انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان می‌گوید: ادامه پس‌لرزه‌ها در منطقه راور کرمان اجازه جمع‌بندی دقیق از میزان خسارت‌های وارده به بخش‌ها و بافت‌های تاریخی قرار گرفته در مسیر زلزله را نمی‌دهد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی؛محمود وفایی گفت: با توجه به وقوع حدود ۲۰۰ پس‌لرزه بعد از زلزله جمعه ۱۰ آذر در منطقه «هجدک» در شهرستان راور کرمان، احتمال تشدید یا اضافه شدن آسیب در این نقاط‌ وجود دارد، بنابراین ناگزیریم تا تثبیت اوضاع به طور مداوم از این نقاط بازدید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
او با بیان این‌که تا این لحظه آسیبی به نقاط تاریخی وارد شده در شهرستان‌های قرار گرفته در مسیر زلزله وارد نشده و فقط برخی از بافت‌ها آسیب جزئی دیده‌اند، افزود:‌ بافت‌های روستایی قرار گرفته روی گسل زلزله، قبل از این‌که بافت‌های تاریخی باشند، بیشتر بافت‌هایی از خشت و گل معمولی هستند، که ارزش تاریخی چندانی ندارد.
وی ادامه داد:  در این مجموعه‌های روستایی بعضا آثار تاریخی واجد ارزش که هنوز در فهرست آثار ملی نیز به ثبت نرسیده‌اند مانند برج تاریخی روستای «گزک» وجود دارند که آسیب‌هایی را متحمل شده‌اند.
وفایی تاکید کرد: با توجه به  وقوع این پس‌لرزه‌ها، محوطه‌ی در معرض آسیب قرار گرفته نیازمند بازنگری مجدد هستند.
به گفته‌ی او، خوشبختانه هیچ آسیبی به محوطه‌ی جهانی «شهداد» وارد نشده است.
به گزارش ایسنا، محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان جمعه ۱۰ آذر بعد از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری در منطقه راور که کانون آن روستای «هجدک» اعلام شده بود، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: «در بخش کوهساران شهرستان «راور کرمان» که عمق زلزله و پس لرزه‌های آن تا کرمان نیز احساس شده‌ است؛  ۱۰۰ قنات قدیمی، ۵۰ درصد خانه‌های روستایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد بافت تاریخی روستاها، برج تاریخی «گزک» و کاروانسراهای قدیمی قرارگرفته در این مسیر آسیب دیده‌اند.
او با بیان اینکه "یکی، دو  روستا مانند «گروک» نسبت به کانون زلزله آسیب بیشتری دیده‌اند،" بیان می‌کند:  بافت قدیم این روستاها حدود ۲۰ درصد تخریب شده‌اند و ۵۰ درصد خانه‌های قرار گرفته در مناطق زلزله به دلیل بروز پس لرزه‌های زیاد، پس از زلزله ناایمن هستند و سست شدن بافت‌های قدیمی این روستاها، متاسفانه باعث شده است به مرور این مکان‌ها در حال تخریب و آسیب بیشتر باشند بنابراین تا پایان پس لرزه‌ها نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری نسبت به وضعیت آنها اعلام کنیم.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: