انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
مدیرکل دفاتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ترویج کتابخوانی و کمک به حوزه نشر هدف اصلی خرید کتاب از ناشران است

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از سال 92 تاکنون چهار میلیون و 364 هزار و یکصد نسخه کتاب از ناشران خریداری شده، هدف از این اقدام را کمک به حوزه نشر و تجهیز کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی عنوان کرد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛مهرزاد دانش گفت: خرید کتاب از ناشران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حدود 20 سال پیش آغاز شده، اقدامی که با هدف کمک به حوزه نشر و تجهیز کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی انجام گرفته است.
وی با اشاره به فعالیت دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب افزود: کتاب های مناسب و منطبق با معیارهای موجود از ناشران خریداری می شود تا کمکی هر چند ناچیز به این افراد شده باشد البته این خرید یک التیام موقت و مسکن در این حوزه است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم متناسب با بودجه خود در این زمینه این خریدها را انجام می دهد.
دبیر دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: کتاب های خریداری شده در انبار نگهداری می شود و بر اساس تفاهمنامه هایی که هر سال با مدیران کل ارشاد استان ها منعقد می شود، این کتاب ها در اختیار آنها قرار می گیرد تا آنها را در مکان های مورد نیاز توزیع کنند.
وی با بیان اینکه بر اساس برخی شاخص ها، سهمیه هر استان متفاوت از دیگری است، ادامه داد: مدیران ارشاد استان ها بر اساس همین سهمیه و بودجه تعیین شده، کتاب های مصوب را انتخاب می کنند و آنها را به مصرف کتابخانه های استان می رسانند.
دانش که از سال 93 دبیر دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اضافه کرد: بیشتر این کتاب ها در مناطق دور افتاده و محروم و استان های مرزی و بین عشایر توزیع می شود.
به گفته وی، بیشترین حجم اهدایی شامل کتاب هایی است که از طریق ادارات کل ارشاد استان به دست مخاطبان آن در مدارس، مساجد و دیگر مکان ها می رسد.
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: برخی از کتاب های خریداری شده نیز بر اساس درخواست های موردی به سازمان زندان ها، آسایشگاه ها، حوزه های علمیه و مراکز آموزشی و پژوهشی اهدا می شود.
وی با اشاره به فعالیت های کانون های ترویج کتابخوانی گفت: برخی دیگر از کتاب ها به شهر پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب اهدا می شود.
** ملاک انتخاب و خرید کتاب متفاوت است
دانش با اشاره به ملاک های مورد نظر برای انتخاب و خرید کتاب تصریح کرد: آنچه بیش از هر چیز برای ما اهمیت دارد، کیفیت کتاب است بعبارتی قبل از اینکه به ناشرو موضوع کتاب توجه کنیم، کیفیت چاپ، ویراستاری، جلد و صفحه بندی کتاب را مد نظر قرار می دهیم.
وی گفت: اگر موضوع یک کتاب هنری است، باید خلاقیت های ادبی و هنری و استانداردهای لازم در آن رعایت شده باشد و در صورتی که موضوع کتابی پژوهش است، باید مبانی پژوهشی به شکل درست در آن مورد توجه قرار گرفته باشد.
به گفته مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در صورتی که یک کتاب موضوع مهمی مانند نماز را در بر داشته باشد اما کیفیت آن پایین باشد، مسلما در لیست خرید قرار نخواهد داشت زیرا شان موضوع با کیفیت نازل رعایت نشده است.
دانش افزود: برخی مواقع کتاب های نفیسی هم برای هیات خرید ارسال می شود اما به خاطر محدویت بودجه، ترجیح داده می شود کتاب های عمومی جایگزین این نوع کتاب ها شود زیرا مصرف عمومی دارد.
وی با بیان اینکه کتاب های آموزشی کنکور، کتاب های تحصیلی جزو ممنوعیت های خرید هستند، ادامه داد: این کتاب ها دارای مصارف مشخص هستند و خیلی جنبه کتابخانه ای ندارند، هرچند کتاب های یکبار مصرف مانند کتاب های نقاشی کودکان، جدول، بازی های کودکان، کتاب های غیر از زبان فارسی و کتاب های قدیمی هم جزو این ممنوعیت ها هستند.
به گفته دانش، اگر قرار باشد همه کتاب ها در هیات خرید کتاب بررسی و انتخاب شود نوعی ازدحام پیش می آید که هیات انتخاب از حیث بودجه و زمان ظرفیت جوابگویی به آنها را ندارد.
** هر ماه دو جلسه برگزار می شود
وی با بیان اینکه روال کار از 20 سال پیش تاکنون چنین بوده که هر ماه دو جلسه در هیات خرید داشته باشیم، افزود: پیش از این 6 نفر با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عضو هیات انتخاب و خرید کتاب می شدند اما پس از رایزنی ها به دلیل اینکه این اعضا ممکن بود ظرفیت پرداختن به همه موضوعات را در جلسه نداشته باشند، کارگروه هایی شکل گرفت.
دانش ادامه داد: در نهایت آیین نامه جدید از حدود یکسال پیش به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و بر اساس آن چهار کارگروه دین، ادبیات و هنر، علوم انسانی و کودک تشکیل شد بنابراین اعضای این کارگروه ها، کتاب های مرتبط با حوزه خود را بررسی می کنند.
به گفته این مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از این مرحله، مصوبات به تایید معاون فرهنگی وزارت ارشاد رسیده و سپس آماده اعلام می شود.
** استقبال و گلایه ناشران از خریدهای هیات انتخاب
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره استقبال ناشران از خرید کتاب های آنها گفت: گزارش مصوبات و تعداد کتاب ها نشان از استقبال ناشران از این فعالیت دارد تا جایی که کتاب های ناشرانی که خود آنها هم احتمال می دهند انتخاب نشوند، به دبیرخانه هیات ارسال می شود به این امید که کتاب های بعدی آنها طابق با معیار های موجود پذیرفته و خریداری شود.
وی بازخورد این خرید را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تنوع ناشران از حرفه ای و نوپا هم حکایت از استقبال این افراد از خریداری کتاب آنها توسط وزارت ارشاد دارد.
دانش توضیح داد: از چهار سال گذشته سیستم ورود کتاب به دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب تغییر کرد، تا قبل از این، کتابها به شکل خودکار برای این دبیرخانه ارسال می شد، به عبارتی یک نسخه از کتابی که اعلام وصول می گرفت در اختیار دبیرخانه هیات هم قرار می گرفت.
دبیر دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: از سال 93 این موضوع تجدید نظر و اعلام شد، به دلیل اینکه برخی از ناشران ممکن است تمایلی برای فروش کتاب های خود نداشته باشند، دلیلی وجود ندارد که نسخه ای از کتاب آنها به دبیرخانه یاد شده ارسال شود.
وی اظهار کرد: تصمیم گرفته شد بر حسب تمایل ناشران، کتاب ها به دبیرخانه هیات ارسال شود.
به گفته دانش، گلایه هایی نیز از سوی ناشران درباره خرید کتاب ها وجود دارد، برخی معتقدند باید کتاب های تخصصی تر خریداری شود و برخی بر این باورند، کتاب های عمومی مخاطبان بیشتر دارد از این رو باید بیشتر این گروه از کتاب ها توسط وزارت ارشاد در لیست خرید قرار گیرد.
وی افزود: هیچ تصمیم نیست که درآن گله مندی وجود نداشته باشد هرچند سعی می شود برای خرید کتاب یک تعادلی برقرار باشد و بر اساس نیازسنجی ها، این کار انجام شود بعنوان مثال گاهی در یک مقطع نیاز است میزان کتاب های کودک بیشتر خریداری و در دوره ای دیگر کتاب های مذهبی تهیه شود.
مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعداد جلسات هیات انتخاب و خرید کتاب را از شهریور سال 92 تاکنون، 85 جلسه و جمع مبالغ خریداری شده کتاب را 732 میلیارد و 651 میلیون و 105 هزار و 500 هزار ریال اعلام کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: