انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
مدیر پایگاه میراث‌جهانی پاسارگاد از مسقف شدن درگاه‌های ارزشمند کاخ‌های اختصاصی سایت جهانی پاسارگاد خبر داد.
به‌گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد بیان کرد: مسقف شدن درگاه‌های کاخ اختصاصی، الگویی برای حفاظت از نقوش هخامنشی سایت جهانی پاسارگاد است و با مسقف شدن این درگاه‌ها، قسمتی از نقوش برجسته هخامنشی پاسارگاد با رعایت شرایط و ضوابط موجود به صورت اصولی‌تر محافظت و نگهداری خواهند شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با بیان اینکه اجرای این طرح با همکاری هیئت ایتالیایی از ساختار سازه‌ای پروفیل‌های پولادی ضدزنگ در کشور ایتالیا تهیه و ساخته می‌شود و در نهایت برای نصب به پاسارگاد منتقل می‌شود، افزود: به زودی پنل‌های خورشیدی نیز در بالای این سقف‌ها برای نورپردازی تعبیه می‌شود.
 فدایی در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌های این پایگاه جهانی مسقف کردن تمامی مجموعه کاخ‌هاست ولی در حال حاضر طراحی این سقف‌ها برای ۲ نقش‌برجسته مهم این کاخ (اختصاصی) بوده است.
فدایی خاطرنشان کرد: تمام اقدامات حفاظتی و مرمتی مجموعه جهانی پاسارگاد در قالب یک تفاهم‌نامه سه‌ساله منعقد شده با کارشناسان و باستان‌شناسان کشور ایتالیا صورت گرفته است که حفاظت و مرمت  اصولی نقش انسان بالدار و همچنین کاخ (دروازه) از آن جمله است.
به‌گفته او تفاهم‌نامه مشترک سه‌ساله با هیئت ایتالیایی تا آخر سال میلادی جاری به پایان می‌رسد و امید است در قالب تفاهم‌نامه‌های مجدد فعالیت‌های مشترک در این مجموعه جهانی ادامه یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: