمان گفت: منبر مسجد قرون میانه اسلامی این شهر تاریخی توسط باستان شناسان کشف شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛حسین عباس زاده اظهار کرد: در برنامه پژوهشی محوطه سنگ بست در استان خراسان رضوی شهرستان فریمان علاوه بر مستند سازی مجموعه، نقشه های مستند و دقیق عرصه و حریم تهیه شد.
او افزود: برای کسب اطلاعات لازم از بنایی که به عنوان مسجد این شهر تاریخی شناخته می شد گمانه هایی ایجاد و مورد کاوش قرار گرفت که به نتایج ارزشمندی نیز رسید.
این باستان شناس تصریح کرد: بخشی از حفاری های صورت گرفته در این مکان به کشف ستون های گچ بری شده، کف آجر فرش و گچی قرون میانه اسلامی این مسجد منجر شد.
او گفت: همچنین هیأت باستان شناسی در قسمت ایوان جنوبی مسجد به ستون های سه قلوی آجری با تزئینات گچی و منبر مسجد دست یافت که بخش عمده آن سالم بیرون آمد.
عباس زاده، تزئینات خطوط کتیبه های کوفی، آجر تراش و گچبری شده که در ایوان اصلی مشرف به حیاط و داخل مسجد استفاده شده بود را نیز از کشفیات اخیر در این محوطه اعلام کرد.
او خاطر نشان کرد که تزئینات رنگی روی اندود گچ در داخل بنا وجود داشته که قسمت هایی از آنها در این حفاری به دست آمد.
سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: پس از پایان عملیات حفاری، اقدامات حفاظتی لازم که در حین حفاری انجام شد در حال تکمیل است.
به گزارش تابناک فرهنگی ، روستای سنگ بست فریمان تقریبا در میانه راه فریمان به مشهد (کیلومتر34) واقع شده است ومحوطه باستانی این روستا در ضلع شرقی آن واقع شده و وسعتی بیش از 12 هکتار دارد.
این محوطه باستانی شامل بقایای بناهای عام المنفعه ارسلان جاذب (کاروانسرا، حمام، مسجد، بازار، مقبره ارسلان و دیگر بناهای تاریخی) و بقایای شهر تاریخی سنگ بست است.
در اهمیت این نقطه کهن، گزارش شده که سنگ بست جایگاه تنها آثار بازمانده از معماری دوره غزنویان در خاک کنونی ایران، قدیمی ترین مناره آجری ایران و کهن ترین ابنیه باقی مانده از دوران اسلامی خراسان است.
این محل در قدیم پل ارتباطی بین مناطق و شهرهای تاریخی و مهمی چون مرو، نیشابور، هرات باستان، مشهد و قهستان بوده است و به همین دلیل منزلی مهم در کنار جاده معروف ابریشم به شمار می آمد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: