انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
«بازدید کنندگان گرامی، با توجه به زلزله اخیر تهران و ضرورت رعایت اصول ایمنی و حفاظتی در خصوص اشیا داخل موزه -نیاوران- تغییراتی در چیدمان و جابجایی برخی از این آثار صورت گرفته است.»
به گزارش تابناک فرهنگی ؛با وجود هشدارهایی که هنوز از سوی متولیان میراث فرهنگی حتی ارزشی برای صحبت و قول و قرار در مواقع بحرانی نداشته و نه عمل! به نظر می‌رسد مسئولان موزه‌ای در برخی از موزه‌های کشور خود دست به کار شده‌اند تا با راهکارهای مختلف از وارد شدن آسیب به آثار موزه‌ای شان جلوگیری کنند.
درست مانند مسئولان کاخ گلستان که دی ماه سال گذشته و با وقوع زلزله ۵ و ۲ ریشتری، تعدادی از آثار موزه‌ای‌اش که احتمال خطر در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله داشت را به مخازن امن منتقل کرد.
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران هم از همان صد روز قبل و با وقوع زلزله شب یلدایی، اقداماتی برای محافظت از آثار موزه‌ای و حتی کاخ‌های قرار گرفته در این مجموعه تاریخی در دستور کار قرار داده است. به کاخ‌هایی مانند کوشک احمدشاهی یا کاخ اصلی نیاوران در مجموعه نیاوران که سر بزنید، تابلوهایی که پیش از این به دیوارها آویزان بوده‌اند یا قاب عکس‌هایی که روی میزها قرار داشته‌اند، امروزبه صورت وارونه روی میز یا زمین قرار گرفته‌اند و در ورودی هر اتاق توضیحی در مورد علت این کار قرار گرفته است.
رحمت‌الله رئوف، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در دی ماه سال گذشته، برای این که احتمال می‌دادیم که ممکن است در زمان هر لرزشی، به مجموعه خسارتی وارد شود، تلاش کردیم تا بار کاخ موزه‌ها را کاهش دهیم.
او ادامه می‌دهد: بعد از زلزله به مسئولان هر کدام از موزه‌ها اعلام شد همه آثاری که احتمال افتادن‌شان در اثر تکان وجود دارد، باید از جای خود برداشته شوند و در جایی قراربگیرند که آسیبی نبینند.
وی با اشاره به ادامه‌دار بودن لرزش‌ها از دی ماه سال گذشته تا امروز اضافه می‌کند: هنوز هم نگران این اتفاق هستیم، همان‌طور که هیچ کس نمی‌داند ممکن است هر لحظه چه اتفاقی رخ دهد.
رئوف با بیان این‌که ژاپنی‌ها با توجه به تعداد زلزله‌های زیادی که با آن مواجه هستند، در موزه‌های خود هیچ کدام از آثارشان را از جائی آویزان نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: اصولا همه آثار در موزه‌های مختلف ژاپن، در نقاط مختلف فیکس شده‌اند تا در اثر لرزش‌ها آسیب نبیند.
وی با تاکید بر این‌که نمی‌توان ریسک کرد که آثار تاریخی در شرایط قبلی خود در کاخ موزه‌ها باشند، فعلا آثای که احتمال آسیب دیدن در هر اتفاقی را دارند به وضعیت کنونی –روی زمین – قرار داده‌ایم تا اگرامسال اعتبار مناسبی به نیاوران اختصاص یابد، بتوانیم برنامه‌ای مناسب برای جلوگیری از هر آسیبی اجرائی کنیم، باید یک فکر اساسی کنیم تا با توجه به ارتعاشاتی که ممکن است به وجود آید آثار در نقاط مناسب ثابت شوند.
مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ همچنین از آغاز تهیه‌ی طرح "شرایط بحران" خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال مطالعات این طرح انجام می‌شود تا در صورتی که با بلایای طبیعی یا آتش‌سوزی، جنگ و بحران اجتماعی مواجه شویم، بتوانیم دست‌کم وضعیت مناسبی برای آثار تاریخی کشور ایجاد کنیم.
او توضیح می‌دهد: با توجه به گستردگی تهران و دور و نزدیک بودن مکان زندگی هر کدام از موزه‌داران در تهران، اگر بخواهیم در لحظه‌ی وقوع این اتفاقات خود را به کاخ نیاوران برسانیم ممکن است با راه‌های بسته و نبود امکان تردد مواجه شویم، بنابراین باید در نخستین قدم افرادی که در مجموعه نیاوران حضور دارند به محل دسترسی داشته باشند و بتوانند اقدامات اولیه را انجام دهند تا آثار تاریخی که هویت کشور محسوب می شوند از گزند هر آسیبی مصون بمانند.
از سوی دیگر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز اقدام به انتشار کتابی به عنوان راهنمای عملکرد در مواجه با این اتفاقات کرده است.
کتاب منتشر شده با عنوان «راهنمای اقدام در شرایط اضطراری در مراکز فرهنگی» در  ۱۰ فصل توسط منیژه هادیان دهکردی، فرح سادات مدنی و پریسا عبداللهی ترجمه شده است.
 "تجزیه و تحلیل خطر"، "خرابکاری و هنر ستیزی"، "سرقت"، "آتش سوزی"، "سیل"، "نشت مواد شیمیایی"، "زلزله"، "تروریسم"، "موزه های مورد تهدید"، "بمب" ، "حملات موشکی و جنگ" و "خطرات مربوط به امکانات ساختمانی" از فصل های این کتاب هستند.
این کتاب ۹گونه حفاظت را که باید برای آثار فرهنگی و تاریخی و هنری اعمال شود شرح داده که میتواند به عنوان یک دستور العمل مفید و کارآرا مورد بهره برداری قرار گیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: