/
انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: بخشی از دیوار قلعه پرتغالی های جزیره هرمز در روزهای گذشته تخریب شده است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛اشکان مختاری با بیان این که احتمال عمدی بودن این تخریب وجود دارد، اظهار کرد: به احتمال زیاد فرد یا افرادی که از خیابان کنار دیوار قلعه عبور می کردند در سه روز گذشته این دیوار را تخریب کرده اند و حجم تخریب شده کمتر از یک مترمربع است.
وی ادامه داد: ابعاد این قلعه تاریخی، قرارگیری آن در کنار خیابان اصلی، محدودیت نیروهای انسانی یگان حفاظت و امکانات محدود، حفاظت بنا را با دشواری رو به رو کرده است.
وی اضافه کرد: این قلعه با وجود مرمت هایی که در سال های گذشته بر روی آن انجام شده همچنان نیازمند مرمت است که برای همین منظور، تقاضای 30 میلیارد ریال اعتبار به سازمان برنامه و بودجه داده شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه با اختصاص این مبلغ برای مرمت قلعه پرتغالی های هرمز موافقت کرد و باید منتظر دریافت بودجه ماند.
وی ادامه داد: امید می رود با دریافت این اعتبار بتوان 70 درصد قلعه پرتغالی های جزیره هرمز را مرمت کرد و امکانات حفاظتی بنا را افزایش داد.
این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد، مهم ترین قلعه باقیمانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.
قلعه پرتغالی ها به فرمان آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» احداث شد.
قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم بوده و ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر سه و نیم متر با چند برج به ارتفاع 12 متر دارد.
تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار (برکه) و اتاق هایی با سقف هلالی است.
در زمان شاه عباس صفوی که به استعمار پرتغالی ها درایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.
جزیره هرمز یکی از جزایر 14 گانه خلیج فارس در حوزه استان هرمزگان است که در فاصله 20 مایلی جنوب بندرعباس قرار دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: