انتشار: ۱۷:۰۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشور می گوید: «بریتیش میوزیوم» انگلستان در اواخر بهار و موزه تاریخی هلند در اوایل پاییز امسال، میزبان نمایشگاهی از اشیای باستانی ایران خواهند بود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛ محمدرضا کارگر درباره چگونگی تبادلات موزه ای ایران با کشورهای خارجی در سال 97 اظهار کرد: امسال برنامه ریزی خوبی برای نمایشگاه های ورودی و خروجی داریم.
وی افزود: نمایشگاههایی در هلند و انگلستان داریم که در آنها اشیایی از آثار دوران پیش از اسلام، اسلامی و معاصر موزه ملی و دیگر موزه ها انتخاب شده و به نمایش گذشته می شود.
کارگر تاکید کرد: البته نمایشگاه «امپراطوری گل های سرخ» مربوط به نقاشی های قاجاری کاخ گلستان در موزه «لورلانس» هم از هفت فروردین در پاریس شروع شده است.
وی تصریح کرد: اگر حداقل هزینه ها مثل پول ترانسپورت (انتقال) و بیمه اشیا تامین می شد ما امکان نمایشگاهی و درخواستهای زیادی از کشورهای مختلف داریم که می توانستیم همه را به سرانجام برسانیم.
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشورافزود: استقبال چشمگیر مردم از نمایشگاه لوور، مسئولان را به این واداشت که بیشتر به این موضوع فکر کنند.
وی ادامه داد: در تمام دنیا هیچ اتفاق فرهنگی از جنس این نمایشگاه را شاهد نیستیم که بخش خصوصی حامی آن نباشد و این موضوع در کشورهای پیشرفته تبدیل به یک استاندارد فراگیر شده است.
کارگر یادآور شد: حمایتی هم که وجود دارد این است که دولت به واسطه حمایت مالی از رویدادهای مهم فرهنگی از آنها مالیات کمتری می گیرد و به این شکل دولت ها تلاش می کنند تا بخش خصوصی را برای مشارکت در امر ملی ترغیب کنند.
وی اضافه کرد: ولی قانون ما این است که میزان هزینه‌کرد و مشارکت بخش خصوصی در امور فرهنگی به عنوان بخشی از هزینه های جاری آن بخش محاسبه می شود نه به عنوان کسر مالیات؛ که این اشکال دارد.
به گزارش تابناک فرهنگی موزهٔ ملی ایران، معروف به «موزه مادر ایران»، سال گذشته در راستای رونق بخشی به مراودات و تبادلات نمایشگاهی بین المللی با موزه های مطرح دنیا، رنامه هایی را طراحی و اجرا کرد که با استقبال چشمگیر مردم و مسئولان مواجه شد.
بر همین اساس، نمایشگاه های مختلفی از جمله نمایش آثار باستانی از ارمنستان در مهرماه، آثاری از کره جنوبی در آبان ماه و 56 اثر متعلق به موزه لوور فرانسه در اسفند ماه 96 در موزه ملی برپا شد که 56 اثر موزه لوور از تمدنهای جهان تا 14 مرداد کماکان میهمان این موزه خواهند بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: