انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶
مدیر انتشارات ابوعطا کتابگردی را یک حرکت خوب فرهنگی با هدف تشویق به خرید کتاب و تقویت کتابفروشی ها عنوان کرد و گفت: راه اندازی مکانی مانند باغ کتاب به عنوان رقیبی سرسخت برای کتابفروشان، این هدف را زیر سوال می برد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛رفیع جواهری با انتقاد از سرانه مطالعه پایین در کشور اظهار کرد: در جامعه ای که برای کتاب خواندن کاری بایسته و شایسته انجام نمی شود، هر کاری مانند کتابگردی می تواند تاثیرگذار و مفید باشد.
وی افزود: از یک سو شاهد پویش کتابگردی در آخرین پنجشنبه هفته کتاب در سراسر کشور هستیم و از سویی دیگر نمایشگاه دائمی کتاب (باغ کتاب) راه اندازی می شود، باغی که کتابفروشان را به خاک سیاه نشانده است.
این فعال عرصه نشر با بیان اینکه مدیرعامل باغ کتاب از هزینه 500 میلیارد تومانی راه اندازی این مکان خبر داده است، ادامه داد: با این هزینه، امکان راه اندازی 500 کتابفروشی در 500 نقطه از شهر تهران وجود داشت به عبارتی می شد با این مبلغ برای 10 هزار نفر اشتغال زایی کرد.
باغ کتاب تهران واقع در تپه‌های عباس‌آباد که تیرماه امسال راه اندازی شد، ۱۱۰ هزار متر مربع وسعت دارد که ۶۵۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد.
فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل ۱۶ سالن نمایشگاهی هر یک به مساحت 20 هزار مترمربع و در دو طبقه بنا شده است و در کتابفروشی آن بیش از 400 هار کتاب در دو بخش کودکان و بزرگسالان ارائه می شود.
این فعال حوزه نشر در ادامه سخنان خود اضافه کرد: باغ کتاب باعث شده کتابفروشی های اطراف مدارس به خاک سیاه بنشینند زیرا دانش آموزان با بازدیدهای مستمری که برای آنها از باغ کتاب تدارک دیده می شود، کتاب های مورد نیاز خود را از این مکان خریداری می کنند بنابراین کارهایی از این دست با اقداماتی چون کتابگردی همخوانی ندارد.
جواهری گفت: چطور ممکن است با راه اندازی باغ کتاب سبب بی رونق شدن کتابفروشی ها بشویم اما از آن طرف با نیت تشویق به کتابخوانی و خرید از کتابفروش ها، کتابگردی راه اندازیم و با تبلیغ فراوان باعث استقبال خوب از آن هم بشویم.
به گفته وی، همانطور که هایپر استارها و فروشگاه های زنجیره ای موجب متضرر شدن فروشگاه های کوچک شدند، فعالیت باغ کتاب هم کتاب فروشی های کوچک و کم بنیه را تضعیف کرده است.
آئین کتابگردی با ابتکار احمد مسجدجامعی از سه سال پیش و با هدف تاکید بر اهمیت نقش کتابفروشان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
چهارمین دوره کتابگردی نیز پنجشنبه دوم آذر با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت های فرهنگی برگزار شد.
** مشکل اصلی، کتاب نخواندن است
مدیر انتشارات ابوعطا مشکل جدی مردم را نه نرفتن به کتابفروشی ها بلکه نخواندن کتاب و نداشتن فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد و افزود: ایران چهار دوره در آزمون پرلز که با هدف ارزیابی‌، توانایی‌ و سطح سنجش خواندن‌ کودکان‌ در پایه‌‌ چهارم‌ ابتدایی‌ در دنیا برگزار می شود، شرکت کرده که و نتایج آن قابل توجه است.
«آزمون پرلز» آزمون اندازه گیری مهارت خواندن و درک مطلب است که برای دانش آموزان سوم و چهارم دبستان و به منظور آموزش دقیق تر خواندن برگزار می شود.
در این آزمون مطلبی در اختیاردانش آموز قرار می گیرد؛ او در زمان معینی باید مطلب را بخواند و به سوالهای مطرح شده در رابطه با آن مطلب پاسخ دهد.
جواهری با بیان اینکه این آزمون هر پنج سال یکبار برگزار می شود، ادامه داد: در سه دوره قبل، ایران همیشه رتبه های آخر را کسب کرده و دلیل آن هم اختلال در یادگیری کودکان است؛ مساله ای که آموزش و پرورش نسبت به آن بی توجه است.
وی با بیان اینکه بر اساس این آزمون، خواندن دارای چهار سطح تمرکز، استنباط، استفهام و قضاوت و ارزش یابی است، اضافه کرد: رتبه ایران در این آزمون نشان می دهد، کودکان در ایران فقط برای افزایش معلومات و رد شدن از سد کنکور کتاب را حفظ می کنند؛ مساله ای که نشان از اختلال آنها در امر یادگیری دارد.
به گزارش تابناک فرهنگی؛این فعال حوزه نشر تصریح کرد: دو مدل مطالعه داریم؛ یکی برای سرگرمی و دیگری برای کسب دانش، در این میان مطالعه برای ما اجباری و از نوع کسب دانش است در حالیکه برای نهادینه کردن مطالعه باید آن را لذت بخش کرد و برای فهم بهتر یک داستان جذاب کودکان، باید خواندن را بلد بود.
جواهری با انتقاد از کتاب خواندن برای کودکان در هنگام خواب توضیح داد: کتابخوانی نه برای خوابیدن بلکه برای بیدار شدن است، زمان کتابخوانی کودک باید بیدار باشد تا به خوبی آن را بشنود و بعد درباره مضمون آن بتواند پاسخگو باشد.
مدیر انتشارات ابوعطا اظهار کرد: برخی مسئولان در تریبون های رسمی اعلام می کنند، والدین اگر خود کتاب نمی خوانند برای کودکان حتما کتاب بخوانند در حالیکه نتایج آزمون پرلز نشان می دهد، پدر و مادری که در هفته 6 ساعت کتاب مطالعه می کنند، کودکانی با وضعیت بهتر در این حوزه دارند به عبارتی اگر والدین کتابخوان باشند فرزندان هم کتابخوان می شوند.
وی اضافه کرد: در حالی انتظار داریم فرزندانی کتابخوان داشته باشیم که نهادهای فعال در حوزه کودک و نوجوان از سطوح یادگیری یاد شده بی اطلاع هستند.
جواهری با تاکید بر نهادینه کردن مطالعه در افراد گفت: زمانی که احساس به این کار ایجاد شد، باید به دنبال کتاب رفت و آن را خواند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: