انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت و تاثیر هنر و تصویر در تعلیم و تربیت این وزارتخانه در صدد راه اندازی 'شبکه ملی آموزش و پرورش' به منظور نمایش آثار و کارهای تولیدی حوزه آموزشی، علمی و پرورشی است.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛سید محمد بطحایی شامگاه جمعه در آیین پایانی چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در مشهد اظهار کرد: راه اندازی این شبکه با رویکرد و درک ژرف آموزش و پرورش از تاثیر هنر و رسانه های آموزشی در نظام تعلیم و تربیت انجام می گیرد.
وی ادامه داد: امروزه سو استفاده ناجوانمردانه از ظرفیت های هنری و جاذبه های آن برای تهاجم فرهنگی و ایجاد آسیب های اجتماعی قشر جوان و نوجوان را هدف قرار داده است که این خطرها و آسیب ها با لطمه زدن به ارکان اخلاقی، هنجارهای اجتماعی را تهدید می کند، شوربختانه این خطر همه کشورها را نشانه گرفته و ایران نیز از آنها ایمن نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای مقابله با این هجوم و آسیب های ناشی از آن مناسب ترین راه استفاده از هنر به ویژه پویانمایی و فیلم های آموزشی است.
وی ادامه داد: برای ارتقا و افزایش وضعیت موجود و جایگاه رسانه های آموزشی باید از گویاترین بیان، اثربخش ترین کلام و معنوی ترین مفاهیم بهره مناسب و متناسب برد که در این میان سهم هنرمندان، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر با خلق آثار بدیع و مبتکرانه راهگشا است.
بطحایی افزود: یکی از جدی ترین انتقادهایی که به نظام آموزش و پرورش از ابعاد و زوایای گوناگون مطرح می شود این است که نظام آموزشی ما با واقعیت های زندگی فردی و جمعی افراد بیگانه است و در این راستا مطرح می شود که روش های آموزشی، سبک های مدیریت و مقررات با آنچه جامعه نیاز دارد متفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره هایی زاویه نگاه و گستره حوزه کارشناسی را بازتر و بیشتر می کند؛ جشنواره فیلم رشد و تولید فیلم های آموزشی پنجره جدیدی را به نظام آموزشی می گشاید تا از دریچه ای متفاوت به اولویت ها و مطالبه های جامعه از نظام آموزش نگریسته شود.
وی گفت: امروز تعلیم و تربیت و فرایند یادگیری، بدون استفاده موثر از رسانه های آموزشی و هنرهای تصویری ناکارآمد است بنابراین با بهره مندی از هنرهای نمایشی و تصویری می توان شتاب یادگیری را دوچندان کرد و پایداری یادگیری را افزایش داد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با ظهور و بروز فناوری های نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی و مجازی محیط های یادگیری گستره بیشتری یافته و رقابت ژرف با محیط های یادگیری رسمی ایجاد شده که در این رقابت اگر مدرسه و نظام آموزشی مدرسه با هوشمندی و هنرمندانه از ظرفیت های این شبکه ها به نفع خود بهره نبرد بی شک در آینده نزدیک سهم خود را در سبد یادگیری دانش آموزان از دست می دهد.
چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد به عنوان قدیمی ترین جشنواره فیلم در ایران و رویدادی تخصصی در حوزه تربیتی و آموزشی از سوم تا دهم آذر ماه در مشهد برگزار شد.
یک هزار و 257 اثر هنری به دبیرخانه این جشنواره ارسال و از میان آنها 261 اثر برای حضور در جشنواره برگزیده شد.
از مجموع 1257 اثر رسیده 707 اثر در بخش بین الملل ایرانی، 242 اثر در بخش بین‌الملل خارجی، 136 اثر در بخش دانش آموزان، 140 اثر در بخش فرهنگیان و 32 اثر مربوط به بخش دانشجو معلمان بود.
هنرمندان، فیلمسازان و جوانان فیلمساز 37 کشور جهان آثار خود را به دبیرخانه جشنواره فرستاده و از مجموع آن آثار هنرمندان 18 کشور به مرحله داوری راه یافت.
از مجموع 261 اثر راه یافته به بخش داوری نیز 112 اثر از بخش بین‌الملل ایرانی، 66 اثر از بخش بین‌الملل خارجی، 35 اثر از بخش دانش‌ آموزان، 41 اثر از بخش فرهنگیان و هفت اثر از بخش دانشجو معلمان به مرحله پایانی راه یافت.
این آثار شامل مستند، پویا نمایی، فیلم کوتاه و فیلم بلند در موضوع های آموزشی، علمی و تربیتی بود.
حضور افزون بر 15 هزار دانش‌ آموز در 18 سرسرای نمایش فیلم های برگزیده جشنواره رشد در مشهد برنامه ریزی شده بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: