انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
سرپرست هیأت باستان شناسی گورستان لیارسنگ‌بن از انجام مطالعات ژنتیک باستان‌شناسی بر روی بقایای انسانی این گورستان توسط متخصصین ایرانی خبر داد.
 به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: مجموعه‌ باستانی «لیارسنگ‌بن» املش در نزدیکی روستای شیرچاک از توابع بخش رانکوه شهرستان املش قرار گرفته و کاوش های باستان شناسی این گورستان در طی سه فصل صورت گرفته است.
این  باستان‌شناس اظهار داشت: در سه فصل کاوش باستان شناختی در این محوطه ، ۴۸ گور مورد شناسایی قرار گرفت  که به لحاظ تاریخی به ادوار اشکانی و ساسانی تعلق دارد.
وی افزود: به دلیل  اهمیت ژئواستراتژیک و همچنین فقدان اطلاعات تاریخی و باستان شناختی کافی از وضعیت این ناحیه و نیز نقش این منطقه در معادلات سیاسی ایران در ادوار اشکانی و ساسانی، در این فصل از کاوش های باستان شناسی، با همکاری مرکز مطالعات ژنتیک نور، پژوهش‌های ژنتیک باستان شناسی صورت گرفت.
به گفته این باستان‌شناس در این راستا  مطالعات آزمایشگاهی بر روی دی. ان .‌ای میتوکندریایی (mtDNA) و کروموزوم Y (Y-chromosome) انجام شد.
 وی هدف از انجام پژوهش های ژنتیک باستان‌شناسی را پاسخگویی به پرسش هایی از قبیل تعیین سن و جنسیت اشخاص، شناخت بیماری های رایج، تعیین منشاء جمعیتی و تخمین میزان و نحوه ارتباطات و مراودات جوامع ساکن در این ناحیه با مناطق همجوار، اعلام کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: