انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی کشور گفت: برای بازپیرایی حتی الامکان آثار و بناهای باستانی و تاریخی تخریب شده توسط داعش، برنامه ریزی های دقیق مراجع بین المللی و کشورهای صاحب تجربه لازم است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛فرهاد عزیزی گفت: در مورد چرایی و انگیزه تخریب آثار باستانی توسط گروه تروریستی داعش می توان به انگیزه ایدئولوژیکی و انگیزه اقتصادی اشاره کرد.
عزیزی تشریح کرد: براساس گزارش یونسکو داعشی ها شهر نمرود، الحضر و موزه موصل را در عراق و نیز آثار باستانی سوریه در شهر هایی مثل حلب، ادلب، درعا، حماه، تدمر را به طور کامل تخریب و غارت کردند و حتی وزارتخانه جهانگردی و آثار باستانی عراق به استفاده از بولدوزر و ابزارآلات سنگین در تخریب آثار باستانی اشاره داشته است.
وی افزود: شهر باستانی هترا متعلق به دوره اشکانیان در شانزدهم اسفند 1393(7 مارس 2015) ویران شد. این اقدام، خشم باستان شناسان جهان را برانگیخت؛ تخریب شهر باستانی پالمیرا و پیکره ها و آثار هنری موجود در آن مهمترین ضربه ای بود که این گروه تروریستی به آثار منطقه وارد کرد.
عزیزی ادامه داد: داعش در 21 ماه می سال 2015(31 اردیبهشت 94) شهر باستانی تدمر(پالمیرا) که روزگاری بخشی از خاک ایران باستان بود را تصرف کرد. دو اثر مهم به نام های معبد تاریخی بل و طاق نصرت در این شهر باستانی وجود داشت که به ترتیب در ماه اوت سال 2015 و اکتبر همان سال تخریب شدند.
مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی ایران یادآور شد: بر اساس گفته نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شهر (غازیان تپ) ترکیه، بازار خرید و فروش آثار تاریخی و باستانی بوده است و عناصر داعش سالیانه 200 میلیون دلار از بابت فروش آثار باستانی و تاریخی مسروقه کسب درآمد کرده اند.
وی اضافه کرد: آسیبی که آثار و عوامل پیرامونی این حوادث به وجود آورده است بسیار غمبار و پیامد آن تا سالیان سال باقی خواهد ماند.
عزیزی گفت: آثار باستانی هویت ملی و فرهنگی هر کشور است. وقتی اثری از بین می رود و ساکنان پیرامون اثر نیز مجبور به کوچ یا کشته می شوند در واقع هویت ملی دچار نابودی شده است.
وی یادآورشد: اگرچه بسیاری از آسیب ها و عوارض جغرافیایی، طبیعی و آمایشی مناطق تاریخی مورد تهاجم، قابلیت بازسازی و بازپیرایی را دارند اما هرگز شکل نخستین خود را پیدا نخواهند کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شکل گیری داعش اظهار کرد: استکبار جهانی از حدود چهار دهه پیش شیوه های استعماری خود را در چارچوب روش های نوین به کار گرفتند تا نیروهای مخربی همچون داعش و طالبان را به وجود آورند.
وی افزود: بی تردید انگیزه اصلی از راه اندازی و سیاستگذاری استکبار در این مورد تسخیر سرزمین های جدید و راهکار اجرایی آن از بین بردن اصلی ترین مولفه های فرهنگی، تاریخی و باستانی توسط استعمارگران است؛ این چکیده چیزی است که پنج سال خاورمیانه درگیر آن بود.
عزیزی ادامه داد: پرسش این است که هزینه گزاف گردآوری چنین نیرویی و تجهیز آنها با سلاح های مدرن و پیشرفته چگونه انجام شده است؟ پرسش مهم دیگر آن است که نیروی انسانی لازم برای تخریب شهرهای مهم و باستانی کشورهای عراق و سوریه چگونه انتخاب و گردآوری شدند؟
وی گفت: بر اساس تحلیل سیاستمداران در نشریات مهم بین المللی نتیجه می گیریم که کشورهای استعمارگر در منطقه خاورمیانه با درگیر کردن کشورهای عراق و سوریه و بویژه درگیری داخلی در کشورها، اهداف اصلی خود یعنی تغییر جغرافیای خاورمیانه و ایجاد کشوری جدید با عنوان دولت اسلامی عراق و شام را دنبال می کردند.
عزیزی تاکید کرد: استعمارگران با این هدف و با ایجاد جنگ افروزی در منطقه، گروه تروریستی داعش را ایجاد کردند. این گروه با اشغال بخش های از عراق در سال 2014 و سپس سوریه اعلام موجودیت و حتی شهرهای موصل و پس از آن سوریه را مرکز خلافت خود اعلام کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: