انتشار: ۱۸:۲۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شورای فرهنگ عمومی مجمعی قرارگاهی و رسمی برای فرهنگ عمومی کشور است که با ظرفیت شناسی، برنامه ریزی و هم افزایی دستگاهی نقشی مهم در رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد و باید تقویت شود.
به گزارش تابناک فرهنگی ، سید عباس صالحی روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر افزود: شورای فرهنگ عمومی از لحاظ ساختاری عالی ترین مجموعه ای است که می تواند در حوزه فرهنگ فعالیت کند به همین دلیل تلاش می شود در مقام اجرا زیرساخت ها را فراهم و از ظرفیت این شورا در کشور بیش از گذشته استفاده شود. 
وی با تاکید بر اهتمام هرچه بیشترنسبت به عملکرد شورای فرهنگ عمومی در کشور، استان ها و شهرستان ها بیان کرد: هرچند پیمایش های اجتماعی سراسری و منطقه ای بیانگر بسیاری از اتفاق های خوب در حوزه فرهنگ عمومی است ولی در کنار اینها نقاط ضعفی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. 
صالحی ادامه داد: در حوزه دینی از جمله نماز، روزه، حضور در عزاداری ها، تعهد و تمایل زندگی درایران نکات امیدبخش اجتماعی زیادی وجود دارد اما نقاط ضعف هم در این بخش کم نیست. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون در بحث خانواده افزایش طلاق بحرانی است که این کانون را تهدید می کند و با توجه به اینکه خانواده بنیان مستحکم اجتماعی است نباید اجازه داد دچار فروپاشی شود زیرا فروپاشی خانواده به معنی درماندگی اجتماعی است. 
وی با اشاره به اهمیت اخلاق اجتماعی در جامعه اظهار کرد: براساس آمارهای روند شناسی در این بخش شرایط خوبی در کشور نداریم، طوریکه عده زیادی بر این باورند که صداقت به عنوان یکی از محورهای اخلاقی در جامعه کم شده و جای آن را تقلب و ریا گرفته است. 
صالحی با بیان اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد ادامه داد: در کنار همه نقاط قوت موجود در جامعه باید در سه حوزه خانواده، اخلاق اجتماعی و آسیب های اجتماعی بیش از گذشته متمرکز شویم. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در استان ها و همکاری دستگاه های مختلف اجرایی می توان بهتر مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در استان شناخت و برای برطرف کردن آنها برنامه ریزی کرد. 
وی برضرورت تقویت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در مرکز و استان ها تاکید کرد و افزود: وجود دبیرخانه قوی می تواند به عملکرد هرچه بهتر قرارگاه عملیاتی فرهنگ عمومی کمک کند. 
صالحی بر حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی در کارگروه های تخصصی که از طرف دبیرخانه تشکیل می شود تاکید کرد و یادآورشد: اگر در حیطه فرهنگ عمومی ضعف ها به اختلال و اختلال به بحران برسد این بحران به فروپاشی تبدیل می شود. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هرچند بخش های قوی و قابل امید در جامعه کم نیستند ولی بخش هایی که می توانند بحران زا باشند نیز وجود دارد و باید جدی گرفته شود. 
صالحی افزود: برای بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی و تقویت کارکرد شورای فرهنگ عمومی تقویت دبیرخانه، حضور اعضا در کارگروه های تشکیل شده توسط دبیرخانه، انجام کارهای مطالعاتی با برش های استانی و ضمانت اجرایی بالا برای مصوبه های شورای فرهنگ عمومی ضروری است. 
وی یادآور شد: استان ها باید پای مصوبه های شورای فرهنگی عمومی بایستند و همانطور که نسبت به بحث های اقتصاد و ضمانت اجرای آنها اقدام می شود نسبت به مصوبه های شورای فرهنگ عمومی نیز اقدام شود. 
صالحی استفاده از حضور مردم و جدی گرفتن حضور آنان به عنوان سرمایه های اجتماعی را برای اجرای برنامه ها مورد تاکید قرار داد و گفت: باید نسبت به مصوبه های فرهنگی اجتماعی احساس تعهد کرد. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: